Ingen aning, men han var ju rätt så gammal och grå redan i filmen så han orkar kanske inte med allt som han bör.
Väldigt trist…
Jag undrar om hästarna verkligen far illa eller om det är paragrafryttare i farten. Far de illa behöver det förståss avhjälpas, men paragrafryttare har jag inte mycket till övers. Man måste använda sunt förnuft och känsla också.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#3 - Jag kan tänka mig att många reagerade på att hans hästhållning skiljer sig en del från det vi i "den moderna världen" är vana vid. Jag tror dock att hans hästar trivs bra (om inte bättre) än i många moderna stall. De tror kanske att hästarna mår dåligt av att inte ha tillgång till det ena och det andra…? ;)

"Länsstyrelsen är kritisk till att Stig-Anders Svensson hade hästarna stallade för länge vintertid och att han haft svårt att avgöra när hästarna varit sjuka. Sommartid fungerar skötseln väl."
Tänk vad det förändrats på 20 år, för 20 år sen så fick jag låss för att få ha mina ute från 6-19 på dagarna, hästarna kunde ju frysa 
Nu börjar lösdrift komma mer och mer
nu har jag inte sett filmen men det låter ju som ganska enkelt att åtgärda med en vinter hage. Det med att han inte ser om hästarna är sjuka det är värre men låter lite luddigt.

Rena tramset tycker jag. Tror det är paragrafryttare i farten igen. Att det skulle vara så synd om hästarna som står inne så mycket? Har dom aldrig sett ett tävlingsstall där hästarna bara går ut för att bli ridna? Året om.. Eller korna som står inne hela vintern?
Jag gillar inte att djur stängs in så länge men det verkar som dom tror att det bara är han i hela lendet som har sina hästar inne mycket. På vintern var det väl mest dessutom.
Skynda långsamt så går det fortare.

Så det är tramsigt från länsstyrelsens sida om djurägaren inte klarar av att tillkalla veterinär vid behov. Skulle ni tycka det om det gällde er häst? Det är mycket möjligt att han i det här fallet kan ordna en vinterhage åt sina hästar och kanske få hjälp att hålla koll på om någon häst kanske behöver veterinärvård, och då är det ju helt okej.
Sedan kan man ju efter filmen ha funderingar om vilken hygienisk kvalité det hö har som hade stått ute i hässja hela vintern t ex.
Bara för att saker "funkat" förrut så betyder inte det att det automatiskt skulle vara någon bra djurhållning.

Nej höet var inte bra men det var nog det enda som jag reagerade på då jag såg filmen. Han behöver hjälp då han är gammal men det hjälper nog inte honom (psykiskt) att ta hästarna ifrån honom.

Jag förstår inte. På varenda forum för hästhållning skriks det ut i högan sky att man minsann inte ska få ha djur om man inte kan sköta dem och ge dem den vård som krävs. De som jobbar med djurskydd på länsstyrelsen jobbar med just det, djurskydd. Sociala frågor och frågor om psykisk ohälsa är det andra som arbetar med och är experter på. Och ja, kontakt hålls mellan de olika myndigheterna, men djurskyddshandläggarna kan inte/får inte arbeta med sociala frågor lika lite som sociala myndigheter får/kan jobba med djurskyddsfrågor.
Alla som får ett föreläggande eller negativt påpekande om sin djurhållning mår dåligt av det. Trots det klarar de allra flesta av att rätta till de problem de har och då är allt frid och fröjd. Mår man så dåligt att man inte kan förmå sig till att rätta till brister så är det frågan om det är så bra att behålla sina djur i så fall.
Nu har inte hästmannen blivit av med sina hästar ännu vad jag har förstått, och om han får lite hjälp av någon så att han kan rätta till de brister han har i sin djurhållning så är det heller inte någon risk att han blir av med hästarna.

#8 fast det höet som han plockade in mitt i vintern användes inte. det ska tydligen ha varit kameranmännen som bad honom ta in allt när det snöade.

Aha, då spelar det ju ingen roll.
han sköter väl hästarna som man gjorde förr i tiden? då var dom ju inte lika noga att se om hästen hade mask osv. Även fast han älskar sina hästar och vill dom väl så kanske han inte har vad som krävs för att ta hand om dom nu förtiden? hihi, vad vet jag

han har fått djurförbud från 15/10, vad tycker ni om detta?
Nu vet ju inte jag om det försämrats sen filmen spelades in.
Men faktum är att hästar som togs om hand på det gammeldags viset är friskare än dagens hästar som står i "fina" moderna stall.
Blir lite trött på myndigheter som stirrar sig blinda på det materiellt utseendemässiga.

jag kan tycka det är lite sorligt. för en sådan gammal människa kan detta innebära skillnad mellan liv och död.

För de som inte sett filmen kan man läsa lite om honom här . http://www.hastmannen.com/?id=stig&lang=sv

djurförbud, det får man inte bara så där utan det är en lång process och vi har djurskyddslagar då ska dom ju följas av alla.
#17 men dom tolkas på olika sätt och olika hårt av olika djurskyddsinspektörer tyvärr. Jag hoppas han har fått förbudet pga rena fakta och inte pga tycke om han som person i alla fall
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

#18 djurförbud är svårare ett få än förelägganden, jag misstänker att hästmanen inte orkar ta hand om djuren längre.