Rykt innan ridtur
Hur lång tid brukar ni rykta innan t.ex en ridtur?
Jag brukar rykta osv i ca 30 min ^^
Beror på hur skitig hästen är, vilket humör hon och jag är på, om hon fäller eller inte (vid fällning vill hon definitivt inte bli ryktad), hur bråttom jag har … Det kan bli fem minuters avsopning eller en timmes rykta-kratsa-pilla-tvätta-gosa.
oj, det varierar kraftigt. Minimum är att borsta av i sadelläget nu på sommaren, då jag ofta rider barbacka. Men det hänger också på hur bråttom man har och vädret…
Har stressborstat många gånger i sommar för att hinna ut en sväng innan det börjar hällregna…
Men på vintern så brukar det bli en "rejäl avsopning" innan ridning så han ser renare ut. Rejäl rykt brukar det sällan bli då jag brukar fastna i att reda ut man och svans och DET tar TIMMAR! I regel så tar en utredning av svansen 1-2 dar med 2-3 timmar varje gång….
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
En vanlig dag när han bara är lite små skitig så blir det 20-30 min, är han riktigt lerig eller jag vill göra honom riktigt ren så tar det mellan 50-60min om inte mer ;)
Beror på hur avslappnad hästen är. Dacke brukar kunna bli otålig efter en stund innan vi ska ut och rida eller köra, och då borstar jag bort det värsta i sadel/selläget.
Men vissa dagar ryktar jag länge och han står och myser.
När det är mycker flugor har jag inte ryktat alls utan bara borstat av ordentligt i sadelläget, vill att han ska få behålla skyddet mot flugorna, bromsarna och knorten. Känns viktigare än lång rykt.
jag borstar alltid igenom hela hästen men är olika noga beroende på hur smutsig hästen är osv
När det inte är speciellt smuttsig och jag har lagomt med tid brukar det bli ca 15 - 20 minuter. ibland mindre ibland mer. varierar stort
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

25-40 minuter brukar det bli
Jag klarar inte av snabb-ryktningar. Fått göra det 1-2 ggr i sommar och då tog det ändå ca 10 min med dåligt samvete ;) Jag klarar inte av att sätta mig på en smutsig häst ^^ Det gör jag bara inte

Det beror på hur smutsig han är. Han är ganska renlig så det går ganska snabbt, i genomsnitt 15 min.
Men ex om det har regnat och han är helvåt, ja då är det bara att krafsta hovarna så då tar det ca 2 min.
kissmekate.blogg.se
Oftast blir det en snabborstning, få rent där sadeln ska ligga (och ev. tränset om hästen är skitig där). Ska jag rida med nån annan som jag får vänta in av nån anledning brukar det bli lite längre dock.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Brukar gå snabbt, ser till att sadelläget är väldigt rent, lägger nog 90% av rykten där eftersom han lätt får skav i pälsen, sen ser jag mest till att resten ser hyfsat rent ut. Brukar bli lite pill i man och svans när jag är på det humöret, eller tar rejäl rykt och babyolja i tagel, putsar örontofsar, hovskägg m.m. osv ibland när jag känner för det.
Sen efter ridturen brukar vi stå och mysa och klia länge, och ryktar av igen. Speciellt om han blivit svettig under ridningen blir det mycket rykt efteråt för att bli av med saltet.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
borstar bara av lite lätt.. har den turen att hon rullar sig aldrig ute i hagen utan täcke ;)

Tar min tid på mig, borstar ändå ordentligt.
Hehe men försöker göra det fort ändå och bra för hon bajsar och kissar i gången ..
Kan inte heller rida med en smutsig häst.
Jag red för några dagar sedan och då hade hon lite lera och damm i manen, jag fick panik och fick avsluta min ridning ^^
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
Innan ridning brukar jag försöka stå och rykta minst 10-15min, beroende på hur smutsig hästen är. Behöver jag stå längre gör jag det. :] Allra helst står jag och ryktar och fixar ordentligt efter ridningen och då kan jag stå hur länge som helst ;D
/ Sara
/ Sara & Casper

Ungefär 30 minuter .

Hästen jag rider får lätt skavsår så måste vara väldigt noga med rykten. Men oftast har han täcke så han har eksem, så det går ganska så fort iaf! :) ca 20 min kanske. Självklart beroende på väder osv.

Jag bara sopar av honom om han inte är lerig. Han gillar inte att bli ryktad.
Skynda långsamt så går det fortare.
Jag ryktar bara om jag har gott om tid och vill står och mysa lite extra, annars borstar jag bara noggrant med rotborste och mjuk borste på huvudet.
lurvponnyn.vimeddjur.se
Dom flesta här verkar vara extra noga med att det ska bli rent vid sadelläget, men är det ingen som är lika noga med huvudet där tränset ska sitta? :)

