Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 5622 ggr
examynia
0

varför täcke?

är bara lite nyfiken på att höra varför ni använder täcken på era hästar=) lite skoj att höra från andra varför osv..=) å vilka täcken som används osv..

moa
0

Jag har täcke på min ena A-ponny när det regnar för hon fryser annars. Då ett regntäcke.

Använder täcken mkt sällan annars.

Alex
0

Har ibland eksemtäcke i förebyggande syfte på stoet då hon importerades från Island -07. Har även ett regntäcke till henne, som dock enbart använts efter hon behandlats av kiropraktor för att hon inte ska bli kall.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

examynia
0

okej själv så försöker jag använda så lite täcke som möjligt för att göra de så naturligt som möjligt.. fleecetäcke använder jag faktiskt på vinterna när han är svett så han ska torka snabbare.. vill inte släppa ut en svettig häst.. annars så har de hänt någon gång av ego att jag haft regntäcke på så att han ska vara torr när man ska rida.. men försöker sm sagt att använda så lite som möjligt.. skulle dock använda om han skulle få ont i ryggen pga regnet..

viktoria91
0

Min rakas nästan av all päls så då har hon täcke för att inte frysa, brukar ha insektstäcke också då hon blir så illa biten och flugmedel tyvärr inte hjälper så bra=/

examynia
0

viktoria91: hur kommer de sig att du rakar? tävlar så de blir mycket träning å så eller?=)

viktoria91
0

#5 Haha! Nu är hon skada så kommer få bli skogstroll i vinter med sin päls;) Tävlar gör vi inte, så stark dödslängtan har jag inte.Flört Men jag rider en hel del och med full vinterpäls är hon genomsvettig efter 20min skritt och 5 minuter trav och hon blir väldigt orkelös.

examynia
0

viktoria91: hehe okej ja då är de klart då känns de nog bättre för henne åxå.. hur mycket rakar du då? "allt"?

viktoria91
0

#7 Klipper inte benen, huvudet och lämnar lite där sadlen är annars åker allt bort=) Hon är stubbad med ;)

Rita-S
0

Förra vintern klipte jag en såkallad spårklipp, islandsklipp eller vad man nu vill kalla det, där Gejsa svettades när man tränade frampå halsen, bringan, vid ljumsken och albågarna.

Jag tror inte Kex kommer svettas lika mycket detta året då han är under igongsätting och rätt ung så man får rida litet försiktig så jag skal inte klippa i år i särskillt stor grad, men jag funderade på att dra någon strima under magen med klippmaskinen för att introducera det för honom.

Dock kommer han få sova med ett tunt sommarstäcke då vi stör med torv och han som Gejsa kommer få en tjooooooooock vinterpäls som jag aldrig får allt torvdammet ut av utan att bada, och därmed får skav överallt… Så han skal få sova med ett ulltratunnt sommarstäcke.

I övrigt får han regntäcke om det regnar kallt (under 10 grader regn), om det är ihållande regn (får lätt regnskåller) eller om det snöar så han håller sig torr. Håller han sig torr håller han även värmen.

Jag har dock funderat om jag skal köpa regntäcke med fleecefoder för vinterbruken så det blir en aning isolation, regntäcket trycker i hop pälsen så den isolerande luften klämms ur. Forsöker även hitta ett utegongstäcke som är vattenmotståndigt men som INTE har 300 gram fyllning.. max 100 typ, hur apa svårt som helst att hitta!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Birke
0

Bara täcke vid regn på vintern, för det är endast när dom blir blöta som hästar fryser. Mina får så klart ha pälsen kvar.

joooossan
0

På ena hästen har jag så ofta jag kan regntäcke vid regn då hon har känslig rygg och därmed ömryggad om hon blir kall.

Unghästen har regntäcke om det regnar och blåser samtidigt. Dessutom vid "hällregn" och när det regnar långa perioder.

Alltid vintertäcke på vintern eftersom jag rakar dom! Vilket även innebär stalltäcke nattetid :)

Josefinejumpforjoy.blogg.se

examynia
0

okej.. ja de är klart rakas dom å har problem vid regn så..=)

jag är glad att min häst inte har några problem på vintrarna.. hade fleecefodrat regntäcke förra vintern enbart för att han skulle få vara torr fr han får sån jäkla päls.. men fick sluta ha de då de fanns en häst i hagen som bitit sänder tre stycken täcken föså då tröttnade jag på de. får se hur jag gör i vinter.. han går intemed den hästen längre men de finns en annan som har tendens att hugga tag i täcken:P så inte kul att ha dom sönder.. de är ju inte billiga direkt..

RubHel
0

Täcke på för att skydda min hästs rygg som lätt blir stel och öm vid kyla.

Zaphix
0

Har bara haft hästen i typ 1,5 månader, alltså sommartid. Så inget täcke ute än, ska skaffa ett ofodrat regntäcke att ha vid ihållande regn och när det snöar mycket på vintern. Annars får han vara utan, kallblodstravare av det mulliga typen, så räknar med att han sätter en massa vinterpäls och han har ett skyddande späcklager. ;)

Dock har jag ett svettäcke, sk. våffeltäcke, som han haft på sig efter han blivit duschad för att torka snabbare.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

selfrejection
0

Jag har exemtäcke på sommaren och kommer bara ha någon ganska tunt vintertäcke på vintern om han är svettig och det är kallt och ska ut i hagen. Har också ett fleecetäcke för att torka svetten med på vintern.

