Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 3078 ggr
[Emma-Rhino]
0

ridning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej hej.

Jag har en fullblodsvallack på 20 år som jag köpte i sommras. Han tränades i fälltävlan så han var väldigt muskulös. Nu när jag haft honom har han blivit smalare pga att muskelmassan minskat och han stressade en del i början. Nu är han lugn och känner sig hemma. Äter musli ifrån Kraf och börjar lägga på sig.

Min fråga är hur jag ska rida honom/inte rida honom. Är ute mycket i skogen osv.

Funderade på hur jag kan bygga lite muskler med honom med tanke på hans ålder kan det bara vara enklare träning på banan och sånt. Kanske lite hoppnig? Klättring? Har mkt backar runt om.

Alla svar tars emot tacksamt =)

MissisM
0

Klättring tycker jag är ett bra sätt när man ska bygga muskler så det rekomenderar jag, både ner och upp. Sedan rida i skogen , alltså mitt i skogen så hästen får lyfta på benen lite , i skritt självklart :)

kaka1234567
0

intresangt

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

[Emma-Rhino]
0

#1 sånt jag håller på med. Vad bra =) har ridit på en äldre häst innan och viste inte om man skulle klättra med dem. Då fortsätter jag med det och hoppas muskler kommer =)

MissisM
0

#3 Oki vad bra :) Så länge man inte ger sig på dom brantaste backarna så tycker jag att det är bra för hästen även om den är lite äldre.

Zabbio
0

Se inte till hästens ålder på pappret utan till hur den beter sig och mår. Är den frisk och pigg så kör på!

Som med alla otränade individer måste man ta det lugnt och bygga upp hästen långsamt.

Ut i skogen, lyfta på fötter osv är jättebra träning, även backar. Börja med kortare, mndre branta och om några veckor kan du prova lite brantare. Lyssna på hästen om det blir för jobbigt, och var extra noga med att värma upp och av.

Om han är dutig på dressyroch så, så varför inte träna det? Dvs om det är roligt för er. Hoppa små skutt när han är mer i form, men det är stor och plötslig belastning på ben osv så det bör  ni nog vänta med.

Känns hästen trött och så, eller verkar ha ont, så får man naturligtvis anpassa sig efter det.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[Emma-Rhino]
0

#5 okej, var nog jag som var lite nojig i början och inte ville träna för mkt men tror han klarar mer.

Han var i jättebra form när han kom. Men all stress gjorde att han förlorade i vikt. Det är borta nu så blir till å träna upp honom igen. Tycker inte han beter sig inte gammalt. Han är jätte pigg och vill mer och mer. Viste bara inte hur jag skulle börja… Men mer klättring osv alltså till å börja med.