Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterbilderfilmer
Läst 5381 ggr
Valkyrie
0

Kritik ridbilder

Skulle vilja ha kritik på bilder då jag rider min hyrhäst.
Är tyvärr io skolan nu men lägger in bilderna ikväll =)

Vissa av bilderna vet jag vad som är fel=)

Tacksam för kritik!

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Valkyrie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

1

Rest in peace Valkyrie!

Ricko
0

Nu är jag inte så duktig på detta men 1 sak som jag tycker stör/stjäl bilden är staketet och hästarna i bakgrunden.

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Valkyrie
0

2

Rest in peace Valkyrie!

viktoria91
0

Ser ut som om hästen försöker slippa undan och öppnar munnen, trivs inte med bettet eller för hård hand?

Valkyrie
0

4# hon gapar inte, det är dräggel…

Rest in peace Valkyrie!

Valkyrie
0

2# det är inte bilden du ska kommentera, det är min ridning jag vill ha kritik på =)

Rest in peace Valkyrie!

Animal-3
0

Det är bara en sak jag kan påpeka som tar all min uppmärksamhet på engång och det är att hon går kraftigt bakom hand. Jobba med att få henne fram och ner så att hon kan få inbakdelen och upp ryggen :)

Elshira
0

#5 Jag tror nog snarare menade att hästen går bakom handen och "biter bringan". Men det kanske bara var just vid tillfället

Dock stör det helheten efter som det "knycklar ihop" hästen samtidigt som hästen kommer lite taskigt i stegmomentet. Alla fötter i marken får hästen att kännas klumpig och platt.

Men så är det bara… Tar man bilder i rörelse med en vanlig kamera så brukar kanske 1 på 50 bli bra xD

Hakuna matata!

Zabbio
0

Hästen går bakom lod, är spänd framtill och har varken rygg eller bakdel med sig. Du ser ut att spänna dig ganska mycket, främst i axlar men även i svanke och armbågarna?

Annars har du ju en lodrät sits.

Jag hade släppt fram hästen mer, hellre lite ökad fart och ''förlorad'' samling där bakben och form håller ihop, än djup/hoptryckt framdel och en bakdel som inte orkar hänga med.

Försök skaka loss axlarna och använd magen för att räta upp ryggen (spänn magen) istället för att räta upp dig genom att dra in magen och trycka ut bröstkorgen.

Nu kan jag ha fel, det är svårt att se detaler i stillbild, men det intrycket får  jag i alla fall. Hästen går definitivt bakom hand och är spänd på bilderna, hon/han behöver släppas fram för att kunna hålla ihop.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

kaka1234567
0

Jag tycker inte de ser ut som att hästen gapar den tuggade nog bara. För min lilla T tuggar väldigt mycket med munen han öpnar den mycket. och stänger absolut inte till den.

den hästen på bilden är mycket trevlig och kan få för sig gå under handen men åter finner sin balans igen. har sätt dena häst. Men de va nog bara på dessa bilder.

Men annars så ridshon med en mycket mjuck hand

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

viktoria91
0

#5 På andra bilden ser det ut som om hon gapar lite, skulle önska mer energi framåt och en ärligare inte så hopsnörad form.

Valkyrie
0

Kan ju säga att hon inte alls var spänd, det måste ha varit då just fotot var.
Annars var jag väldigt nöjd med denna ridningen.

Rest in peace Valkyrie!

Elshira
0

#12 Släpp efter lite på tygeln och driv lite med hela benet under knät (och sitsen om du kan givetvis) så ska du se att det går bättre! Det gäller ju att kraften kommer bakifrån, om hästen går med huvudet i lod eller inte spelar egentligen ingen roll - men de flesta brukar göra de lättast då.

Hakuna matata!

Valkyrie
0

13# Okej tack :) vad är lodlinjen?

Rest in peace Valkyrie!

Valkyrie
0

:)

Rest in peace Valkyrie!

Elshira
0

#14 Det är när hästens panna/nosrygg är i en rät linje. Vågrät är på denna längd: -------

och Lodrät på denna: I
I
I

Så om man låtsas att man hänger ett snöre med en tyngd i (ett lod) i hästens panna så kommer den hänga rakt ner hela tiden, och hästens mule ska nudda den linjen - hellre lite framför än bakom linjen :)

Jag ser för övrigt på den sista bilden att du har händerna ganska så lågt, det räcker kanske tom med att du bara höjer dem en aning (lite över sadeln bara). På så vis ger du hästen bästa förutsättningar för att gå i form, men det kommer som sagt bakifrån.

