Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 2374 ggr
Gronstedt
0

Konstig svullnad?

Igår blev min häst genomböjd och friskförklarad av veterinär och glad var förstås jag. En halvtimme efter att han åkt hade hon en knöl på insidan av höger fram, mitt mellan knä och kota. Varken jag eller stallchefen hade sett det förut och veterinären borde absolut har reagerat, eftersom det var det benet hon var halt.

Knölen ömmade inte alls och jag skrittade henne under sadel en timma enligt veterinärens anvisningar - sedan var knölen puts väck! Bara en mjukare fläck där den suttit!

Idag var det en större svullnad ned mot kotan. Ingen ömhet, inget sår, ingen feber (om något så hade hon lägre temp än normalt). Än en gång borta efter motion. Man känner senor och ben tydligt, de är hårda och torra. Svullnaden sitter inte vid något senfäste som kan bli galligt. Det ser inte ut som en lymfangitsvullnad - den är allldeles för avgränsas uppåt och nedåt. Och den försvinner vid rörelse och kommer tillbaka.

Det jag kan tänka mig är ormbett - påverkar inte de lymfsystemet? Eller har någon några andra idéer?

Lorita
0

Vill du att jag ska komma upp och titta i morgon istället för att du kommer till mig?

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Gronstedt
0

Nu på morgonen var benet nästan helt torrt igen, efter en natt i boxen, så det ska nog inte behövas. Men jag undrar ändå vad det kan ha varit …