fjolårshö
kom att tänka på en sak.. hur är de egentligen med fjolårshö?
tappar de mycket energi på att ha stått från förra året?
är de bra eller dåligt att ge de.. om man har en lättfödd häst?
eller ska man hellst undvika de?
har funderat på några gånger..

Om det inte är dammigt eller mögligt så kan man väll ge? Fast oftast så blir det väll dåligt om man inte förvarat det väldigt bra.
/Celine
~
~www.sthlmsryttarna.blogg.se~
~Medrabetare på galopp
~Guldkustens kaninuppfödning~
#1 nä för jag har nämligen hittat ett bra fjolårshö som har förvarats toppen å de är helt dammfritt osv.. så jag funderade på om man ska våga ge de då.. som sagt dammfritt luktar som det ska har stått torrt utan tendens till fukt osv.
De enda värdena som ändras i ett hö som står länge är mineralämnena, som blir något sämre. Övriga, som protein och energi, behåller sitt värde. Så är höet fräscht är det ingen som helst fara.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

#3 det måste vara vitaminer som blir lite sämre, mineraler är ju grus, järn mm och inte så lättflyktigt
#4 har du förslag på något bra vitamin tillskott som man kan ge då istället?
#4 Såklart, fel av mig. Vitaminerna är det som blir sämre. Jag är lite för bra på att blanda ihop de där begreppen ibland känner jag. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

#5 det räcker gott ändå
ge ett äpple eller en morot ibland om det nu inte är en fång häst du har
Annars kan man ju bara göra en foderanalys som kostar några få hundralappar och ta reda på vad som behövs. Då kanske det räcker men bara någon vitamin istället för att behöva ge multivitamin. Dessutom ser man ju om något annat viktigt skulle saknas redan från början =)
Men annars är fjolårshö precis lika bra!
Hakuna matata!
#7 nä han har inte fång så de är nog ingen fara.. jag är inte rädd för att han ska bli dålig men ändå vill man ju lära sig nya saker å sådär…
#8 jo de blir säkert analys iaf.. men då är de inte "farligt" om jag skulle ta de fjolårshöt.. för som sagt de är dammfritt å har inte varit i närheten av fukt det minsta så..=)

#9 man ska börja hösten med fjolårs hö det är bättre för hästarna, ge honom ett äpple eller morot om dagen och han kommer må kanon bra, det är mycket goa vitaminer som får i sig så.
#10 okej.. tack=) då kör jag på de då.. :-D då kommer han älska mig såååååå mycket när han får gottis varje dag:-P