Själv måste jag sitta och hålla igen lite och samtidigt "gasa" för att få min häst i form. Det räcker inte med det ena eller det andra utan båda behövs! (Eller ja man kan ju få hästen i form på långa tyglar med, men det krävs mycket arbete till det) ^^

Men hästen kliver på bra så får du till formen så kan du nog få fram riktigt fin avslappnad skrit!

Hakuna matata!

Valkyrie
0

16# Ja jo jag vet att mina händer bör vara lite högre upp :)
Hon gick i form detta ridpass då jag red för tränare men på just detta bilder blev det inte så bra =)

Rest in peace Valkyrie!

Zahara
0

tycker det ser bra ut, lite små fel på några bilder men inget jätte, ex glöm inte titta upp :) du gör som jag tittar ner på hästen när man ska "titta mellan öronen" sittsen tycker jag du har fin! Hästen lite bakom lod på vissa bilder men den sista såg bra ut!

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Killen
0

Varför sporrar och spö?

kissmekate.blogg.se

Elshira
0

#19 Varför inte? Sporrarna hjälper (i.af för mig) att skilja på att skänkla med hela benet och sitsen elleratt bara skänkla med hälen/foten, och på så vis undvika missförstånd.

Spö är alltid bra som en förlängd skänkel och hjälper att flytta baken ifall den inte hänger med riktigt =)

Hakuna matata!

Valkyrie
0

Jag har väldigt svårt att ge bra stöd i skänklarna mest i traven och sporrarna är som en förlängd fot för mig som kan hålla emot med skänkeln annars i lättridning blir det glapp för mig.
Vet att det går att ändra genom att hålla runt mer men jag tyckersporrarna fungerar utmärkt då.
Spö är som sagt en förlängd arm =)

Rest in peace Valkyrie!

Rafflan
0

#1 hästen går med huvudet över lodlinjen, försök få fram den mer, ser ut som om du kollar neråt(?), kolla rakt fram, bak med axlarna.

#3 hästen går med huvudet över lodlinjen igen, släpp efter lite på tygeln samtididgt som du driver lite mer framåt. Bak med axlarna.

#15 hästen har huvudet något bättre, ihop med händerna, häsen ser lite utåt ställd ut(?)

Ang att hästen går över lodlinjen, hästen kan gå över lodlinjen om den inte gillar bettet, kanske prova annat bett?

Och den trampar inte riktigt under sig med bakbenen och höjer inte ryggen, men ni är på god väg och i det hela ser det väldigt snyggt ut :)

Killen
0

#20 känns lite onödigt med båda.

kissmekate.blogg.se

Rafflan
0

#23 håller med, behöver man dem inte varför då ha dem? kanske sporrar på dressyr tävling oich träning inför tävling, men behöver inte dem i vardags träningen så varför ha dem då "bara för att"?

Valkyrie
0

Jag har båda av en anledning. Det hjälper mig i ridningen.

Rest in peace Valkyrie!

Rafflan
0

#25 ja och jag har en häst som är känslig för skänklar och har rejäl bjudning framåt (nästan lite för mycket) så då känns det onödigt för mig då han känner mina små skänklar bra ändå.

Och även på alla ridskola hästar rider jag utan sporrar, det krävs kanske att jag får jobba lite mer för att få det att bli bra, men samtidigt utvecklas jag ju.

Jag förstår mig inte på dem som rider med sporrar jämnt på alla hästar, klara dem inte av att rida lika bra med bara skänkeln? (syfta inte på #25, utan på dem som rider med sporrar jämnt på alla hästar)

Elshira
0

#23 Varför är det onödigt? Sporrarna rider jag för visso inte med när jag rider i skog och mark utan endast på banan, jag har dem dock inte för att behöva skänkla mindre (hästen är väldigt känslig annars) utan just för att det ska ge tydligare signaler till hästen. För mig så har skänkling vid en enstaka punkt (dvs mest hälen då) en betydelse och skänkling med hela benet (utan hälen) en annan.

