Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 3618 ggr
Gudris
0

Vilket stalltäcke föredrar du?

Jag har inte själv någon häst och det var något år sedan jag verkligen aktivt pysslade med hästar, men jag funderar på det här med stall/svett/transporttäcken. Som det verkar har de flesta fleecetäcken, men personligen föredrar jag oftast naturmaterial i de flesta fall. Om något år hoppas jag kunna köpa häst och då kommer jag med största sannolikhet vilja köpa ett ulltäcke pga att jag bara ser positiva saker med naturmaterial.

Vad har du för täcken? Vilken typ av täcke skulle du helst använda och varför?

Lorita
0

Jag använder flees, det är ett material gjort på gamla PET-flaskor alltså bra för miljön om vi nu envisas med att ha så mycket plast.

Det andas bra och är mycket mer lättvättat än ull.

Nu använder jag inte täcken så mycket och gillar plastmaterialet Flees.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Cilla89a
0

Horseware utan tvekan, både ute, stall, transport/fleecetäcke :)

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Cezanne
0

Använder mycket sällan stall- eller transporttäcken men gör jag det är det ylletäcken. Tycker om att de värmer även om de är fuktiga och tycker inte om fleece för att det blir så elektriskt.

Caspianowner
0

Använder Ull då det torkar upp hästen fint. Flece blir för statiskt.

Caspianowner
0

Använder Ull då det torkar upp hästen fint. Flece blir för statiskt.

Peppe
0

jag har både fleece, ull och nån form av bomull. använder dock fleece oftast eftersom jag har ca 5 st, är lite rädd om ulltäcket och tycker inte bomullen är så bra.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

UG
0

i mitt stall är det 15 grader varmt höst, vinter och vår. Använder inget stalltäcke. Har bra ventilation utan drag. Ponnyn klipps i november med 5 mm päls kvar. Skulle ni ha täckat nattetid?

[Juniette]
0

Använder sällan stalltäcke isåfall blir det Hansbo Combitäcke.

Elshira
0

Använder antingen täcken i bävernylon (finns travtäcken) då de är glatta och bara skyddar mot skit (när man har skimmel…). Annars använder jag väll oftast vofflade bommulstäcken eller fleece/ulll.

Hakuna matata!

kaka1234567
0

ulle är absolut de bästa eller täcke i brakvalite som KL som borde varaa gätte bra

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

emeliekarlssoonn
0

Fleece om hästen är fuktig. Annars inget alls, då min får ha större delen av vinterpälsen kvar.
Är hästen helklippt och det är kallt skulle jag använda mig av thermotäcke.

viktoria91
0

Då min har varit helklippt dem dem flesta år jag haft henne har hon haft sitt utetäcke inne på natten vilket oftast blivit 300g fyllning eller 400g fyllning med helhals. Detta år kmr hon gå naken så mkt det bara går=)

Rita-S
0

jag har några olika. Fleecetäcke, ylletäcke och bomullstäcke.
Då vi bäddar med torv och jag får en svart fjordhäst full av torvdamm jag aldrig får bort får han ova med tunnaste bomullstäcke jag hittar för att begräna mängd torv i pälsen. Det är dock inte för att han är frusen!

Fleece och ylle har jag för torka. Sommar, höst och vår använder jag fleece, vinter använder jag ylle som håller värmen när det är vått.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Peppe
0

#6 jag hade täckat lite lätt i alla fall, typ ett fleece på natten. hästen kan ju inte röra sig i boxen för att hålla värmen och såvida den inte har mat så det räcker hela natten så blir det ju kallt av att bara stå. =)

för övrigt gällde #6 för när han är svettig och ska in i boxen. åker han transport har han ulltäcket eller tjockare termotäcken. på nätterna har han utetäcken eftersom täckesbyte på morgonen inte ingår i stallhyran. detta är en av alla anledningar till att jag helklipper honom, vill inte att han ska bli svettig, och om han blir det ska han torka snabbt så han kan få på sig sitt utetäcke innan jag åker hem på kvällen.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Gudris
0

Vad kul att så många svarar!  :)

JennyR
0

Stora hästen som är frusen av sig och inte har ngn päls att tala om har just nu fleecetäcke på natten. Men ju kallare det blir (har kallstall) desto tjockare blir stalltäcket ;) Shettisarna däremot går på lösdrift och är otäckade i princip jämt :)