Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettkörning
Läst 6791 ggr
Chikkolle
0

Behöver man baksele?

Okej, nu är det så att jag har fått hem en shettis på foder som ska köras in. Som ni säkert förstår är jag inte alls hemma på det där med körning, men kommer att ha hjälp av stallägaren som kört in hästar förr och så.

Hur som helst, selen jag fick med henne är en bröstsele. Den har ju svanskappa, men jag fick ingen baksele. Undrar om man behöver en baksele när man kör? Vart jag än frågar så hör jag olika.

Stallägaren säger att det är väl bra att ha baksele. 3 andra pers jag känner kör sina hästar utan baksele och säger att den inte gör någon nytta alls. En fjärde säger att man bara behöver den om man kör mycket i nedförsbacke. I Hööks katalog stod det att baksele är nödvändigt för att kunna bromsa korrekt. Lånade en bok på biblioteket om körning och körutrustning och där står ingenting alls om att vara med eller utan baksele x) Hittar ingen vidare info på internet heller.

Undrar om det är något kunnigt körfolk här inne som kan hjälpa mig?

viktoria91
0

Man ska ha baksele om inte vagnen har fotbroms. Den är viktig för inbromsning.

Hustigern
0

När du bromsar hästen eller kör i nerförsbacke vill ju vagnen fortsätta framåt, innan det tar stopp eller planar ut. Eftersom selen sitter fast i vagnen kommer selen att skjutas framåt på hästen tills det att det tar emot. Tryckpunkter blir vid gjorden och baksele/svanskappa.

Om man bara har svanskappa kommer alltså trycket att bli i gjordläget och vid svansroten. Med en baksele kommer trycket istället på hästens rumpa först, om den är rätt inställd. Men var noga med att den inte får sitta åt så hårt att den hindrar bakbensaktiviteten när hästen ska gå framåt.

lisette
0

det finns en bra sida som handlar om selar och dess delar.

clifford

amanda-h
0

Haha, jag trodde det stod "behöver man bakelse" x)

Off topic, sorry.

Elshira
0

#4 Du var inte ensam där! xD

Men om man säger såhär. Travhästar behöver det inte (det räcker med svanskappa) då de drar en lätt vag och bara springer på rakt underlag (i.af om de springer på banor).

Men ska man köra i mycket nerförsbackar och/eller har en tung vagn så är baksele nästan ett måste. Annars kommer all vikt ligga på svanskappan vilket med säkerhet inte är bekvämt för hästen!

Hakuna matata!

TtypFlikka
0

Beror ganska mkt på vad du har för vagn! =) har du en lätt sulky så behöver du inte baksele, har inte sett en enda travmänniska i mina stall med de när de kör i skogarna :p

exitingsvillemo
0

Det du behöver, för hästens skull är en sele med draglinor och baksele, iaf om det är en rockard du kör i.

Draglinorna drar vagnen och bakselen bromsar upp vagnen. Det räcker med ytterst lite nedförsbacke för att vagnen ska åka framåt. Utan baksele får hästen då ta allt tryck i svanskappan, vilket inte är behagligt.

Skaklarna ska endast vila i däckeln, enda funktionen är alltså att hålla upp vagnen i rätt läge, hästen bör inte dra med skaklarna då vikten hamnar helt galet och hästen kan då inte arbeta korrekt.

Därav draglinor som helst ska siitta på en lös brösta för mesta möjliga bogfrihet.

AnTeX
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tycker att man Alltid ska ha baksele även man HAR broms eller EJ. Har du inte broms så har du den för att bromsa med men ska du backa ditt ekipage behöver du bakselen till de… så JA till bakselen… Annars brommsar din häst med svanskappan och hur skönt är de?

Jag har baksele på mina stånghästar när jag kör 4-spann för ifall jag skulle behöva backa så ska de slippa dra allt med svanskappan… förlöparna är bara till dekoration då…

När jag kör par och enbet har jag alltid baksele…