CelsiusT
0

Jag gillar inte täcken, jag har haft hästar i tävlingskondition som jag inte haft täcke på och då har jag dom endå på lösdrift men med fri tillgång på hö (ska väl kanske nämnas att dom flesta tävlingarna inom western ligger placerade på den snöfria perioden av året, så full tävlingskondis måste dom inte ha under vintern).

Jag brukar skritta mina torra, men är dom fortfarande inte torra när dom ska ut i hagen så kan dom få på sig ett feece eller ylle täcke nån timme.

Nu har jag en häst som tidigare haft vintertäcke på sig under vintrarna hela sitt liv så han sätter ingen vinterpäls tyvärr, vilket gör att han än sålänge får ha vintertäcke på sig när det är som kallast, han tappar väldigt mkt vikt när temperaturen skjunker, så tyvärr måste jag täcka för att han ska må bra. Jag hoppas på att han kanske ska kunna utveckla lite vinterpäls fram igenom, eftersom jag täckar så lite som möjligt endå, men vi får se om det går att få igång det igen.

Ibland vid sjukdom har jag behövt täcka. Tex hade vi ringorm i vintras och då skulle hela hästen badas när det var -25 ute och då hon går på lösdrift fanns inget annat alternativ än att täcka då.

Medarbetare på westernridning.ifokus

WhoCares-01
0

svetttäcke när de är svettiga, regntäcke när det regnar, tjockt täcke på vintern när de är rakade, termotäcke i transporten - vintertid och svett/stall/transporttäcke i tranposrten vid behov =)

flugtäcke använder jag bara vid extremfall.

Så ofta det bara går så får mina två gå utan täcke =)

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

examynia
0

okej.. hehe..

ja hästarna trivs nog egentligen bäst utan om de är möjligt.. de är vad jag tror iallafall så min får bara täcke i extrema fall..=)

Elshira
0

Om jag har ridhästar som är ordentligt igångsatta så brukar jag använda täcke på vintern - ett "Normaltjockt" vintertäcke när det är -10, ett regn/vindtäcke när det ligger runt noll. Det är mest bara för jag ska slippa lång päls och sjöblöta hästar när jag kommer hem från ridpasset då jag inte har tillgång till dusch.

Annars "äger" dock alla mina hästar ett varsit regntäcke men en tunn fodring (typ fleece) som de har de kallare årstiderna vid mycket regn/snö eller om det blåser och det är minusgrader ute. De tenderar till att frysa annars.

Ska dock tillägga att de kommer in i ett stall som alltid håller plussgrader över natten och får därmed ingen "fårklädsel" vilket gör att de klarar hällregn och snöstorm.

I övrigt använder de inte täcke mer än fleece om de är blöta (antingen efter regn och de fryser, eller om de blivit badade).

Hakuna matata!

Peppe
0

bryter faktiskt mot mina principer just nu och låter kusen gå naken trots att det bara är 15 grader ute. dock lyser solen =)

åker på ett fleecefodrat regntäcke snart, sen kommer klippmaskinen fram någon gång nu i slutet av september/början av oktober. sen har han allt från fleecefodrat - 250 g - 400g på sig under vintern. klipper hela hästen, även ben och halva huvudet.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Birke
0

#20 Oj! Är hästen rakad emd hyvel ;) ?

Peppe
0

#21 hade det gått så ;)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Zahara
0

har ett 300g på min gamle tant på 26år på vintern då hon annars fryser, förr hade jag bara regntäcke för att jag skulle ha en torr häst att rida(sto uppstallad) Unghästen har regn med fleece foder och klarar sig med det.

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

emeliekarlssoonn
0

Rappe har gått naken hela sommaren. Beroende på väder och vind kommer vi nog stalla in ganska snart, dock letas det ny stallplats och har september på mig att hitta något för då åker Rappes kompisar till nya ställen.

Iaf, ofodrat regntäcke vid regn och rusk. Antagligen klipper jag honom i vinter, hur mycket vet jag inte än då jag inte har en aning om hur mycket jag ska rida. Har iaf ett tjockare regntäcke, lite mer åt vintertäckes hållet som han får gå med om det blir riktigt kallt.

Linnea
0

Exemtäcke nu på sommaren, på vintern regntäcke om det är riktigt dåligt väder annars inget.

Skynda långsamt så går det fortare.

Alma-G
0

För att vi helklipper, han svettas så annars. Nu vid regn, sedan alltid regntäcke, vintertäcke vid kyla och om det blir en riktigt kall vinter vintertäcke + regntäcke. Skrittar fram och av med flecetäcket på rumpan :)

hannibal-roll
0

På oklippta hästar endast regntäcke ute om det regnar och jag vill ha en torr och ren häst när den kommer in från hagen.

Klippta hästar har jag täcke på ute, även inne när det är kallt, har kallstall med samma temp inne som ute i stort sett.

Sen använder jag svettäcke efter träning/tävling på blöta hästar.

Klasselover
0

Regntäcke nu på höst när det regnar - mest för att vinterpälsen inte ska bli så tjock, och jag vill ändå inte ha täcke hela tiden, utan det får bli vid halvtaskigt väder..

Eksemtäcke på sommaren när det är jobbiga flygfän ute, växlar mellan eksem och flugtäcke då han får skav av eksemtäcket.

Har även köpt ett vintertäcke, vet inte om det kommer användas i vinter, hästen ska klippas, vet dock inte hur mycket än, börjar med spårklippning och om han fortfarande blir svett blir det mer.

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Ricko
0

#28 Med hur många månaders mellanrum klipper du din fjording? Glad

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se