Spöet är inte till för att driva så varför det skulle vara onödigt med båda vet jag inte… Spöet används om man t.ex ska lära en häst skänkelvikning eller öppna/sluta, fram/bakdelsvändning och liknande saker för att förtydliga vilken kroppsdel man vill ska flytta på sig.

Allt för att göra det enklare för hästen att förstå. Tillslut så sitter det givetvis ändå, men på vägen är båda delar väldigt bra hjälpmedel om man använder dem på rätt sätt.

#24 Varför tycker du man ska ha sporrar på tävling? Jag tycker tvärt om - det är på tävling man ska visa vad hästen verkligen kan.

Och förlåt OT… Men ni ifrågasatte ju iofs TS med

Hakuna matata!

Rafflan
0

#27 för på tävling kan hästen lätt bli distraherad/ofocuserad då det är så mycket som händer + att på dressyr tävling ska det ju liksom gå så fint å mjukt som möjligt med små hjälper, och som du säger är sporrar tydligare.
Så då kan dem ju var bra att använda, om man kan rida med sporrar.

Dock vet jag många som rider med sporrar jämnt och inte klarar av att rida utan dem, eller folk som inte orkar skänkla (för dåligt med ben muskler) och då har sporrar istället.

Så min åsikt är, kan du inte rida hästen utan sporrar ska du inte rida den med sporrar heller!

Elshira
0

#28 Men så är det ju med allt, det mesta kan bli galet om det används fel och de flesta saker är tänkta att användas annorlunda än vad många gör. För det ska man dock inte utgå ifrån att alla gör det :)

Hakuna matata!

Killen
0

#27 Sorry, men där jag har lärt mig rida så har man spö eller sporrar, därför jag undrarde varför man hade båda två.

Jag bara undrade, inget illa menat eftersom jag alltid har trott att sporrar och spön har samma effekt (förutom att med spö är det lättare att peta in baken).

kissmekate.blogg.se

Zahara
0

Jag rider alltid min superkänsliga häst med sporrar då jag bara behöver nudda henne lätt och hon tycker mycket bättre om den skänklen än om ja hade ridit utan sporrar, rider de flesta hästar med sporrar och de flesta går bättre med dem, inte för att det blir en håradre skänkel utan en mindre men tydligare

Peppe
0

för att reda ut det lite angående sporrar då vissa missuppfattat deras användning helt..

skänkeln består av hela ryttarens ben för det första, tån ska peka rakt fram. har du tån rakt fram så pekar sporrarna rakt bak, _med andra ord rör inte sporrarna hästen i normalläget.
_behöver du använda sporrarna vid till exempel en skänkelvikning, som är ett typiskt scenario då de kan vara bra att ha, så vinklar man ut tån en aning och använder sporren en gång (så du får reaktion) sen återgår man till att rida med tån rakt fram.
för att få hästen att öka farten kör man inte in hälarna i hästens sidor, den rids igång med sitsen och övre skänkeln (lår), funkar inte det så trycker man till med nedre skänkeln (vad/häl), alternativt petar med spöt, en gång för att få reaktion.

sporrarna är inte till för att få mer fart utan för att korrigera hästen vid behov.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Valkyrie
0

32# Exakt :)

Rest in peace Valkyrie!

Zahara
0

#32 bra skrivet! tyvärr är det många som använder sporrar helt fel vilket gör att många andra inte gillar sporrar. Personligen rider jag nästan aldrig med spö men det är för att jag inte fixar och ha det i handen, säkerligen en bra hjälp om man kan hantera det, precis som sporrarna :)

elin
0

Tycker de ser ut som du har stor del av hästens vikt i handen. Punkt slut.

/Elin

Lorita
0

Jag tycker du ser ganska hård ut i handen och att dit fokus ligger mer på att hästen ska kröka hals än trampa under sig.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

EwaAngantyr
0

Hästen är väldigt spänd och det ser ut som du är det oxå. Du rider med munkorg…ursäkta pullargrimma för att få ihop hästens mun??  Dessutom martingal för att få ner huvudet?? Sporrar för att få fram den?? Spö för att ???

Hästen har inte en chans att gå i en naturlig form, i sin egen balans eller i en fri och ren gångart.  Jag tycker synd om hästar som rids på det här sättet. Det är tyvärr alltför vanligt och för mig känns det som ett övergrepp på en snäll och fin häst.

