Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 8584 ggr
Zaphix
0

Rida med glasögon?

Jag borde använda mina glasögon då jag rider, ser såklart bättre då och slipper huvudvärken efteråt.
Men jag har hört om folk som ramlat av och fått in bågarna i ögonen så de blivit blinda.. Hur hög sanningshalt det är i det eller om det är en myt vet jag inte.
Men det har ändå fått mig rädd.

Hur gör ni som har glasögon, vågar ni rida med dom på?

Kasn inte använda linser, så det är inte ett alternativ.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Betty
0

Jag rider med dom….visst det kan säkert hända olyckor men då kan du ju inte rida i skogen heller eftersom det finns pinnar på marken du kan få in i ögat..

Alex
0

Självklart är det ju en risk med det, om man skulle ramla av eller så. Men som Betty skrev finns det väl risk med annat också. Flört Frågan är ju om det är så mycket säkrare att vara ute och rida när man knappt ser nåt…

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Linnea
0

Rider inte med glasögonen däremot rider jag med solglasögon (vanliga, dock av plast) när det är soligt. Heller se vart man rider än gissa.

Skynda långsamt så går det fortare.

Gronstedt
0

Jag rider med mina! För ett par år sedan blev jag avbockad och mosade nosen i hästens mankam så att ett glas ramlade ut och bågn blev skev, en annan gång hoppade hästen högt och petade mig i ögat med sitt öra så glasögonen ramlade av, men jag har inte fått några skador av det. Jag tror risken är ganska liten.

Ida94
0

Jag rider men mina! Det har ju hänt att jag har ramlat av många gånger och det har inte varit någon fara, glasögonen var/är hela efter dom gångerna jag har ramlat av.

viktoria91
1

Rider alltid med glasögon sen jag tog fel och trodde att 2 älgar var 2 hästar, ponnyn gick glatt fram och ville hälsa. När vi var ca 4-5meter ifrån såg jag att dte inte var 2 hästar utan 2 unga älgtjurar…

Zaphix
1

Jag ser ju rätt okej utan, så för den skull är det ingen fara. Men får huvudvärk utan glasögonen.

Men kanske är överrädd då, ska nog börja rida med glasögonen ändå, värt stt slippa huvudvärk. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Zadeira
0

Jag har ridit i 12 år och aldrig någonsin suttit på hästen utan glasögon. Har heller aldrig skadat mig pga glasögonen, varken vid avramlingar eller andra smällar. Visst är det säkert inte en omöjlighet att man kan skada sig pga glasögonen, men jag har aldrig hört någon som gjort det.

Mitt synfel går inte att ha linser för, och utan ser jag väldigt dåligt, så jag har liksom inte haft något val. Och hade jag haft det hade jag förmodligen ändå valt att rida med glasögonen på, särskillt om man får huvudvärk utan.

dundeer
0

Jag red i 10 år med glasögon och de har aldrig hänt någonting alvarligt.

just nu och 3 år tillbaka använder jag linser.

lisette
0

jag rider med mina, men jag hatar det verkligen. de brukar glida neråt… sen blir de immiga när det regnat.

sitter just nu och kollar på ögonoperation!

amandaam
0

Jag tar av mig dom För det är bara jobbigt att rida med glassögon enligt mig. Red med mina och dom åkte bara ner och var ivägen. Jag har inte glassögon heller när jag ee istallet för dom blir väldigt lätt skitiga :/ Det har hänt en gång att jag fått en häst mule i ansikte så blev dom snea :(

Lorita
0

Jag rider aldrig med glasögon, nu är mitt problem ett brytningsfel så värden får bli lite suddig jag vet ju var jag är och ser rätt bra ändå.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

[chriistina]
0

Jag red med mina innan, men en gång trilla jag av och de gick rejält sönder. Blev lite rädd då, men skada mig inte på dem. Är i princip blind utan så var ju tvungen att fortsätta rida med dem sen. Men nu kan jag tack och lov ha linser, de stör inte.
Men i alla fall. Ser man dåligt är det nog en större risk att rida utan än med dem.

JennyR
0

Rider med glasögon ibland men oftast med linser. Skulle jag inte ha ngt av dom skulle jag inte se ett skvatt Cool

hannibal-roll
0

Använder oftast linser men det händer att jag rider eller kör med glasögon ibland. Har alltid tappat brillorna om jag lyckats ramla av, har aldrig skadat mig pga dom.

Betty
0

jag har -6,26 och -5,75 så jag hade varit en fara för allmänheten(och mig själv) om jag inte red med mina….dock kan jag ju ha linser oxå

WinterPrince
0

Jag har haft glasögon sen jag var typ 5år och har alltid ridit med dom på (en kort period hade jag linser), Jag kan inte minnas en enda gång som dom gått sönder eller böjts vid ridning (och då är jag snart uppe i dom där 100ggr man ska trilla av).

Däremot har ett ouppfostrat föl nockat mig med huvudet och böjt till dom, sen gick jag in i en stolpe också, så sprack bågen lite.

Om glasögonen inte håller sig där dom ska så får man åka in till optikern och justera, för det är så skönt när dom sitter där dom ska utan att klämma.

selfrejection
0

Jag fick glasögon för 1,5 år sedan och i början vågade jag inte rida med dom, men nu gör jag det. Jag tror min pojkvän som krockar in i dom har gjort mer skada än var ridandet har :p

Lorita
0

Jag vet en som fäster ett gummiband runt nacken så glasögonen sitter på bättre, framförallt vid hoppning kan det vara bra att göra.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Salish
0

Annars kan man ju använda linser när man rider, men det bör absolut inte vara några problem att rida med glasögon. Det finns ju jockeyglasögon, men jag tror inte att de finns med styrka.

Linnea
0

#20 Nej dom är bara till för att man inte ska få grus i ögonen.

Skynda långsamt så går det fortare.

Salish
0

Tänkte just det… Men om man inte vill använda linser finns det speciella glasögon för idrott, vet många orienterare som har det. De har ett band runt huvudet och är utformade på annat sätt.

asknummer
0

Jag rider med mina glasögon! :)

Gudris
0

Jag rider med mina på. Fast helst hade jag gjort mig av med synfelet med laser… Men smakar det så kostar det. Blir alltid lika trött på att stallet blir dimmigt när man borstar en dammig häst….

lisette
0

ha! i tisdags så laseropererade jag mina ögon. ser lite dimmigt just nu, men hoppas på att det blir bättre. :D

Gudris
0

#25 Härligt! Pappa gjorde en sån operation för ett halvår sen, efter typ 50 år med glasögon är han nu glasögonfri, lyckost…