Första ridtur
Vad brukar du göra vid första ridturen hemma vid stallet när du har fått hem din nya häst? Rider du ut i skogen eller på ridbanan eller vad brukar du göra? 
Jag red på ridbanan första gångerna. Rider inte ut på en ny häst innan jag vet lite mer vart knapparna sitter. Men jag är iofs feg av mig också. :)
Det beror på. Jag vill helst leda hästen en tur så man lär känna varandra och vet hur man fungerar ihop när det händer saker ute, även för att ge hästen trygghet från mig så den känner att den kan lita på mig.
När jag har ridit första gången så har det hittills varit på ridbana eller att jag ridit ut tillsammans med förra ägaren i gamla stallet.
Första gågnen jag red Brorsan (en av dom två travare jag har nu) så reda jag på bana och ville testa honom (provred inte innan utan hade en månad på mig att prova honom), försökte mig på alla tre gångarterna (visste inget om honom, mer än att förra ägaren var lite rädd). Då insåg jag att han inte kunde galoppskänkel och att han inte hade koll på olika gångarter för fem öre, benen bara gick på honom. Fick iof galopp på honom några steg, men han fattade ingenting.
Medarbetare på westernridning.ifokus
När jag fick hem min häst gick jag bara promenader ett tag det första, eftersom jag importerade henne från Island också, så hon skulle vänja sig vid nya omgivningen ordentligt. Sen red jag de första turerna ute, med sällskap, för kände henne gjorde jag sen innan eftersom jag red henne en del på Island.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst