lastning
min häst har alltid varit lättlastad.. men nu för ett par veckor sen när jag skulle åka till veterinären så gick han på första gången ganska direkt.. men väl inne i transporten så hann jag inte sätta fast honom utan han slet sig å backade ut å sprang iväg.. vi fick locka honom med ett äpple å då gick han på utan problem.. å hela vägen vi åkte så stod han still å var jätte lugn.. när vi väl hade varit inne hos veterinären å skulle hem så vägrade han gå på. vi försökte jätte länge å locka å pocka men han gick inte på.. så vi fick ta till lina för vi va ju tvugna att ta oss hem å då funkade de efter ett tag…
jag undrar om någon har haft samma problem,.att lättlastad häst blir svår..?
å vad kan de bero på?
kan de bero på att hanvar hos veterinären?
kan de ha med själva hästtransporten att göra?
har ni några tips på hur man kan "locka" hästen å den att känna sig trygg med att gå på..för jag ska tillbaka nu på torsdag..annars så är han helt underbar att köra å står helt still så man märker honom inte..
MVH
Kan det vara så enkelt att det var något annorlunda inne i transporten den här gången som skrämde hästen?
Hönät/höhållare som var av annan typ, annat grimskaft eller vad som helst som hästen var obekant med och tyckte var läskigt..
Och eftersom han blev skrämd första gången han skulle bli in ville han inte gå in på hemvägen för att han förknippade transporten med nåt obehagligt..
Bara en idé, kan ju faktiskt vara nåt enkelt man inte tänker på som gör hästen rädd.
Eller så har han alltid varit rädd för transporten, men tidigare stängt av när han blivit rädd, men nu var han "vaken" och reagerade med att explodera istället?
ja de kan vara så.. de va ju faktiskt inte samma transport som han åkte i sist… de är så svårt när de händer något.. man tänker inte själv på vad de skulle kunna vara.. nu på torsdag så är de en annan transport med som är lite större.. så kanske de går bättre..,men vi får väl se..för som sagt förut har han gått in helt själv utan att man behövt göra något.. har de stått en transport med lämmen nere så har han slitit sig ur greppet nästan å sprungit till transporten å klivit upp.. men ja jag får bara behålla lugnet när man lastar å hoppas att det går bra..
tack=)
jaha då har man varit på hästkliniken igen då.. lasta på hemmaplan gick super.. lockade med ett äpple som han fick sen när han stod lastad å färdig å de va inga prblem alls.. men när vi skulle lasta när vi skuille hem så gick de inte med äpple eller lina eller någon ting.. jag tror att de handlar om att han helt enkelt inte vill lämna alla hästar som är där.. de va full rulle å han är så social så han hade säkert velat stannaå "prata" med alla.. för han visar inga symptom på rädsla över huvudtaget.. utan han står bara där å står still å gör inget alls.. så tror helt enkelt att hanär envis å vill inte åka.. just eftersoma tt han är världens snällaste att köra..

Det är inte så att han fått nån spruta som gjort honom lite groggy eller så? Behöver ju itne vara lugnande, kan ju vara nåt annat som gör att det känns konstigt i kroppen eller nåt.
Skynda långsamt så går det fortare.
#4 jag vet inte faktiskt.. han fick en spruta mot inflammationen bara å han va precis som vanligt innan vi skulle åka å när vi kom ut åxå å han bryr sig inte om transporten utan går på lämen men inte ända in:S
men jag vet inte.. tänkte inte så långt faktiskt.. men kan väl va så att den gör de kanske..
Något som är viktigt att tänka på är att köra riktigt mjukt
så att resan blir så behaglig som möjligt för hästen.
Inga hastiga inbromsningar, svängar mm.
Nu tror jag inte det är det som är problemet då han går på åt ena hållet. Får han åka brett i transporten? Kanske han skulle uppskatta det?
#6 nä de är inte körningen som är problemet eftersom att han står still..nu sist hade vi en bredare transport som gav han mer utrymme att "röra" sig på. å som sagt han går på hemma men inte på hemvägen.. de är ett mysterium de där.. får se hur de går om tre veckor när vi ska tillbaka igen..

Hur var det sär ni ställde transporten hos veterinären? Tänkte om det var livligt så kanske han hade svårt att koncentrera sig eller nåt. Försök hitta en lugn plats utan andra hästar och människor.
Skynda långsamt så går det fortare.
#8 tyvärr så är de svårt där att ställa transporten någon annanstans..
vi ställde den så långt bort de gick men är inte så mycket rum att spela på.. :-( men jag tror att de kan va att han helt enkelt inte vill åka ifrån alla nya "kompisar" just eftersom att han är så social av sig.. men de är ett mysterium för mig.. men ja jag får hålla tummarna för att de går bra nästa gång..