Hur sjutton ska det sitta?
Jag har gått och införskaffat mig ett hackamore som omväxling och till skogsridningen.. Undrar nu hur sjutton det ska sitta? Det var en halv evighet sen jag red med sånt sist och jag tycker det ser helkonstigt ut.. Någon som kan läga upp bild?

Ok jag tycker bara det känns så konstigt när skänkeln hamnar precis vid munnen på henne…
Sätt den ungefär som en grimma sitter (som inte hänger ner över nosryggen), om du vill vara snäll. Men normalt sett sitter den omfta som på #1 bild.
Känn efter på mulen så känner du att det finns ett ben som blir bredare ju högre upp du går (näsborrarna är vid sidan).
Ju bredare ben desto bättre för hästen och mindre risk för bruten näsrygg.
Hakuna matata!
Visar mina skills i paint. 
Toppen på skänkeln (änden där sidostycket sitter) ska ligga precis under benet som du ser på bilden. Då kommer ringen där tygeln sitter ligga ungefär vid mungipan på hästen. :)
Varför inte prova ett natural hackamore i stället?? Ger inte så mycket knäck-verkan..
#6 nu ska du inte missförstå mig här, och om du väljer att missförstå mig så gör det rätt (värt att säga det då det verkar som om det lätt blir missförstånd på den här sidan och alla andra hästforum med för den delen). Det känns som att vartenda ett inlägg jag läst av dig så förespråkar du att man ska sätta en massa naturligt grejsmojs på sina hästar, allt ska vara så naturligt och försiktigt som möjligt. Inga sporrar eller pullarnosgrimmor, naturligt hack osvosv. Jag får känslan av att du vill att alla ska göra så som du gör, på det naturliga viset. Långt ifrån alla gör det, många VILL inte ens göra det och många har samma åsikt som jag, att hela detdär jagkörpåalltdetnaturligamedminhäst bara är s*itsnack.
Jag menar nu absolut inget illa mot dig eller din hästhållning, tvärtom! Bara för att jag inte uppskattar detdär hyschpyschet så betyder det inte att jag inte respekterar dem som vill syssla med det. Det jag menar är att det är lite tradigt att hela tiden (nu har jag ju inte varit här så länge och på så vis inte läst så många kommentarer av dig), läsa vad du föreslår, och då är det nåt naturligt för hästen grejs.
Ts vill ha hack, låt henne ha hack. Vet man inte svaret på frågan så svarar man inte alls. Ursäkta jättemycket för OT, jag ville bara säga min åsikt! :)
Och än en gång, jag menar inget illa eller negativt, jag bara uppfattar det hela så. Är jag helt ute o cyklar?
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Då är det bara jag som tycker det ser konstigt ut då.. för det sitter som #4 visat ;)
#6 ser ut som en vanlig grimma? Kan jag inte bara rida i grimma i sådana fall? Eller vad är skillnaden? (jag är lite okunnig ;) )

7# Håller nog med där ..
Som sagt som Kaka är det bra om du har lite högre upp =)
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!

#6 rätta mig om jag har fel, men är inte en repgrimma betydligt skarpare att rida på än ett hack?

10# Plus att den sitter längre ner och tycker också den verkar skarpare faktiskt.
Rest in peace Valkyrie!

#11 om jag har fattat det där med repgrimmor så ska en rätt inpassad repgrimmas knutar trycka på vissa punkter på hästen. då undrar jag hur bra det kan vara att rida på en sådan om man inte vet vad man håller på med?
tillägg:
#6 missuppfatta inte att jag ifrågasätter det du skriver. men jag tycker att man måste förklara hur utrustning fungerar när man rekommenderar något.

12# Exakt! Så är hackamore mycket bättre faktiskt för en som inte är van med repgrimma.
Om man tänker på att inte vara för hård och dra mycket i tyglarna.
Hoppas det går bra med ditt hackamore :)
Rest in peace Valkyrie!
Tja jag har lärt mig att repgrimman ska sitta som en vanlig grimma. jag sätter minna grimmor 2 fingrar från käkben.
Och de ska inte va skarpare en ett hack . de är de jag lärt mig. De flästa repgrimmer jag sätt sitter ganska högt upp.
#7 ????
Frågan var: jag har införskaffat mig ett hackamore men hur sjutton ska det sitta???
Det går bra att handla grejer man inte ens vetr hur det fungerar?? Jag menar att med en repgrimma med ringar kanman inte skada hästen så som man kan göra med ett mekanisk hackamoore. Det finns de som knäckt nätbenet med ett enkelt hackamore.
Jag förstår att det lätt blir missförstånd på den här sidan. Folk vill köpa en massa fancy utrustning utan att veta hur man ska sätta på det på hästen…??? Om folk ändå kunde använda grejer som man inte kan göra hästen illa med!
Visst kan hon ha sitt hack, ni kan ju hjälpa henne med inpasssningen här på forumet… God bless the horse, though
Man blir mörkrädd!
#8 Skillnaden är att en repgrimma är skarpare. Man kan välja att sätta tyglar i knuten under hakan eller så köper man en repgrimma med ringar och fäster tyglarna i ringarna. Det senare blir lite enklare för ryttaren.
Hästen känner tryck på punkterna där knutarna finns. Men man kan inte skada hästen när man rider med repgrimma!! Tanken med detta sätt att rida är att hästen lär sig följa ryttarens sits och grimman/tyglarna blir en korrigering om hästen inte lyssnar på sitsen.
#16 den tekniken kan man ju faktiskt använda sig utav nästan vilket huvudlag man än har på sin häst.
dessutom så skrev hon ju att hon har använt sig av hackamore innan. hon behöver ju bara bli påmind om hur det ska sitta… No harm in that.
men mörkrädd? jag blir då mer oroad av när folk försöker vara "naturliga" och då går för fort fram, utom sin förmåga om man säger så…. det krävs dessutom en hel del för att nosryggen ska gå av.
jag säger som andra tidigare skrivit i tråden… jag har inget emot ditt sätt att handskas med hästar. jag snarare beundrar det. jag har själv börjat rida lite i repgrimma och försöker med mycket arbete från marken. dock endast i padock eftersom jag vet att jag inte riktigt har koll på det än. jag har ridit i hela mitt liv (19 år vara 17 på hästryggen) men jag vill inte riskera att det händer något med min häst bara för att jag vill vara naturlig. det är inget man bara kan hoppa rätt in i. precis som man inte kan gå från dressyrbanan till att nästa dag hoppa för första gången och satsa på 1.40…
bara min åsikt då. som sagt inget illa menat mot någon
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3

