Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 3617 ggr
olina95
0

halt häst, hur?

Nu har min ponny, 22 år, varit halt sedan innan sommaren.
Många av er tänker väll; låt den pensioneras, men så här är det. Den är jätte bra musklad och fin i kroppen och vi har precis börjat komma någon vart i ridningen. Hästen har inga andra sjukdommar, utom är bara halt.

Ingen svullnad, inte varm eller något. Hon är inte öm eller något annat. Hon har skor, har fått kraniosakral terapi och vanlig massage. Men hon är ändå halt.

Vad tror ni?

Lorita
0

Jag tycker att det ska vara en veterinär som ska tro, inte vi

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

examynia
0

jag tycker nog åxå att du en veterinär ska kolla på det.. men jag kan säga att min häst är halt just nu å har varit i 6 veckor.. de syntes ingenting.. inga sår.. ingen svullnad… reagerade inte om man tryckte på benet å hoven osv… inte varm eller någonting.. men jag tyckte de verkade skumt att de bara syntes i trav.. men åkte till veterinären å de visade sig att de va en inflammation i knät som inte "märktes" för ett vanligt öga..

så de kan vara något sådant så kolla upp det.. =)

viktoria91
0

Min ponny var som din och det visade sig att hon hade en senskada. Dock ringde vi vetrinär direkt hon blev halt, vetrinären trodde det var en vricknig-var när dte var massa snö och is. Väl inne på klinik fick vi rätt svar.

MillaJ
0

säger som #1  -veterinär

det finns så himla många möjliga anledningar till att en häst kan bli halt så det bästa är att kontakta en veterinär.
Vad jag skulle gissa är nån kotleds/hovledsinflammation eller att hästen helt enkelt är utsliten. Men som sagt, veterinär är det absolut bästa.
En liten grej jag kom på bara -kraniosakral terapi.. HUR skulle det kunna hjälpa mot en hälta??

Gronstedt
0

Är hästen genomböjd och röntgad av veterinär/vid klinik? Innan dess är det svårt att tro något alls, utom att den inte är som den ska. Alternativ terapi i all ära, men en korrekt och sakkunnig diagnos är ändå grunden.

Elshira
0

Det kan ju vara i rpincip vad som helst, men med tanke på sympromen så låter det som att det är något problem med själva leden - t.ex utslitning.

Det behöver inte vara ni som orsakat det utan kan vara en tidigare ägare som lagt grunden så att säga. Ridit mycket i fel form och kanske mer åt ena hållet än åt andra pga att hästen var stel åt något håll. Eller så har hästen helt enkelt varit sned och belastat det bener mera.

Men jag tycker hur som helst ni ska boka tid på klinik (eller ta ut vetrinär om de har möjlighet), för att göra ett böjprov och ev bedöva en del i taget för att se vart det sitter samt ett ev. ultraljud av senan.

Då vet ni i.af vart ni ska börja. Ju fortare ni vet ju fortare kan ni förhoppningsvis börja rida igen!

Hakuna matata!

olina95
0

vi har ju inte haft henne så jätte länge, 2 år. min tränare sa också att hon kanske haft skadan inna, men när hon stått och när vi ridit henne ganska kravlöst har det inte synts, men nu när jag börjat använda henne på ett annorlunda sett, och börjat rida henne på riktigt så syns det. ska nog prova värme röntgen på henne.

Gronstedt
0

Värmeröntgen?

velepa1986
0

Jag tänker inte att den ska pensioneras, absolut inte. Jag har själv en 23 åring. Han är hur pigg som helst och jag tänker inte pensionera honom och slta rida, för de är ju då dom blir "gamla". Hans tävlingsdagar är över för länge sen men han rids på hobbynivå.

Sandra

Besök gärna
http://vitaunika.com/

imsuchadiva
0

Har hästen varit halt hela sommaren och ni ine har tagit ut/åkt till en veterinär?

thilda-
0

gör ett böjprov och spruta i leden