Mitt förslag är att du tar bort munkorgen, martigalen och rider på vanligt tredelat bett (om du känner att du har en oberoende sits, annars bettlöst) Lägg sadeln åtminstone en decimeter längre bak, ta bort sporrarna men behåll spöet om du behöver hjälpa att driva framåt. (det gör man inte med underskänklar utan med sitsen) Läng gärna stiglädren ett hål eller två. Försök att hitta din "balancepoint" i sitsen så du inte lutar framåt.  Lycka till med din fina häst!!

Kitty41
0

#16:

när hästen har huvudet placerat rätt ska den inte gå lodplanet, utan strax framför. man ska kunna dra en linje mellan ögat och munnen (precis där bettet sticker ut), och då hamnar nosen framför :)
men om hästen går precis lodplanet (alltså när pannan och mulen är på en lodrät linje), har jag för mig att det kallas för falsk eftergift (rätta mig om jag har fel).

:)

lisette
0

#37 jag måste få fråga vad du grundar dina förslag på?

hästen måste kanske ha en martingal för att den slår upp huvudet vid tillfällen? det enda som behövs göras med martingalen är att sätta dit en stopp så den inte glider som den har gjort nu.

man kan använda sporrar och spö av annan anledning till att få fram sin häst. sporrar behövs kanske för att ryttaren inte är tillräckligt stark i skänkeln för att flytta hästen? läs #32.

kaka1234567
0
37 En häst krullas inte ihopp av att ha mratingal Då har du fott fel bild av martingal. För de är inte en inspänings tygel.

Pullar tränset har hon för att variera annars rids hästen på engelsk nosgrima eller ingen. Sen har hon inte den för att få ihopp hästens mun.

Sporrar för att koma åt henne och spöt för att om hästen inte lydder sporrar. Då vill hon inte ta i hårdare med sporrarna då har hon spöt.

Dennna häst skulle hoppas och har då martingal annars inte.

_Mvh kaka
_

Rafflan
0

#37 jag gillar ditt tänk :)

å min häst håller med, ju mer utrustning vi sätter på ju argare blir han ;)

Valkyrie
0

Under denna fotning hoppade jag även några hinder och därför har jag martingal!
37# Herregud…

Kan säga att hon också kändes då ganska tung i handen.

NEJ jag är inte ute efter att krulla ihop henne, jag vill att hon trampar under sig men jag ville heller inte fokusera allderles för mycket på formen då jag hoppade lite och under hoppning är inte formen det viktigaste.
Viktigt med bra tempo och det gick superbra den lektionen.

Rest in peace Valkyrie!

Valkyrie
0

37# Sporrar vet du tydligen inte hur man använder, verkar inte alls kunnig ang utrustningen. Du behöver inte änns göra dig tid att kommentera.

Rest in peace Valkyrie!

Elshira
0

Det syns klart och tydligt på bild 2 hur lång martingalen är - den skulle aldrig ha kunnat till att dra ner hästens huvud i.af.

Hakuna matata!

kaka1234567
0

Håller med #44

_Mvh kaka
_

Zaphix
0

#43: Ber man om kritik så måste man väl kunna ta emot den utan att säga att personen som ger kritik är okunnig?
Kan man inte ta emot kritiken är det kanske onödigt att be om det..

Tycker inte heller det ser speciellt trevligt ut, är man inte ute efter att krulla ihop hästen så kanske man ska se till att inte göra det heller. Du kommer aldrig nå en bra form genom att hästen går ihopkrullad så. Även i hoppning kräver att hästen går i form, form handlar inte om samling, utan att hästen går balanserat, avslappnat och jobbar igenom kroppen bra. Och det känns ju vettigt även i hoppning anser jag..

Försök att samarbeta med hästen och lyssna på vad den säger till dig och följ med, just nu ser det ut som du motarbetar den istället. Det kommer du inte komma långt med.
Lägg till lite empati jäntemot hästen, känn efter hur den rör sig och följ med, lyssna på vad den berättar för dig och lägg prestigen åt sidan. Just nu ser det ut som om du försöker ta en genväg fram till bra ridning.

