Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: beteende
Läst 5365 ggr
examynia
0

slänger med huvudet

min häst slänger med sitt huvud i tid och otid..

att han kanske gör de när han är uttråkad är väl en sak men han gör de även när han kanske håller på att äta mat osv.. vad kan de bero på? är de att han är uttråkad eller vad finns de för anledningar.. de är inte tänderna för har kollat tänderna flera gånger å i våras tog jag bort hans vargtand som tydligen va där.. kan de bara vara en idé hanhar fått för sig utan att de beror på något speciellt? någon som vet något om sånt här?

Lorita
0

Du menar att han står i hage / box och slänger med huvudet, det är en ovana som krubbitning och vävning inte mycket att göra åt , när dom väl börjat

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

examynia
0

#1 ja han gör de även när vi rider.. de går i perioder när vi rider.. så dom perioderna behöver jag martingal har hänt att jag fått tyglarna i ena handen ibland så lite läskigt…

okej men du tror inte att de är något som är "fel" som man kan göra något åt alltså?

han har tydligen alltid gjort de enligt förra ägaren/uppfödaren så.. tänkte bara ifall jag kunde göra något åt de

Lorita
0

Låt mig gissa det är en varmblodstravare

kaka1234567
0

jag vet en häst som gör så för att slippa undan och då måste man driva på. Hon gör så i tid o otid. men de gäller att dreva fram denm

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Lorita
0

#4 det är en olata som när vi biter på naglarna, inget hästen vill utan något den gör. Inställingen till sten för att få den att minska med sitt betende måste vara positiv till hästen, den är duktig när den kan gå utan att slänga och ska då få mycket beröm

Har man inställningen att hästen gör det för att komma undan så har man en negativ inställning till hästen och kommer aldrig att kunna förbättra problemet.

kaka1234567
0

Tja ok men de är så jag hade fot lära mig. Hästens täner hade kollats och hela utrustningen fick ett annat bett. men hon slänger endå och då ska de att jag man ska driva fram henne

_Mvh kaka
_

lisette
0

det är ju jättevanligt att travarna gör det. jag har inbillat mig att det kan bero på checken. ;)

examynia
0

min häst är INGEN varmblodstravare så.. han är något  annat korsningsaktigt,ksn va något varmblod i men vi vet inte alls vad han är..å han gör de MEST när han är i hagen eller i boxen å INTE när jag rider… så de har inget med drivning eller annat i ridningen att göra.. nu va de var de säkert mer en ett halvår sen han gjorde de när vi red sist.. men i senast idag gjorde han de i sjukhage å box..men just nu tror jag att de är för att han har boxvila å han hatar de.. men han gör de ju annars i hagen åxå.. mär han busar med andra.. när han hittar ett äpple… elle rnär hanbara springer för sig själv..

kaka1234567
0

Så sur du blev ;) men jaha så de är inte vid ridning. Då kan de ju endå vara att han har ont i munnen . de har jag läst om man behöver inte se fel på tänderna men oftast är de i munnen. kanske en tand som gör ont.

_Mvh kaka
_

Lorita
0

#8 det förekommer på andra hästar också och du får lära dig leva med det, det är som om den man älskar röker eller biter på naglarna inget man gillar man något man lever med för att man kan älska Flört

Lorita
0

#9 NEJ det är inte munnen tänk om det var så lätt skicka en rökare till tandläkaren och fixa tänderna sen är den rökfri Förvånad

ebengtssson
0

om den slänger vid ridning kan du alltid köpa nosnät. finns på  Equilibrium och kommer i tre-pack och kostar 498 kr.

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

kaka1234567
0

#11. va bara en gisning. För min kompis häst slänger med huvudet ovs vad inte vid ridning men utan för de och de va tänderna .

_Mvh kaka
_

examynia
0

#9 nej jag blev inte sur;) ville bara markera när å hur de händer:P

#10 nä jag får leva med de då helt enkelt:P nä men kanva skönt att veta att de inte är något fysiskt "fel" på honom iallafall=)

#12 okej å vad är de då? aldrig hört talas om.. hur funkar de då?

ebengtssson
0

14 läs mer här

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

kaka1234567
0

#14. ok =)

_Mvh kaka
_

examynia
0

#15 okej.,.. tack=)