Kostnader att ha häst :)
Kan inte alla som har häst här räkan upp sina kostnader per månad att ha häst? :)
Funderar på att skaffa & vill veta vad det kostar ungefär :)
OBS: Beräkna för EN häst :)

Jag har fyra på egen gård så jag räknas inte, men vill följa tråden ändå.
Jag har flera på egen gård.
Hö 2,75 kr/kg a 12 kg/häst = 990 kr/månad (fri tillgång)
Spån 75 kr/bal a 4 st/häst = 300 kr/månad
Verkning 150 kr
Easy boots 463 kr
Kraftfoder, salt 200 kr
Vaccinering 50 kr
Träckprov, avmaskning 50 kr
Försäkring 200 kr
Sa 2403 kr
Sen tillkommer vatten,el,underhåll mm
jag har en häst
stall, hö, havre o korn = 1.500 kr
skoning = genomsnitt ca 500 kr i månaden
grundkostnad på 2.000 kr sedan tillkommer försäkrning, vaccination, avmaskning m.m.
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus
Stallhyra: 2100 kr
Skoning: ca 800 kr/skoning, så ca. 400 kr i månaden i snitt.
Försäkring: ca 150 kr
Träningar: ca. 2-300 kr
Övrigt(utrustning, mineraler, KS-behandling, halm mm.): ca. 3- 400 kr
Allt som allt har jag iaf räknat på ca. 3300 kr i min budget, men sedan tillkommer såklart en massa annat såsom veterinärkostnader och sånt. Men jag har underbart snälla föräldrar som hjälper mig ekonomiskt och tar hand om det och en del av resten så inte räknat in det i budgeten. (jag är bara liiiite bortskämd..).
Själv:
Försäkring 350 kr månad
Stallhyra 2500 Helinackordering, något kraftfoder inngår.
övrig kraftfoder: Tjah.. betfoder och kli några dl om dagen så säg kanke 20-30 kr i månaden?
Hovslagare: 700 sommar, 900 vinter så gjennomsnitlig 800 kr för 6-8 veckor
Årsmedlemskap i klubben: 250 kronor
anlägningskort Ridbana och ridhus inngår i helinackorderingen, bokningar så jag har ridhuset eller en bit av ridbanan ensam kostar 75 per timme.
Veterinär: Årliga vaccinationen, kostar minsta priset då jag inte har reseväg att betala, hon håller till i by'n och kommer regelbunden till stallet till ridskolans hästar ändå. typ 250 eller 300 för flunsan och ytterligare 2-300 för stelkrampen har jag för mig.
Avmaskning: Runt 400 kr per år, fölger ridskolans avmaskning och får billig spruta av dom, i år blir det något mer då vi får ta mot stygnfluga i november.
Misc utrustning: På tok för mycket om du frågar gubben, men jag beräknar innköp av ett grimskaft, en grimma, en borste eller dyligt varje månad, typ 100 kronor eller sådan, och sen får man ha i baktanke att när som helst kan något hända så att ett täcke går sönder, sadeln, tränset eller tillsvarande, eller hästen blir sjuk/skadat så det behövs veterinärvård.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Stallhyra: 1500 kr (lösdrift, allt ingår)
Verkning: 200 kr (400 kr varannan månad)
Försäkring: 200 kr (drygt 2000 kr/år)
Vaccinering: 50-100 kr (ca 600-1000 kr/år)
Träckprov/avmaskning: 50-100 kr (300-500 kr/gång)
Så drygt 2000 kr i månaden som minst för min del. Sen får man ju alltid räkna till bensin/busskostnader till och från stallet varje dag (om man inte kan gå eller cykla) samt utrustning till både en själv och hästen. Plus eventuella träningar och tävlingar, resor till och från träningar och tävlingar osv. Det drar iväg fort. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Jag har en häst:
stallhyra : 500:-
skoning: 450:- /månad
spån : 320:-
hö: ca 300:- / månad
kraftfoder så som tex betfor: ca 50:- kanske.. svårt att räkna ut exakt..men ungefär
försäkring: Ca 200:-
= 1820:- / månaden
sen tillkommer ju vaccineringarna när dom behövs å maskprov å andra liknande.. men de fasta kostnaderna varje månad ligger på 1820:- ungefär..
sen blir de väl alltid att man köper lite grejer till sin älskling som man kanske egentligen inte behöver:-P

stallhyra 2200/mån
hovslagare ca 450kr/mån
försäkring 100kr/mån
extra lusern ?
utrustning ?
bensin ?
jag hamnar på 2750+ lite skillnad mot tidigare då jag låg på ca 3000/mån inkl allt! träningar m.m.
Som vi hade det i vintras (per månad):
Ena hästen:
Stallhyra: 1700:-
Mineraler: ~50:-
Hovslagare: 400:- (800:-/8e vecka)
Spån: 100:-
Försäkring: ~100:-
Vaccination: 50:- (600:-/år)
Avmaskning: 20:- (en gång per år ca 200:-)
Busskort: 450:-
Summa: 2870:-
Nu till hösten blir det lite andra kostnader 
Med vänliga hälsningar
Chess

Stallhyra 1050 kr
Foder ~550 kr
Strö ~100-150 kr
+ hovslagare 1000 kr varannan månad
+ träningar 250 kr / gång
+ försäkring, utrustning, veterinär
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Måste bara fråga hur ofta ni vaccinerar era hästar?
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se
#11 En gång per år tar vi hästinfluensa och vart 2-3:e år stelkramp.
Med vänliga hälsningar
Chess

#11 grundvaccinering och sen en gång om året som man ska
#11 som jag skrev, årlig :) En gong om året får min flunsa- vaccin, vart 2-3 år stelkramp.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Normalt ser det ut såhär:
Stallhyra: 2200kr
Försäkring: 450 kr
Hovslagare: 400kr( 800Kr/ 8e vecka)
Kraft/morötter/äpplen: 50 kr
= 3100 kr
Sen tillkommer det vaccinerin(500kr), täckprov(2 gg/år 250 kr gång), ev avmaskning(100 kr/gång). Träning (2 gg månaden 200kr gången).
Sen tillkommer i mitt fall också medlemskap i en förening, tävlingsavgifter, transporthyra osv.
kissmekate.blogg.se
Då vi har så många hästar så blundar jag för alla utgifter och hoppas bara att allt går ihop på slutet.
Okej Tack för alla svar! Man ser verkligen hur olika det kan va för alla beroende på vart man bor mm. :D
Jag har för visso endast ponnyer nu men.
Stall har vi eget så boxplats är "gratis".
Hö 500 kr/månad
Halm 150 kr/månad
Skoning 400 kr/månad (150 för verkning)
Försäkring ca 250 kr/månad men 100 000 kr i pot och 0% självrisk, dock är det ponnyer av en ras som ligger relativt lågt i skaderisker.
Vaccination 50 kr/månad
Avmaskning 50 kr/månad
Sedan tillkommer all utrustning men om man räknar bort sadeln, täcken (som är dyra kostnader om man har det) samt all utrustning som rytteren har och bara tar saker som träns, bett, reflexer, borstar, benskydd etc så blir det kanske 300 kr/månad. Dock beror det ju lite på hur länge man slår ut det på och om man köpper nytt eller begagnat.
Summan av kardemumman: Ca 1800 kr/månad (exklusive boxhyra)
Men sedan tillkommer ju många andra saker som ridhuskort, träningar och för andra kanske busskort, en hästtransport om man inte hyr, och som sagt kallhyra för uppstallning som inte ingår.
Ett par tuselnappar kostar det i.af.
Hakuna matata!