Men ja, man kan väl inte bedöma på ett par bilder egentligen antar jag.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Valkyrie
0

Lite kul att det är samma slags människor som kommenterar samma sak ..
Okunniga kan man nog gott kalla de som tror att sporrar är till för att plåga hästen…

Visst ber jag om kritik men känner att jag till skillnad från av er fått vettig kritik som ändå varit trevlig och hjälpsam, inte från människor som säger hur dumt och falskt man rider och säger alla fel.
Jag vet själv att det finns både gott och dåligt i bilderna men man behöver ju faktiskt inte berätta för mig hur dumt det är med min utrustning.
Jag har exakt vilken utrustnign jag vill, jag får ha vilka sporrar jag vill och skulle kunna rida med ett longeringsspö om jag så ville men jag vet själv att det inte är en bra utrustning för mig.

Sånna svar välkomnar inte jag, jag tar gärna emot tips av erfarna ryttare tack!

Tack så mycket till er som jag fått vettig och trevlig kritik av, självklart behöver man inte alltid vara trevlig men det uppskattas och era tips tas nog emot mycket bättre.

Elshira- Tack så mycket för dina tips, verkligen jättebra =) (och även från många andra om också givit mig bra tips som jag självklart tänker igenom)

Tack till er!

Rest in peace Valkyrie!

Rafflan
0

#47 är det ett dåligt tips att tipsa om att träna så du kan rida hässten i bra form utan martingal, pullargrimma(möjligen ha engelsk istället vid behov) och utan sporrar? asså rida hästen snyggt utan en massa hjälpmedel?

Det är väl ett tips på hur du skulle kunna förbättre din ridning och kunskap nå enormt :)

En fråga, nyficken, varför har du martingal när du hoppar?

Zaphix
0

#47: Fast vet du en sak, hittar du något i det jag skrev som handlar om din utrsustning så gör du det ruskigt bra.

Jag tycker i alla fall att jag gav konstruktiv kritik, jag skrev hur du kunde förbättra de felen jag anmärkte på. Så ser inte riktigt hur det jag skrev inte skulle vara vettigt faktiskt.
Tycker du att det jag skrev var otrevligt så är det helt okej om du ville förklara varför. Det enda jag gjorde var att skriva kritik, vilket du bad om och sedan tips på hur du skulle kunna förbättra det. Lindade dock inte in det i en massa trevliga ord eller struntade i endel kritik bara för att vara snäll, för det tycker inte jag är vettigt.

Men visst, vill du inte ta till dig den kritiken så är det helt upp till dig såklart.

Förresten, "samma slags människor"? Hur menar du då?

Min och Dackes blogg

Elshira
0

#48 Martingalen är till för att du inte ska få dig en "käftsmäll" när du hoppar ifall hästen råkar ha huvudet lite högt upp och du huvudet lite långt ner. Det resulterar i brunta näsor annars vilket gör ont… Tro mig jag vet… xD

Hakuna matata!

Rafflan
0

#50 hur f*n lyckas man med det? XD

haha nej men har man såna problem kanske man borde träna bort dem?

Tycker det blir lite som att sätta skarpare bett, hästen skenar ja då ska man helst träna, inte betsal upp. Om man har ett problem varför inte träna på det istället?

Dock kan man ju säker ha martingal av fler anledningar därför jag tyckte det var bäst att fråga innan jag sa nåt till TS ;)

Zaphix
0

#51: Fast martingal har ingen verkar så länge hästen inte slår upp huvudet långt.

Min häst kastar med huvudet om han blir pigg och busig eller arg över att han inte får springa, ingenting har jag för avsikt att träna bort då det är helt okej för mig. Hans sätt at berätta vilket humör han är på eller vad han tycker om saker. Men ett par gånger har han varit nära min näsa och då hade jag inte tackat nej till martingal.
Dock rider jag bara med repgrimma och då är väl inte martingal det ultimata att ha.

