Massage/stretching

Lätta "övningar" är en väl av skrittad häst dock att dra ex två hovkrattsar längst korset ner över rumpan på båda sidor samtidigt och på så sätt lyfter hästen ryggen.
Andra är att dra och masera buken för att hästen sla lysta sig.
Rätt om linimentet.
Mvh Linda
man kan använda sig av morotstricket för att sträcka ut ryggen, ge morot emellan frambenen under magen så att hästen sträcker sig i ryggen

OBS Jen detta får inte göras om hästen inte är uppvärmd. Utan efter ridning är bäst.
Jo, glömde skriva att jag brukar göra det efter en massage eller efter ridningen. Annars kan hästen sträcka sig..
precis som människor kan göra vid träning utan uppvärmning.
ps, länk till en bra sida
om massage http://home.swipnet.se/horse/
Linda, tänk på att passa sig bara för det är inte alla hästar som gillar det… Hovar är hårda 

Jo iaf om man drar hårt.
Det är svårt att bara skriva ett par rader som sammanfattar allt utan det bästa är att söka info ute på nätet.. bla via terapueters sidor. var dock observant då alla inte är utbildade, använd sunt förnuft.. Det som sägs om stretching är helt rätt! Aldrig på kalla muskler! Tänk på att vara aktsam vid infektioner och inte direkt på akut skada då den kan förvärras.. Man kan inte "lära" någon såhär på nätet då det är mkt praktisk övning och mkt teori innan man "kan".. Akuta skador kyls då man vill mniska blödning.. Subakut-värme för att öka cirkulationen. Det är inte alltid men generellt det som gäller..
VAR FÖRSIKTIG MED ATT MASSERA IN VÄRMANDE LINIMENT OCH SEN TÄCKA HÄSTEN!!! KAN BLI BLISTEREFFEKT MED "BRÄNNSKADOR" SOM FÖLJD!!
Ordentig rykt med kraft och lååånga tag blir som en lätt massage med lätt tryck.. får igång cirkulationen lite.. Nu talar vi om kanske tio gånger per sida… tar ett tag om man ska göra det ordentligt…Svårare med hästar som går på lösdrift då dessa behöver ett annat skydd, jag har hört att amn ska borsta dessa noga men inte rykta.. Det är dock enligt den gamla skolan men fråga någon som har stööre erfarenhet av lösdrift än mig!
Idag slarvas det med rykten då hästar rakas..och alla shine produkter.. Rykta din häsat ORDENTLIGT dagligen så får du en bra effekt och en häst som blir mer tillfreds.. gör detta innan ridtur.. givetvis ersätter den ingen massage men den stimulerar din hästs cirkulation!!!
Som terapeut känner jag att jag måste säga att anlita/rådfråga först en veterinär när du misstänker en skada…Därefter alternativa metoder..
Jag har tyvärr inte hunnit ordna en hemsida ännu men den kommer och där kommer det finnas en del information om laserterapi och massage..
Mvh Jasmine

Kan du berätta mer om blistereffekt. Kan hästen bli så varm så den får brännskador? ska jag ta liniment och låta hästen stå naken då eller ska jag ha ett tunt täcke över?
// Lina
jag skulle vara försiktig med liniment på ex ryggen överhuvudtaget.. om han/hon har ont/ ömmar.. se över sadeln samt din sits och egen rygg.. många ryttare är lite sneda och felbelastar sin häst… då får ju även hästen ont!! Du får läsa noga på de olika sorter av liniment som finns.. Jag kan inte säga exakt hur du ska göra med just liniment då jag inte vet vilken mängd/hur länge och djupt du gnider in det/vilken sort/vilket täcke:o)
Jag brukar inte använda liniment så ofta på hästens rygg/bak.. När de har gått såpass hårt brukar jag efteråt använda mig av linimentschampo då det inte blir lika starkt.. sen så använder jag min laser och massage när jag vill öka blodcirkulationen inte liniment..
det är främst benen jag har linimentat… kylning först.. därefter värme genom lindor,ibland använder jag först kylande sen värmande liniment., finns att köpa..
Mvh Jasmine
Wanilj, du skrev "min laser" så jag antar att du är nån slags utbildad massör eller liknande… Kan inte du förklara hur en laser verkar, jag har träffat en annan person här i närheten som jobbar mycket med laser, men allt jag fick veta av henne var att den mjukar upp musklerna, typ. Är bara nyfiken :)
//Jonas
visst kan jag göra det! jag ska skriva en liten artikel så snart jag får lite tid att göra det i lugn och ro.. jag har en lite bebis här hemma som jag vallar mellan inläggen..
Laser är cellstimulerande.. det är just det koherenta ljuset som fungerar stimulerande, bla är en ökad blodcirkulation en effekt!
Mer kommer senare…:o)
(min dotter har nu fått tag i tacos-skal!!)

#13 Låter ju nyttigt.
Hur gammal är hon?
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
hon är snart 11 månader och springer runt som en besatt!!! Finns bild på min docka i fotoalbumet!!! Fast där är hon mkt liten kicka!!!

#15 hon var jätte söt. Visst är det mysigt när de far omkring. jag har en liten tornado här hemma. Hon har haft lång ledigt från dagis. Skulle ha börjat igen i måndags men jag tyckte det var så mysigt att ha henne hemma och ligga och mysa med henne så hon fick stanna hemma lite längre. Fast de ringde från dagis igår och undrade hur vi hade det och berättaatt på dagis var det inte bra. De saknade henne. så jag har lovat bort henne till dagis på måndag i alla fall;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
ja… de är ju små så kort tid!! Så man måste passa på att njuta den korta tid det varar!!:o)

Hur liten är din dotter då Åsa?

#19 Åh vad söt hon är och vilket långt hår.