jaktkandar eller pelham?
Jag tänkte bara höra vad ni har för åsikter om jaktkandar å pelhambett..
jag undrar lite över skillnaden mellan jaktkandar å pelham..
vilket tycker ni är bäst? erfarenheter av dom två?..
jag får rida på ett pelham då min häst har stått lite för länge å dom gånger jag har extra ont i min handled efter en gammal skada.. min häst är ganska hård i munnen å har varit sen jag köpte honom.. å blir vääääldigt stark när han stått.. å nu är han halt å har stått i 6 veckor så sen när jag sätter i gång honom så måste jag ha något..
ni kanske har något annat tips på något bett som inte blir hårt verken för honom eller för mig å min skada?
något tips på hur han kan bli "mjuk" i munnen igen..?
går de att få dom mjuka igen eller är de helt kört?
MVH Denise

Jag skulle prova hackamor på honom, då kan ni inte mäta er styrka mot varandra, han känner inget när han går rätt och du får direkt tag i honom när du behöver bromsen.
Förutsatt att du inte håller i tyglarna utan släpper när han inte behöver bromsas, svänger gör man med vikten.
jag har använt de på honom å han gick enbart på de innan jag köpte honom å de funkar inte nä rjag har de längre..de är de som är problemet..=/ han är fortfarande jätte stark å har blivit starkare..för han blir så uppspelt.. å jag vet inte om jag vågar använda det som är långa "skacklar"(eller vad de heter) på..

skänklar heter det. Nej det ska du inte använda, du behöver lära dig att släppa kontrollen när du inte behöver.
Det låter som du rider med kontroll hela tiden och då dör hästens uppmärksamhet, om du vill ha en vaken lyhörd häst så ska du inte tjata hela tiden.
Rider du för någon tränare?
tycker inte att du ska prova hackamore
prova att rid för en vettig tränare
du kommer inte så en mindre stark eller "hård i munnen" häst genom att använda ett starkare bett. tvärt om skulle jag vela säga. få honom att lyssna på små signaler. få honom uppmärksam och träna mkt lydnadsövningar - det finns lydnadsövningar som du kan träna "när som helst" både vid hoppning, dressyr, uteritt osv.
lycka till
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus
Lorita: ja jag vet inte.. kontroll vill man ju ha på något sätt..men du kanske har rätt.. kanske får "släppa" lite på det.. nä rider inte för någon tränare… har tänkt att jag ska börja med de.. men nu är ju hästen skadad så får se när han blir frisk å kan börjas sättas igång igen..
elli-kleo: okej ja har nästan förstått att de är så att man inte ska ha starka bett.. men ibland så orkar jag inte hålla honom med tanke på min pajjade handled.. har funderat på att låta någon annan rida honom för tränare.. men de är egentligen inte heller så bra just för att de är han å jag som måste jobba tillsammans.. men ska se sen som sagt när h an blir frisk om jag kan hitta en vettig tränare någonstans som kan hjälpa oss lite=) tack

#5 om du hela tiden håller hästen, då får du inget spelrum att jobba med. För din normala kontroll, blir hästens normaltillstånd och då tar den i mer när den sätter emot. Därför kan man genom att släppa sitt kontrollbehov få mer kraft när man måste säga till hästen vad den ska göra.
Du tjatar hål på hästen om du inte vågar släppa efter när den går som den ska (eller nästan som den ska i början) du måste släpa den.
Mitt råd är om du nu inte har en tränare, åk till någon riktigt duktig som kan hjälpa dig på en helg kurs och sikta på 4-6 kurser och år. Det är bättre investerade pengar en att tragla en gång i veckan på någon på medel nivå.
Men var kräsen när du väljer tränare känns det inte 100% så leta vidare.
Vad har du för mål och inriktning med din ridning just nu?
okej ja jag får kolla upp det där..
jadu vad jag har mål är väl inget direkt så.. de är väl att få honom att lyssna på mig under ridturen.. de är ju ingen tävlingshäst för jag är ingen tävlingsmänniska utan han är en fritidshäst.. å när jag köpte honom så va han typ bara grundutbildad men inte mer han kunde höger vänster å halt ungefär.. så jag har kommit långt med honom sen jag köpte honom.. men jag skulle ju vilja ha honom iallafall i så pass bra "form" så att han kan gå i form på bana även om de bara är för "nöjes skull" om du förstår vad jag menar?.. har ridit för en innan å då gick de väl sådär.. de går bra ett tag sen så känns de nästan som att han bara tycker de är dötrist å då känns de som att han gör allt för att komma undan de man håller på med.. så vet inte om han har koncentrationssvårigheter eller om de helt enkelt är jag som får honom "uttråkad" men ska som sagt kolla upp de där om de finns något som man kan åka till eller om de är nån här som är intresserad av att ta hit någon över en helg..
tack=)
#5 om du känner att du vill ha starkare bett för att skona din handled tycker jag du ska använda ett bett som du kan växa mellan milt/normalt och lite starkare.
t ex ett pelham på delta måste du använda lite hävståg hela tiden (= inte spec. bra enligt mej, speciellt i ditt fall) därimot ett pelham på två tyglar kanske kan funka. då kan du rida utan hävstång, men ändå "ha den där" om det behövs
hoppas att du förstår vad jag menar :)
jo jag förstår vad du menar.. å jag är väldigt nogamed att inte använda samma bett hela tiden utan jag byter ofta om.. på jag använder ALDRIG ett starkare bett om jag inte har ont i min handled innan för då ser jag ingen mening med de..
jag rider ju med delta.. men jag kanske ska prova med två tyglar å se hur de blir=)
#9 ja, prova med två tyglar :)
Jag varierar mycket med att "arbeta" och "busa av sig" på ridpassen. Min hst ska arbeta i form och göra det jag vill ca 3/4 av tiden. Men vissa trav och galoppsträckor (eller ja olika varje gång såklart) så ger jag lång tygel och låter min kille göra vad han vill. Vill han trava på så får han göra det tills han själv "lägger av", och i galoppen så gör jag små minirace. Börja med detta på bortsträckorna (eller första hälften om du rider runt), och pröva sedan med hemväg och se om han lägger av efter ett tag där med
På så vis får hästen busa och springa av sig lite fritt emellanåt. Brukar räcka för att kunna skritta med lång tygel för mig i.af!
Sedan det med lyhördhet givetvis, och glöm då inte att berömma med rösten hela tiden. Överdriv verkligen rösten som om du pratade med en treåring så att du låter så glad du bara kan ^^
Hakuna matata!
okej men de är så jag brukar göra med honom å skritta på lång tygel är inga problem alls.. utan de är mest att han hänger lite å blir stark.. jag får alltid stopp på honom han har aldrig stuckit med mig eller något sådant.. så de är mest på bana som han blir tung å vill inte riktigt lyssna å sådär