Min och Dackes blogg

Elshira
0

#51 Alltså martingalen är bra när man hoppar väldigt högt (finns en bra anledning att VM ryttarna har det), men även när man hobbyrider med hästar som kanske inte är hundra på hinder. Blir det då ett balongskutt eller att hästen kommer för nära hindret men ändå hoppar - ja det är då den är bra att ha :)

Hakuna matata!

kaka1234567
0

#48. Jag tror inte du läser alls hästen skulle hoppa därför hade hon martingal.Annars ride den utan. Om du också tror att hon har de för att späna in hästen har du också fott fel bild av martingal. De är ingen inspänings tygel. Pularnosgrimma har hon ju sagt för att variera vilket hon fott råd av sin häst tandläkare. Och varierar mellan acchen, pullar, engelsk, ingen,remont och även sidepull. Så stänga till munen gör hon inte.

#51. Så alla hopprytare i höga klaser som har martingal har et stort fucking problem ??? Jag undrar lixom om du överhuvudtaget kan något om utrustningen jag är en NH mäniska men läser på om en viss utrustning innan jag ogilar den eller säger att de gör si eller så. de känns bara som att du hittar på bara för att en person ovan sade. och hon har ju fel om de

_Mvh kaka
_

Lorita
0

Efter som inte martingelan påverkar ridingen mer än att det inte blir så bra ledande tygeltag, så förtår jag inte varför det diskuteras.

Jag hoppas inte jag klassas som dålig ryttare nu när jag rider Ametist med sporrar, han behöver veta att som finns där och jag använder dom

myterst sällan.

Vad det gäller nosgrimman så går man tycka vad man vill, jag låter mina hästar gå utan. Men det har inte så mycket med ridingen att göra mer filosofin bakom min ridning.

Jag försöker undvika att rida med spö eftersom man som ryttare strävar efter att var liksidig vid ridning och det kan man inte bli om man rider med spö för ena handen håller en pinne och blir något annorlunda

--------------------------------------------------------------------------------

Om man återgår till ridningen så tittar du ner på hästen det betyder att du inte själv rider framåt, det gör att du tappar hästens undertramp. Din sits är förövrigt väldigt bra, huvud, axlar, höft, fot ligger i en mycket bra linje trots hoppläder.

Dina axlar och handleder ser spända ut, det till att du tittar ner får mig att känna att du fokuserar mer på halsen än under trampet.

Jag skulle vilja att du gav hästen friare tyglar

sträva efter en lägre form och mer framåtbjudning, då kommer hästen trampa under sig och höja ryggen. På en av bilderna ser man att hästen sätter ner bakhoven strax bakom där den hade framhoven innan. Denna häst är så korekt bygd att den bör sätta ner hoven i eget avtryck när den trampar under sig, något att sträva efter.

Sätt fokus på bakkärran och rikta blicken dit ni ska nästa gång så kommer du få en bärigare häst med mer framåt bjudning.

EwaAngantyr
0

Att hästen slår upp med huvudet betyder oftast att den hålls för hårt i munnen. Den här hästen ser inte ut att gå svår hoppning.

Jag tror säkert att alla fina prylar man kan spöka ut sin häst med kan ha sin funktion i rätt händer men då måste man först ha grundutbildat sig själv och sin egen sits och även hästens balans, energi och avspända gångarter. Enligt vad som kan ses på den här boilden så har inte dessa två en ordentlig grund.

Det finns något i ordspråket:
"Ju mer remmar på hästen desto sämre ryttare"

Lorita
0

#56 man blir inte en bättre ryttare per automatik bara för att man plockar bort remmar.

Jag känner mig inte heller som en dålig ryttare då jag rider med sporrarCool alla andra remmar är borta men jag är inte bättre ryttare för det, jag har bara en annan filosofi om ridning Flört

kaka1234567
0

#56. De spelar väl ingen roll. Så om jag har en halsring och en repgrimma och grimskaft. Blir de att jag är okunig? För att jag båda på. jag kanske vil ha halsring för att byta från repgrimma till halsring och har påe ok + sadel på ??

_Mvh kaka
_

Gudris
0

#47 Om du inte tänker ta till dig av den konstruktiva kritiken kan du helt enkelt ignorera de inläggen istället för att smutskasta. Av vad jag har sett under den tid jag använts iFokus har de som du kallar okunniga varit personer som hela tiden kommit med goda råd och intelligenta kommentarer. De verkar ha ett stort hästkunnande, även om de kanske rider enligt en annan filosofi än du.

Man kan alltid ta till sig av åsikter och se vad de innebär utan att ta illa upp av dom. Hade jag reagerat som du gjort här, när jag bett min syster om kommentarer på min kandidatuppsats, hade vi nog fått bryta bekantskapen.

