Dräktig?
När Slätta blev skadad i måndas så tog vi självklart ut vetrinären för att kolla på såren, under den timmen han var där så frågade han 5-6 gånger om hon var dräktig, jag svara nej varje gång eftersom hon inte gått med någon hingst (som jag vet). Idag ringer även stallägaren och frågar om Slätta är dräktig.
Jag vet inte vad jag ska göra, jag ska kolla om hon är dräktig på fredag eftersom veterinären ändå kommer ut då. Men båda veterinären och Stallägaren gissade på att om Slätta är dräktig så har hon 3-4 månader kvar. Och jag är seriöst rädd för jag är inte mentalt berädd för ett föl, jag börjar ny skola nu (gymnasiet) och jag har ingen erfarenhet av ett föl (Endast unghäst). sen är jag även orolig eftersom jag kommer måste byta stall då hon står på lösdrift och fölet kommer i novenber/december (om det nu är så att hon är dräkigt och att deras giissningar stämmer)
Och hur ska jag göra med hingsten? Hon stog i ett annat stall i 5-6 veckor innan hon kom hit (5 månader sen) men hon fick ett föl 3 veckor innan hon kom till mig (Fölet gick tyvärr bort i födseln) ska jag kontakta dom?
känne rmig helt vilse just nu :o
Låt oss räkna lite. Ett sto är dräktigt i elva månader. Om du har haft henne i fem och hon precis innan du fick henne fick ett föl som dog så skulle hon då blivit betäckt på fölbrunsten?
Då skulle hon varit dräktig i fem månader, plus de fyra som veterinären trodde. Då skulle hon bara vara dräktig i nio månader…
Har hon gått med hingst överhuvudtaget?
lurvponnyn.vimeddjur.se
Först och främst, vad är det som gör att de tror hon är dräktig? Det bästa är väl att kontakta de som hade henne innan, och kolla om det över huvud taget finns någon möjlighet att hon kan vara dräktig, samt även låta veterinär kolla med ultraljud. Innan det är det väl onödigt att tänka på resten, ifall det inte skulle vara så att hon är dräktig.
Som Aribigga säger så är det ju i så fall sex månader kvar, dvs fölet kommer i februari. Så du har ju ett tag på dig att förbereda saker och ting i så fall.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
kan en häst vara skendräktigt? Varför tror de att hon är dräktig då? Är hon bara tjock:S
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

#3 ett sto kan vara skendräktiga sen kan dom se dräktiga ut om dom är lite för runda om magen. Har hon inte gått med hingst så är det otroligt att hon är dräktig men ta ett ultradjud när vet kommer, nu är ju inte det 100% då grannen fick ett föl där hingsten trodde hon var tom och vet också konstaterat henne tom. Hon hade gått med hingst i förhoppning om föl sen att det inte syndes var ju lite snopet men jag vet en granne som är jätteglad för sitt efterlängtade sto föl.
jag vet inte men alla jag har pratat med tycker hon ser dräktig ut just för att hon inte har denhär "matmagen"… Jag vet att de fanns 2 eller 3 hingstar på förra gården men eftersom jag inte fått tag på dom så vet jag inte om slätta å nån hingst kan ha fått ihop det. Jag ska ta ultraljud på fredag :)
#5 Har du bild på henne?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Köpte du hästen för 5 månader sedan eller ägde du henne när hon stod på förra stället?
#6 jag ska försöka fixa bild på henne i morgon.
#7 Det är lite knas med dedär då jag egentliggen ägde hästen men min låssas mamma hade gett bort henne till de andra stallet utan att jag visste det, sen skildes pappa och denna kvinna så jag tänkte ta upp hästen hit (stog i södra sverige då) men de gick ju inte eftersom dom andra hade fått henne, men jag ringde dom och vi löste att det så jag fick tbx henne.
Har hon brunstat något i sommar?
#9 Neej, de tror jag faktist inte nu när jag tänker efter
När föddes hennes föl? Då kan du ju räkna ut när hon tidigast skulle kunna föla isf.
#11 börja/mitten av mars
Då skulle det ju isf komma bäbis i mitten av februari tidigast. Ta ut vet, ultraljuda blir nog svårt, då föl efter så lång tid blir som ett svart hål på bilden. Men blodprov funkar ju bra! Då får du ju rätt snart veta om det är något och du hinner planera.
Vi fick februariföl förra året. Var pyssel i början, då det var så kallt.

Håll uppdaterat, blev nyfiken nu! 
Jag har 2 bilder på magen, Dock ionte dom bästa men ni kan få se dom och säga vad ni tror.
Igår stog jag och lyssna på magen, Och det lät som massa vatten å Bubbel där inne och om jag inte inbillade mig (bara för att jag vill ha för) så Kände man någonting röras där inne ;D Men vi ska fa blodprov i morgon :)

Magen SKA låta, bubbla och knorra, annars är något ofta på tok. Och iom att den gör det, kan det kännas utanpå magen, om du känner efter noga. :-)

Dunder om hästen ska föla i mitten av mars, då ser man inte och då känner man absolut inte något.
Har hästen haft föl tidigare, för jag skulle mittänka att hon är tom men att juvern ser svullen ut på henne och det var det veterinären såg.

Hej! Längesen någon skrev och jag är nyfiken!
Har dom tagit något blodprov? och vad sa de isf? :)

Man kan aldrig se på magen att ett sto är dräktigt! En stor mage kan bero på många saker mat, mask och haft föl tidigare bla.
Konstigt att en veterinär skulle uttrycka sig så att stoet ser dräktigt ut…..
Ett sto vars föl dött av någon anledning tidigt eller att stoet kastat sent är oftast svår att få dräktig samma år. Så det låter inte troligt att ditt sto är dräktigt.
Ursäkta att jag inte hållt igång tråden då de vart lite mycket med skolstarten ;p Vi tog blodprov på henne å Hon har ingen bäbis i magen :) Både skönt å tråkigt, men det betyder att vi gör en PLANERAD betäkning nästa år ;D
okey, skönt det iaf :D
Vet om en korsning som dem gjorde dräktigets koll på då hon såg så konstig ut, men hon vet inte dräktig, man bantade henne men då blev hon för smal, hon hade helt enkelt en jätte konstigt formad kropp som gjorde att hon såg lite dräktig ut :P
Och fick förut kommentaren på min medryttar häst att det såg ut som om han tappat ner fölet å skulle föla vilken sekund som helst, haha tur at han är valack. Han har typ "häng mage", revbenen syns svagt men ser ändå tjock ut :P
Det finns en häst i mitt stall som också ser dräktig ut hela tiden. Det började för kanske 2 år sedan med att hon, från att vara ranglåg, började bete sig "hingstigt" och "betäcka" dom andra stona. Och fick en rund mage. Hon fick också exem som fortfarande finns kvar med den runda magen. Hingstbeteendet har också försvunnit en del, men jag tror hon fortfarande gör sånt ibland också, inget jag har sett dock.