Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 3223 ggr
Rafflan
0

Reagera på sjuk häst?

Om eran häst beter sig konstigt hur mycket krävs för att ni ska reagera, börja fundera om den har ont, är sjuk eller att nåt anant är fel?

Krävs det att hästen är segare än vanligt utan att ni kan förstå varför eller krävs det att den ska resa sig på bakbenen fler gånger, eller snora massor och bara hänga med huvudet?

Cezanne
0

Allt beror på hur väl man känner hästen.

Min egen har jag känt i 11 år och märker på en gång när något inte stämmer.

Rafflan
0

#1 men om vi säger att det är 3-4 gången du rider en ny häst å plötsligt börjar den resa sig fler gånger?

Elshira
0

Känner man hästen bra och har ett bra samspel med hästen så märker man det nästan direkt.

Om hästen inte är lika pigg in från hagen som vanligt, eller går den kanske lite försiktigare än vanligt? Är man så pass van som jag vis hästar (uppväxt med dem) så hör jag på deras steg om de markerar på något ben (går i otakt) även om det inte syns något vid en vanlig visitering. Ligger hästen ner mer än vanligt och annorlunda än vanligt? Hur mycket de dricker och med vilken aptit de äter? Är hästen "lat" vid ridning trots att den inte var det förr?

Allt det är saker som man ser skilnad på om man känner hästen, och som troligen visar att något är fel. Inte nödvändigtvis akut sjuk, men att något inte står rätt till och kanske är på väg att bli värre.

Något som är bra att veta är dels hästens normaltemperatur så man vet om den blir förhöjd någon gång (alla har ju inte samma temperatur). Även att känna hur varma hovarna brukar vara vid olika tillfällen samt hur ådrorna/pulsen känns normalt är också bra att veta.

Med andra ord krävs det väldigt lite för mig, men det betyder inte heller att jag ringer veterinären på fem röda. Det beror på vad det handlar om i de fall jag själv vet vad det är för fel.

Hakuna matata!

Zahara
0

ganska snabbt, vet inte om det är en naturlig fallenhet men oftast direkt…

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Cezanne
0

#2 har jag aldrig någonsin varit med om! Antagligen för att hästen inte behövt ge så många tydliga signaler om att något är fel innan jag förstått.

Rafflan
0

#5 okey :)

Aribigga
0

Jag reagerar ganska snabbt, James blev sjuk, i våras tror jag att det var och det kändes, kunde inte riktigt säga hur men något var fel. Och mycket riktigt så hittade veterinären en infektion i kroppen på honom så han fick medicin och blev bra igen.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Fidelia
0

#2 Lite beroende på vad det är för häst så känns det mer som att den kanske testar än har ont.

När jag säljer hästar har jag alltid 1mån öppet köp. Det kan ta ett par veckor innan hästen visar sitt rätta jag med nya människor. Det har jag själv märkt flera gånger.

Som flera ovan skriver. Jag känner mina hästar så bra. Så det behövs nästan ingenting för att jag ska se om nåt är fel.

jackiejohn
0

Två av mina pållar känner jag de direkt nästan, ser de på dom har lagt ner väldigt mycke tid i att studeras deras normala kroppssråk och vanor hur dom går o.s.v. väldigt lätt att märka om nåt är fel då! Nya hästan håller jag på att lär mig men man märker de väldigt tydligt på deras humör tycker jag, alla hästar jag träffat…