få en kännsligare häst
finns det något sätt att få hästen kännsligare och lyssna på mindre hjälper?
jag har funderat på att byta till ett mindare bett. hjälper det?
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

För mig hjälpte dte att helt enkelt hitta på saker som min ponny tkr är kul ex slalom, hoppa studs, galoppera över presseningar m.m. Hon blev piggare och mer lyhörd i dressyren.

Övergångar…

Träna med olika faser. Först ber du hästen göra det, sen säger du till den att den ska göra det och sen ska den bara göra det. Alltså, börja mjukt och sedan mer och mer tills hästen gjort som du vill. På så sätt kommer den inse att det är lika bra att svara på dom där små hjälperna :)
Gör sånt hästen tycker är roligt, många hästar gillar att gå rakt ut i skogen där de får lyfta på fötterna osv, till exempel. Altså bort från stigarna. Gillar hästen att hoppa kan man söätta upp ett litet hinder som man skuttar över emellanåt. En häst med energi brukar vara mer lyhörd, och energi får man när det är roligt.
Jag brukar, på en okänslig häst, ge signalen lätt en eller max två gånger, sen blir det en skarp signal. Då lär de sig att det är inte lönt att vänta tills man har lust utan bättre att lyssna direkt. Detta fungerar bara på saker hästen redan kan, dvs grunderna som den inte kan misstolka. Öka och minska farten till exempel, svänga. Bara du får en reaktion, även om det inte är helt rätt reaktion, så fortsätt vara mild och snäll; hästen har hört och reagerat på vad du sa så det finns ingen anledning att bli hårdare. Blir det inte rätt får du istället förklara tålmodigt och vänligt för hästen för en skarpare hjälp lär inte göra det bättre.
Använder du händer och ben väldigt mycket, så fundera på var du har dina höfter, mage och lår, dina höfter styr det allra mesta hos hästen men ofta låser vi dem och då tar vi till händerna istället eftersom vi är vana att lösa saker med våra händer.
Men framförallt måste du försöka få energi i hästen, göra det roligt. Släpp kraven lite om de är för höga och bara ha kul, så brukar villigheten och reaktionen komma med det.
Skilj också på om hästen inte reagerar alls, eller om den baareagerar fel och missförstår. Det är en milsvid skillnad eftersom en häst som reagerar fel ändå försöker men behöver tydligare och tålmodig förklaring till vad du menar.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Jag vill haka på #4 "Skilj också på om hästen inte reagerar alls, eller om den bara reagerar fel…."
Jag brukar säga till mina elever att hästen kan ju inte veta vad du tänkt så ett nästan rätt är också ett rätt från hästens sidan, den har försökt göra det du ber om men inte riktigt förstått (eller klarat uppgiften)
Det mest effektiva sättet, det är att som ryttare vara känslig och ödmjuk inför hästen. Om man sänker rösten i ett högljutt rum istället för att överösta en grupp, så får man oftast effekten att gruppen tysnar och börjar lyssna. Samma gäller ridingen höj inte, sänk och förfina hjälparna så hästen måste lyssna på dom små hjälperna.
vad tror ni om att byta bett?

#7 prova, det är ju ett första steg att börja viska till hästen 
#8 hehe ja :) vad tycker du om nova bett? funderar på att prova ett sådant :)

#8 prova det, sen får hästen säga vad den tycker om det
#10 kan man ha bettplattor på ett sådant? brukar annars ha eggringar

#10 jaghade satt på bettplattor
#12 okej, ska nog prova det. :) tack för svaren :)
en fråga till får man tävla hoppning på nova bett? (själv tror jag inte det men man kan ju alltid fråga :P)