Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 3803 ggr
CelsiusT
0

Täckesbyte eller inte?

Jag undrar hur ni gör såhär års med täcke. Många hätar går fortfarande ute dygnet runt på sommarbete, andra har börjat stalla in och några går redan på lösdrift inför vintern.

Jag har en häst som är väldigt känslig och nu när det stundvis regnar och blåser och graderna börjar krypa ner så tappar han jättelätt i vikt. Jag brukar ha på honom ett regntäcke när det regnar, men jag kan inte åka som en jojo till stallet för att ta av och på det allteftersom temperaturen ändrar sig. För just nu är det verkligen stor skillnad från timme till timme, ena stunden lyser solen och det blir extremt varmt, nästa stund så regnar det och blåser och blir skitkallt. Jar är oftast hos hästarna bara en gång/dygn så jag har inte så stor chans att byta. Utan han får helt enkelt gå med sitt regntäcke på nu.

Hur gör ni?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Lorita
0

mina nallar har inte täcke

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Zaphix
0

Inget täcke, är ju nu han sätter päls så han klarar vintern.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Cilla89a
0

Jag kollar väderleken noga kvällen innan och sen beslutar jag mig för om det ska regntäcke på eller vara nakna. Jag brukar bara lägga på täcke om det verkligen garanterat blir busväder, alltså väldigt mycket regn, ovanligt kallt eller blåst, verkar det lite osäkert med bara risk för någon skur och lite halvvarmt ute, så brukar dem få gå nakna. För som du säger, så fort solen kommer fram, blir det tusan så varmt!
Nu bor jag på gård så i värsta fall jag kan bara ringa hem när jag är på jobb 8-15, och be mamma ta av täckena, eller lägga på, ifall jag missbedömt vädret helt och hållet.

Men det är likadant på ridskolan jag jobbar på, privathästägarna är halvt hysteriska över vädret och vet varken in eller ut vad dem ska ha för täcke på sina hästar eller om dem ska gå nakna, och jag får ungefär 511 sms var morgon om instruktioner för dagen ;)

Medarbetare på Dressyr.ifokus

kaka1234567
0

låter jobbigt. Men jävligt kalt blir de på natten

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Killen
0

Inget täcke, min brukar bara ha täcke om han har blivit svettig och det är kallar än 5 grader

kissmekate.blogg.se

lisette
0

ena dagen kan det vara jättefint väder och andra dagen regnar det. jag kan inte hålla på med regntäcke nu så hon får gå utan. tycker synd om de hästar man ser som står med täcke på sig när solen skiner och det är riktigt varmt.

CelsiusT
0

Grejjen är att dels så får inte min vinterpäls, han har varit täckad hela sitt liv så han får itne det längre och då han rasar i vikt när han står och blir kall så har jag inte mkt annat val än att lägga på täcket. Jag är ju oftast hos hästarna på eftermiddagen så redan då måste jag planera inför natten och nästkommande dag (mina går på lösdrift). Inte lätt alla gånger.

Jag avskyr egentligen täcken, är inget fan av det alls och har inte haft det på tidigare hästar. Jag skrittar heldre dom torra och ev lägger på ett flecce nån timme (det hjälper dom till med i stallet att ta av om man ber om det, när hästen går i vinterhagen), men med honom går det bara inte. Försöker att hålla koll på vädret och planera därefter, men jag skulle vilja ha hästen utanför dörren och vara hemma hela dagarna så man kan passa up på honom och läggapå/ta av efter behov, men så fungerar inte livet tyvärr =(

WhoCares-01
0

vet jag att det ska hålla i sig med regn och rusk så lägger jag på regntäcke… då får hon hellre bli för varm än för kall.

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

Lorita
0

#7 dra på att lägga på täcket så länge som möjligt, för då sätter dom päls men dattar man med täcke på hösten så blir dom känsligare.

Pälsen reglerar värmen själv och andas mycket bättre än ett täcke.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

CelsiusT
0

#9 Jag har nu inte haft täcke på än då jag lämnat det till pappa för lagning och inte fåt ttillbaka det än, Nu har han redan rasat massa i vikt. Han har blivit jättetunn, trots att han har ordentligt med gräs kvar i hagen + att jag börjat stödfodra. Jag väntar alltid tilll in i det sista och lägger bara på minsta möjliga täcke. Jag har aldrig dattat med täcke utan väntar alltid till in i det sista, men som sagt han har redan nu rasat i vikt. Hans päls är förstörd då han haft täcke hela sitt liv, men jag jobbar på att få tillbaka pälsen. Jag tror jag komer klara det med även denna, som jag gjorde med förra. Men det tar ju någon/några vintrar innan pälsen sätter igång på riktigt.