#16 jag har ridit på hack, för flera år sen, men när jag nu satte på det tyckte jag att det såg helkonstigt ut, det var mest därför jag frågade. Jag kom verkligen inte ihåg att skänklarna hamnade där de hamnade på min häst, men nu var det visst så.
Jag har under en längre tid ridit i grimma nu och byter mest till hack för att det ser bättre ut och för att man inte får tävla i grimma..

Och en grej till, alla har vi olika teorier om vad som är bäst för våra älskade hästar, en sak har teorierna gemensamt: vi vill hästens bästa. (men vägen dit är olika)
Om någon nu vill ifrågasätta andras metoder och ideér, gör det via PM och inte i denna tråd, tack.

#15 det är en skröna att man knäcker näsbenet med hackamor, som är rätt spänd
Hade jag köpt din variant av repgrima så hade jag fått fråga hur det skulle sitta också, så därför med din logik så ska jag inte prova att rida med repgrima för jag måste fråga om hjälp.
Att hoppa på alla som rider med vanlig utrustning det gagnar inte oss som vill leta den naturliga ridingen, tyvärr så vänder folk sig helt om och vill inte lyssna då. Det gör det svårare även för mig att få fram mitt mjuka budskap.
Det tar tid och häst Sverige är på väg åt rätt håll, se bara inställingen till lösdrift, för 20 år sen var det otänkbart, idag vill väldigt många stå på lösdrift med sina hästar. För mig är det en fantastisk seger och det tar tid men med tålamod och ödmjukhet når man mycket längre än med pekpinnar.

Man måste ju få fråga hur utrustningen ska sitta, framförallt om man vill lära sig eller om man glömt men vet hur det används.
Rest in peace Valkyrie!
Fråga måste man ju, annars skulle man aldrig få på den första grimman på den första hästen första gången man kommer till första stallet. Genom att fråga och ta till sig svar lär man sig mer. Och det är helt klart lättare att ta till sig trevliga, hövliga, genomtänkta svar än pekpinnar och fördömanden. Ett bra svar inbjuder till samtal och resonemang som båda förhoppningsvis kan lära och utvecklas av. Det finns kanske inte ett absolut rätt och ett absolut fel i varje diskussion.

22# Absolut, helt rätt!
Rest in peace Valkyrie!

Här är en bild där

här hittade jag en beskrivning och bild
Ett tipps till TS - Bilden i paint visar väldigt bra hur det ska sitta.
Och något jag kan rekomendera är att du köper en kedjetunnel som dui sätter över kedjan så den inte blir lika skarp - eller att du byter ut den till en curbstrap (alltså kindkedja fast i läder). Båda delar går att få tag på ganska så lätt, om inte annat så fungerar någon lite bredare läderrem bra :)
Hakuna matata!

#15 Håller med dig, naturligt är ofta bäst, även om folk nu för tiden inte tänker på det utan bara har utrustningen utan att ifrågasätta.
Vad är det egentligen som gör hackamore eller repgrimma mer naturligt än den förkättrade engelska dressyrutrustningen? Naturligt är en omusklad häst i öppen form som aldrig har hört talas om ryttare eller remtyg eller "form" …

Har inte läst mer än ungefär halva tråden, men angående hur högt/lågt nosgrimman ska sitta på ett hack eller repgrimma så blir den skarpare ju längre ner man har den.

#29 den ska sitta så högt upp det går för att inte komma över den tunna delen på nosryggen.
#8 Den stora skillnaden mellan grimma och det typ av hackamore du tänker dig är att hackamoret har skänklar och fungerar därför med hjälp av hävstång, det ger även ett tryck i nacken hos hästen som grimman inte ger. Hackamorets hävstångseffekt gör även att det blir som en snara runt nosen som dras åt både på nosryggen och under hakan när man tar i tygeln. Du har alltså på ett hack 3 st punkter som får tryck vid tygeltag: nacken, nosryggen och haken. Grimman fungerar väl mer som ett sidepull i jämförelsen, alltså när du tar i tygeln så ger grimman en direkt respons (ex: tar jag i vänster tygel så blir det ett tryck på höger sida om hästens huvud vilket gör att hästen vill ta huvudet åt vänter). Du har på grimman inga skänklar som förändrar funktionen av tygeltaget.
Repgrimman är tydligare för hästen än en vanlig grimma eftersom den har lite tunnare och ofta styvare rep med knutar som trycker på ett för hästen tydligt sätt.
Medarbetare på westernridning.ifokus