Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 8343 ggr
Rafflan
0

Box eller lösdrift?

Vad tycker ni är fördelarna med box och/eller lösdrift?

Har du din häst i box eller lösdrift? Och varför har du den i box/lösdrift?

Mangis
1

Lösdrift - mest naturligt för hästen. Lite värre för mig då hagen är på ca 20 ha kuperad mark med mkt träd.

Alex
1

Finns ju fördelar med båda - lösdrift är ju mer naturligt för hästen, ständig rörelse, egna valmöjligheter om att vara ute och inne osv. Kan ju även vara bekvämt att slippa släpa hästen in och ut varje dag. Flört

Box kan ju dock vara bekvämare för ägaren, kunna ha hästen inne för att torka och allt… Kan dock inte hitta så mycket fördel för hästen.

Mina går på lösdrift båda två just nu (sto med föl), stoet har jag dock tidigare haft på box, innan hon betäcktes.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Zaphix
1

Har hästen på box, dock fortfarande "sommarbete" nu.

Hittar jag en lösdrift i närheten som har en ledig plats flyttar jag hästen dit. Men tyvärr så har jag inget körkort så ta sig långt från stan på vintern fungerar inte, måste ha hästen på gångavstånd (typ max. 4 km) för att det ska gå..

Ser bara fördelar med lösdrift, om den är bra. Min häst skulle inte kunna stå på fri tillgång till hösilage, då skulle han rulla fram även om han konditinstränades hårt varje dag.
Utan måste ha ett ställe med fodringar, fri tillgång på halm istället eller hösilage med sjukt låga värden..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

WinterPrince
0

Jag har min häst på lösdrift.

Anledningen: Det blev så! Näe, men alternativen på inackordering för en hingst är inte så många, och när jag hittade detta på behagligt avstånd så slog jag till.

Jag ska nu flytta hästen och det blir lösdrift åter igen. Främst för att det är smidigast för mig, behöver inte åka varje dag vilket är väldigt passande då han fortfarande inte jobbas (unghäst).

Kommer säkerligen ha honom eller andra hästar på box i framtiden, men får jag då bestämma så får dom gå ute från kl 0700 till ca 2200. Mycket utevistelse tycker jag är a och o för en frisk häst!

thilda-
0

största anledningen till varför jag väljer box är för att hon ska hinna torka mellan träningspassen eftersom jag tränar och tävlar med henne så vill jag även att hon ska vara pigg och utvilad när vi ska till tävling.. så för mig så funkar det verkligen inte att ha hon på lösdrift

CelsiusT
2

Jag hade tidigare på box (pga att hästen stog på box när jag köpte honom och han fick stå kvar i samma stall fram till sommaren). Sedan flyttade jag till lösdrift och sedan dess har jag haft på lösdrift. Så här tycker jag:

Fördelarna med box:

• enkelt att fodra individuellt
  • man hanterar hästen varje dag på ett annat sätt
  • man ser avföringen individuellt och kan på så vis se om en häst är mer lös i magen eller dålig på annat sätt.

Nackdelarna med box:

• man måste ta ut och in hästen vare dag, helst samma tid (svårt att be någon att titta till hästarna då det är mkt som måste göras för att det ska fungera)

• hästen står stilla mkt vilket individer klarar av olika bra/dåligt

• hästarna är ofta skilda från varandr aoch kan inte stå och klia varandra mm. (självklart olika på olika ställen, men det är vanligt)

• Om det är dåligt väder så kan inte hästarna själva välja att gå in

Fördelarna med lösdrift:

• Hästen kan själv välja när dne känner för att vara ute/inne

• hästen är fri att röra sig så mkt som individen själv vill, vilket innebär mer rörelse i dom allra fleta fall eftersom en häst inte sova 10h/dygn i ett sträck utan rör sig och sover om vartannat hela dygnet och tvingas därför inte att stå still när den borde varit i rörelse

• man måste inte passa klockslag (man man inte vänjer dom vid att fodra vid vissa klockslag) och släppa ut/in.

• Lättare att be någon att titta till hästarna om man åker bort

• hästen kan själv välja att söka skydd vid regn/blåst och därför behöver man inte oroa sig att den står och fryser för att man inte är där och passar upp med täcken/insläpp.