Lycka till med hästen!

Rafflan
0

#54 som jag sa "vad är fel att sträva efter att rida utan så många olika hjälmedel som möjligt?" en sadel, ett träns (gärna utan nosgrimma, eller engelsk vid behov) och att utrustnigen passar, vad är det för fel med det?

Martingelan spänner ju inte in hästen, men hon har en massa hjälmedel och jag ser inte felet i att träna så man kan rida utan hjälpmedel? Dock vill TS ha hjälpmedel å det inte skadar hästen är det ju inge fel med det. Jag har bara en annan åsikt.

Tex har jag en häst som skenar å vill sätta på pelham tycker folk att man ska träna på problemet istället, har du då en häs som slår med huvudet när den hoppar varför ska man då få ta hjälpmedel istället för att träna på problemet vad gör hennes problem mer okey att använda hjälpmedel än mitt "problem" med en skenaden häst?

Jag sa inget om att hon hade pullar för att stänga till munen men varför ha det om man inte behöver det? skulle hon tex råka ta för hårt kan inte hästen vissa sin protest, och ha det för variation? variation räcker väl med engelsk, ingen alls eller sidepull? varför ta alternativ som hindrer hästen från att visa obehag?

Och jag skrev redan tidigare att jag inte gilar massa onödiga grejjer, tex sporrar, kan man inte rida hästen utan dem ska man inte rida hästen med dem, dock vet jag ju ej om TS kan rida utan eller med, så det säger jag ingenting om.

Så alla som tävlar högre klasser gör alltid rätt? stänger inte till munen på häst som gapar som protest, använder snälla bett, tränar på problemen istälelt för att sätta på massa utrusning i onödan? tyvärr verkar det vara väldigt få som gör så, och kollar du på ponny hoppning, som unga ryttare som jobbar sig upp till dem svårare klasserna kan du se en massa slit och ryck i hästen mun, sporrar och spö och sorgsna hästar.

Bara för jag har fått en åsikt om att träna på problemet istället för att använda hjälpmedel så är väl inte mitt tanke sätt helt fel? och om TS vill ha hjälpmedel och det funkar för henne och hon vill träna på annat istället är väl inte det heller fel?

Mitt absoult första inlägg var helt riktad till TS och hennes ridsätt, alla andra har vart ang utrustningen i almänhet, så säger jag att "man ska bara rida med sporrar om man kan rida utan" säger det ingeting om TS och hennes ridstil då jag aldrig sett henne rida IRL, och svårt att bedöma från några bilder, det enda jag kan säga mer är vad jag gillar om utrustnng, och vad har du för problem med att jag inte gillar onödig utrustning?

kaka1234567
0

#60 orkar inte ens läsa ditt inlägg. Dyslektiker vett du

_Mvh kaka
_

Peppe
0

#60 håller med dig om att man ska arbeta med problemet, men som jag sagt så många gånger innan så får man inte utsätta sig själv eller andra för risker bara för att man vägrar använda t ex skarpare bett. en häst som skenar är livsfarlig för allt o alla, jag tycker det är ens ansvar både mot hästen och omgivningen att då betsla upp så man kan kontrollera hästen medan man tränar. inga problem löser sig över en natt, under den tid det tar att lösa problemet så är jag starkt för användning av skarpare bett (då i form av ett bett som under omständigheterna är snällt, t ex rakt pelham eller jaktkandar)

angående martingal så är det ju en av de få saker som faktiskt inte stör hästen så länge hästen inte slår upp med huvudet, så det är en sån sak man kan ha vare sig man behöver det eller inte om man vill, anser jag.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Valkyrie
0

Tack Lorita, bra tips =)

Ang om hon är en bra hopphäst eller inte har väl ändå inte detta att göra med? varför ser hon inte ut sm de??
Kan ju säga att vi inte hoppade mindre än 1 m den träningen och om det är lågt avgör du men jag tycker det gick bra och är nöjd.

Jag använder pullar och varierar varje dag i ridningen, brukar rida med och utan bett och nosgrimma.
Pullar använder jag just för att hon trivs i det, och den är inte heller hårt spänd för att stänga igen.

Rest in peace Valkyrie!