Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 2983 ggr
Hermelina
0

Frågor ang medryttare

Ni som ägar hästar/är medryttare på en häst:

1: Om medryttaren rider ut och det händer något allvarligt med både hästen och ryttaren, vem står för vad? Står jag för hästen och hennes famlij för henne?

2: Brukar ni skriva kontrakt med en speciell uppsägningstid osv?

3: Om hästen te.x tappar ett benskydd, gör en stor repa i sadeln osv, vem tycker ni då ska stå för det?

Zaphix
0

Skriv kontrakt, det är det allra bästa.

Ditt försäkringsbolag bör väl stå för hästens skador och hon för hennes skador, eller hennes försäkringsbolag om hon har ett sånt.
Men det bör man ju skriva in i kontraktet, att hennes ridning och hantering med sker på egen risk. Är hon oförsiktig och hästen skadar sig pga bör ju hon stå för självrisken.
Men är det så att hästen blir rädd för något och skenar iväg och skadar sig så bör ju inte medryttaren stå för kostnaderna.

Tappar benskydd behöver inte ha med medryttarens ridning att göra, utan det får man som hästägare räkna med att hästen kan tappa.
Blir det repor i sadeln beror det ju också på om medryttaren varit oförsiktig, typ lagt grus på sadeln och hoppat upp efteråt bara för att testa hur det känns eller nåt annat mer rimligt..
Men ramlar hon av och hästen springer iväg och en gren repar sadeln är det inte medryttarens fel, utan det får man räkna med.

När jag var halvfodervärd skrev vi kontrakt, hade en månads uppsägningstid från bägge parter. Men var väl mycket underligt ägaren skrivit in i kontraktet också, men kontraktet var väl mest för att hon ville veta om jag var seriös ifrån början. Vi ändrade aldrig kontraktet efterhand om något ändrades,

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Hermelina
0

Okej :) Lite svårt att veta om medryttaren talar sanning bara alla gånger med vad som hänt ute och så,

Jag var medryttare en gång på en häst, och då red jag i djup snö en sen kväll med den och när vi kom hem hade den tappat ett benskydd. Benskyddet hade dålig resår och var gammalt. Tycker ni att jag borde köpt nya ?

CelsiusT
0

#2 Ja tycker inte att man måste springa och köpa nytt för minsta grej som försvinner/går sönder den tid man har hästen, men börjar det bli mkt grejjer tycker inte jag det är konstigt om man fixar lite nya grejjer då och då..

Första gången min medryttarhäst tappade en boots (alltså sånna i gummi som man sätter runt hoven, inte under) så köpte jag inte nya, men när hon hade tappat 3 st under den tiden jag hade henne så köpte jag 1 nytt par. Man betalar ju oftast bara för hästens dagsuppehälle, men trots allt sliter man ju en hel del på utrustning och det är större risk att hästen tappar grejjer eftersom den används fler timmar. Men det beror ju även på hur mkt man betalar och vad dom kostnaderna är tänkta att täcka, alltså är det bäst om man gör upp sådant från början.

Medarbetare på westernridning.ifokus

liljegren
0

1: Försäkringsbolagen

2: borde ha gjort, men nej, det har jag inte gjort

3: beror på skadan. Visst slitage får man räkna med.. Så jag skulle väl säga att det beror på hur pass stor skada och vilken typ av skada det är..

Rafflan
0

1. Ägaren betalar för hästen, å ryttaren för sig.

2. Ett kontrakt bättre å mer seriöst. Och enklare vid problem.

3. Små saker som reflexer, tyglar borde ryttaren välja att kunna stå för, annars står ägarne för dem, större saker får ägaren stå för. Dock bör man göra upp sånt innan.

MangoMelon
0

Nu är jag inte fodervärd för tillfället men har varit det ganska många gånger. Just nu är jag ägaren som har min häst utlånad på foder. I båda fallen har ett välskrivet kontrakt varit en självklarhet.

För oss har det iaf varit som så att fodervärden står för ALLT under den tiden hästen är hos denne. Det betyder tex att om någon av den utrustning som följt med hästen går sönder/inte kan användas mer, ska fodervärden ersätta den med en motsvarande produkt.

Om min fodervärd rider ut och råkar tappa mitt Veredus carbon pro benskydd är hon skyldig att ersätta benskyddet. Eller om mina stübben tyglar går av så får hon köpa nya. Repar hon saden ersätter hon den. Detta har funkat utmärkt alla de år jag varit fodervärd åt andras hästar och nu då jag har min häst utlånad på foder. Såklart kan jag tänka så långt att utrustning slits av naturlig användning, och förr eller senare går ett träns sönder eller ett benskydd tappas bort. Då får fodervärden själv välja vad hon vill köpa nytt, det behöver alltså inte vara samma som jag haft.

Nu skrev jag flummigt, jag vet. Men ni kanske förstår? Och det kanske är annorlunda i Sverige än här i Finland?

Om hästen har sönder någon annans egendom, tex bil, staket, cykel osv står min försäkring för det.

Det viktigaste man ska komma ihåg är att ALLTID göra ett juridiskt fungerande kontrakt, finns färdiga mallar på internet att skriva ut och redigera så de passar en själv.

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Killen
0

1: Har kontrakt att skada sked vid medryttarens hantering/ridning av hästen står medryttaren för självridken samt ev transporter till djurklinik .

2: Har medryttrakontrakt med uppsägningstid.

3: Beror på hur mycket skada på sadlen och hur mycket den drar ner värdet på den. Ang senskydd beror på i vilket skick den var i

kissmekate.blogg.se