• Måste lägga större vikt vid att flocken fungerar och att individerna passar ihop då dom blir mer beroende av varandra

• Hästarna är alltid i en flock med allt vad det innebär vilket dom generellt mår bäst av

Nackdelarna med lödrift:

• Man hanterar inte hästen på samma sätt in/ut från stallet vilket gör att man lätt missar den vardagliga hanteringen av hästen, som är speciellt viktigt med unghästar.

• kan vara svårt att utfodra individuellt (beror på hur man har det ordnat och arrangerat)

• Måste lägga större vikt vid att flocken fungerar och att individerna passar ihop då dom blir mer beroende av varandra

Det är vad jag kommer på just nu..

Medarbetare på westernridning.ifokus

Tusen
1

Vi har både lösdrift och boxmöjlighet. De går för det mesta på lösdrift men kan ev stallas natten innan en tävling. På vintern fungerar det nästan bäst med att ha hästen på lösdrift då den torkar snabbare om den får gå och röra sig efter ett träningspass. Bara att man ser till att byta eller ta av det svettiga täcket då de har torkat.

Håller med #6 fast vi har nog i alla fall daglig hantering av våra unghästar trots att de går på lösdrift. man kan ta ut dem en liten kortis varje dag, leda dem en bit, lyfta hovar och borsta lite. Fungerar även att göra i hagen om man är lite slö.Flört

Zabbio
0

Jag gillr lösdrift, men då våra hästar har så pass olika foderbehov att vi inte kan tillgodose dembara genom att skilja dem 1-2 timmar så står de på box.

Däremot har de stora boxar (16kvm) och mycket utevistelse i ''terräng hage'', minst 12 timmar per dag, ofta mer. Undantags fall med riktigt dåligt väder är  det  mindre, typ storm. Vårt problem med lösdrift är att varmblodstravaren behöver mycket högvärdigt hö och tar lång tid på sig att äta tillräckligt + kraftfoder, och nordsvensken är kraftigt överviktig och ska helst inte äta av det höet eller fodret, medans hagens gräs är magrare. Nordisen äter dessutom mycket snabbare än travaren så hade de varit ute i lösdrift med fri tillgång hade han ätit det mesta av höet, och utan fri tillgång hade inte travaren haft tillräckligt..

Men med hästar med liknande näringsbehov ser jag bara fördelar med en bra lösdrift så länge man inte ''glömer'' att hantera dem.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Linnea
0

Min häst står i box, hade hellre haft honom på lösdrift men känner inte till någon här i närheten.

Skynda långsamt så går det fortare.

CoralReefs
0

Min häst står på box dock sommarbete just nu.

Efter mycket tjat från mig byggs det ett lösdrift inför vintern=)

Ser bara fördelar med lösdrift. Box är bra om man skall ta in och göra i ordning hästen och det har jag också.

Mår dåligt själv när jag plockade in min häst inför natten i vintras..han hatade det och käkade upp halva boxen. På morgonen var han mycket otålig och fick nästan spelet om man inte var snabb nog att släppa ut han.

Har en unghäst med en hel del energi=)

lisette
0

har hästarna på box för jag har inte möjlighet att ha lösdrift. stallet ligger för långt ifrån hagen, annars hade det blivit lösdrift.

kan bara se fördelar med lösdrift faktiskt.

TovaHult
0

Nu är det ute dygnet runt som gäller, när det blir kallt står de på box, men från tidig morgon till sen kväll ute i hagen. De är vana vid det och jag upplever att de tycker det är skönt att komma in.

När stallet här hemma blir klart är tanken att det ska vara en lösdriftsdel där de har möjlighet att vara när de vill t.ex. vid dåligt väder. Men jag vill också ha möjlighet att ställa hästarna i box, så det blir en kombinaton. Menmen det dröjer nog, är ju inte helt gratis och så är det inte jag som kan snickra Tungan ute

CelsiusT
0

#7 Jo jag menar inte att man inte hanterar dom när dom står på lösdrift. Men när man har dom på box så tvingas man till den vardagliga hanteringen och man behöver inte lägga extra tid på den utan den byggs in i vardagen. Har man nghäst på lösdrift så måste man lite mer aktivt gå dit och hantera unghästen (vilket iof kan vara en fördel för man behöver bara hantera unghästen dom dagarna man är på gott humör och orkar med en busig unghäst, är man på dåligt humör kan man skippa det).

Medarbetare på westernridning.ifokus

Gulliver-06
0

Vi har både lösdriftar och boxar. Lösdriftarna används till unghästarna och boxarna används till avelsstona och hingstarna.