#19 hästen ska vara ren och det gäller hela hästen
I skolan har vi tider att passa, oftast har vi mellan 20-30min (max) på oss att göra iordning hästen och oss själva innan ridpasset/longeringen/tömkörningen. Ryktningen utgör väl 10min utav detta. Ibland, när vi är uppdelade i grupper, har den sista gruppen över 1h på sig, då blir det givetvis mer rykt.
Rykt handlar ju inte enbart om att få hästen ren och minska skav utan även om att få igång blodcirkulationen.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
#19: Dacke blir aldrig smutsig på samma sätt på huvudet som sadelläget så behöver inte borsta lika mycket där.
Blir så trött när man ska rida med någon som bara snabb putsar å sen står å väntar (stressar mig) usch, jag vill ju pyssla om hästen så länge jag känner för det liksom…
så minst 30 mnin brukar det ta för mig om han är normal smutsig ;)
Måste bara fråga.. Ni som skriver att ni ryktar i 30 minuter eller mer, är det bara rykten inräknat? Eler räknar ni in borsta av hästen innan rykt, fixa med man och svans, kratsa hovar m.m.?
Impnerad över tålamodet att rykta så länge!
#24 jag kan enbart rykte i över 1 timme om jag vill ha han riktigt ren, men i normala fall är nog rykten på 20 min och man, svans och hovar på 10 min ;)

#24 det är all pyssel med hästen helst vill jag hålla på en timma.
#24 et är väldigt olika. Men oftast. Man kommer så mycket närmre hästen bara genom att pyssla
Min häst rullar sig aldrig (man ska aldrig säga aldrig, men han har hittills inte gjort det hos mig, ägt honom 4 månader), däremot ligger han ibland ner i hage/box så det är att få bort pissfläckar och ev. lerfläckar, sedan rotviska över hela kroppen och därefter mjuk borste som drar med allt smått. Tar oftast ca 10min och då är jag noggrann, har han fläckar ca 15min (ryktsten). Då inkl. reda ut pannlugg (stubbman så där behövs inget göras), svansen tar jag rätt sällan då den är rätt tunn, och att kratsa hovarna.
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
min häst är väldigt renlig av sig så max 20 min rykt vid ridning o då mest vid sadelläge..Huvud bli rhan inte smutsig vid..
ska jag bara rykta kan man ju hålla på hur länge som helst o bara mysa..

usch, är det bara jag som har noll tålamod till att stå och borsta hur länge som helst? jag vet att det är bra för hästen osv. men jag kan inte stå och fila på samma ställe i 30 minuter.

#30 det finns en höger och en vänstersida och sen finns det en rygg och en mage och ett huvud och………………också är det fyra hovar som ska lyftas
Det är bättre att borsta hela hästen än bara på ett ställe 

#31 haha, du förstår nog vad jag menar.. =)

#32 jag kunde inte låta bli 
#30 Näpp, vi är två. Jag kan ha ork nån gång ibland till en riktig långrykt, dock är det oftast vid fällningstider och det mesta går åt till att få bort päls… Men senast jag red mycket så hade jag ett helt stort stall att sköta plus att jag red flera hästar om dagen, och då finns det varken tid eller ork till att rykta varje häst i 30 minuter. Då blir det en snabbgenomgång och ordentligt på de viktigaste ställena bara.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#34 tack för det. började känna mig lite dum ett tag för att jag inte har tålamod till längre borstningar.
Jag tar den tiden det behövs helt änkelt, vissa dagar är det 5 minuter, andra upp mot en halvtimme beroende på om lerpöjken har gnuggat hela sig i lera eller inte.
Självklart är man extra nogrann där utrustning skal ligga, karleden och kratsa hovar, inte lika ofta bryr jag mig med att borsta man och pannlugg men någon gong får jag ett ryck och gör även det med. Några gonger kan jag tycka det är underbart att bara stå och pyssla och borsta i små evigheter, men det är gjärna dom dagar han skal få ledigt ändå. Sen beror det på Kex med, om han vill eller inte vill stå i dessa evigheter, vill han inte så skal inte jag heller.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
#30: Du är verkligen inte ensam, har inge tålamod alls till det. Kryper i kroppen efter typ 2 minuter med ryktborsten och skrapan. Men med alt annat som vanlig borstning, kratsa hovarna, kamma och fläta manen och sånt så tar det ett tag ändå.

Jag tycker ju att visiteringen är viktigare är att borsta i all evighet… Och att inte lämna skit där det kan skada hästen såklart… :)
#38 jag brukar göra det samtidigt som jag borstar ;)

Jo jag också, men det är ju en viktigare del av skötseln än att rykta länge varje dag för mig :)
Är hästen inte skitig så blir det oftast bara en grov-avsopning, däremot lägger jag ner lång tid på rykten efter ridning/körning då hästen är lite varm.
#37 Haha räknar man bara ryktborste och skrapa till rykt så är jag ännu sämre, för det använder jag nästan aldrig. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Min häst har exemtäcke på sig på sommaren, så då går det fort med borstningen, högst 10 min.
På vintern är han betydligt jobbigare. I vintras var svansen full i skit pga skicket i hagen så den svor jag över många gånger. Ibland såg han ut som en juldekoration med isklumpar i pälsen som lät väldigt fint när man gick :p När det är 15- ute och man har bråttom är det svårt att få bort så det tog en ta innan alla var bort.
Så det varierar väldigt mycket.
Hmm vet inte exakt hur lång tid ryktningen tar innan ridning men hästen brukar vara ryktad, sadlad, tränsad på max 10 min. Dock ryktar man den efter ridning också då den har torkat
Jag håller på med galopphästar så då är det inte så mycket tid för att hålla på med hästen innan ridningen