Noll koll
Japp, det hade jag när jag fick hem Flisan. Hade aldrig ens öppnat en bok om fölning eller tänkt speciellt mycket på det över huvud taget.
Men nu står jag här. I sommar ska det bli föl. Jag tog hem henne under förutsättning att förra ägaren verkligen lovade att ställa upp och hjälpa mig. Vill absolut inte göra något fel som får ödestigna konsekvenser för föl eller sto. Men det förhindrar inte att jag försöker lära mig så mycket som möjligt. Min inställning har alltid varit att man ska veta vad man gör innan man börjar avla på ett djur. detta innebär att jag varit väl förberedd innan första valpkullen kommit både på hund och iller. men nu är jag alltså inte alls påläst innan. Och eventuellt kommer jag få två föl i år. Snacka om att ta sig vatten över huvudet. Men vad gör jag? Jo, det bästa av situationen. Men jag behöver hjälp. Kan ni ge mig råd och tips om hur jag ska göra under dräktigheten och speciellt när fölet är född. Vet att det ryms mycket kunskap hos er andra. Dela gärna med er till någon som vill få en fel situation att bli så bra som möjligt.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Du kanske vill ha foder hjälp snart. För ett dräktigt sto behöver mycket, mycket mat då. Börjar i månad 8. När det ger di är det ännu värre. 
Kan dessvärre inte nåt om föl och dräktighet , vill bara önska dig lycka till och säga att allt kommer nog att lösa sig för dig och du kommer att klara detta skall du se.
LYCKA TILL .

#1 Japp foder råd är aldrig dumt.
#2 Skönt att höra att du är så säjer på att jag ska klara det, för det är inte jag. 
Audiatur et altera pars

Vad är du rädd för att inte klara? Själva förlossningen eller? Det mesta sköter ju mamma sto av. 

Nej, själva förlossningen hoppas jag att hon grejar annars så får veterinären hjälpa till så där är det liksom rätt lungt. känns som om jag inte kan göra så mycket när det gäller den biten mer än att hålla koll och skrika på veterinär om det behövs.
Men när fölet kommer då? Vad gör jag då? En liten långbent knas som jag ska kunna ge en bra start i livet. För att han/hon sedan ska bli en riktig kanon på travet ;-) hihi drömma kan man ju alltid.
Audiatur et altera pars

Asch! Det sköter sig självt oftast. Du behöver nog inte vara orolig. Första månaden ska ju fölet dia och bara vara med mamma.

Ska jag inte göra någonting då? Inte göra henne/honom van med att bli hanterad eller så?
Audiatur et altera pars

#7 Vi hanterar våra föl vi fått från dag 1
När fölet är fötts behöver du titta igenom det ev behöva ge lite klysma för att få igång magen,se att han diar och blir torr.
Trä på grimma redan första dagarna.
Det är bara att fråga om du undrar över något.
Mvh Linda (tror att vi i familjen hunnit med föl nr 17 i sommar)

Visst ska du ta på fölet och så. Det finns ju små fölgrimmor att köpa. Men tänk på att bara sätta på det ibland. Den ska ju inte ha det på sig ihagen. Kan ju lätt fastna och så. Sedan växer dom ju fort också.
Varje dag tar man ju in stoet och då klappar man fölet och hanterar det. Men det mesta klarar ju stoet.
Likadant som Linda skrev att du ska se till fölet diar. Helst inom 2 timmar. Att det reser sig upp. Torkar det ska stoet göra. Inte du. För dom behöver den kontakten själva i början. Man ska inte lägga sig i för mycket. Det kan lätt bli fel då.
Men det viktigaste är ju att fölet får dricka den viktiga mjölken. Sedan att moderkakan kommer ut. Gör den inte det får man ringa veterinär. Men sånt kan du ju läsa om på flera stället på internet. Jag menar hur en fölning går till.

Jaha nu får jag ännu fler frågor som poppar upp. känns skönt med pålitliga råd i alla fall. Och fråga kommer jag att göra.
#8 klysma?? Vad är det?
#9 Nu blir jag ännu mer förvirrad än vaf jag var innan jag frågade. Tjejen som haft henne sa att hon kommer föla i sommarhagen och det är helt okej. Sa också att fölet skulle gå ute med mamman i sommarhagen. Men då kan jag inte ta in dem varje dag. Kan inte tvinga fölet gå utefter trafikerad väg till stallet varje dag på asfalt och tar jag skogsvägen blir det jättelångt. Hur gör jag då. Vi har sommar hagen precis utanför huset vårat men stallet en bit längre bort i byn liksom. Nu blir jag jätteorolig för att göra fel här.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars

Vet inte hur du ska göra. Jag skulle nog ha mitt föl inne på natten minst den första veckan i af. Den är så liten och kan komma under tråden annars. Finns mycket mygg och broms på sommaren också. Många föl är känsliga. Sedan måste dom ju hitta varandra först. Liksom känna igen varandra. Så jag brukar ha sto och föl ensamna den första veckan i hagen.
Men hantera kan du ju göra i hagen också. Det räcker med att sätta på grimman och hålla fast den en stund. Klappa och röra vid den. Vi fick ju inte göra det dom första dagarna när Soya fick föl. Det var ju hennes första. Vi ville inte stressa henne så vi lät fölet vara ett par dagar. Sedan gick det bättre.
Klysma har jag aldrig hört förut. Vad är det?
Åh… va kul!!! Vi skulle också få vårt första föl ni i sommar.. men nu är det som det är så det dröjer ett tag till!!
Lycka till!!

Vad har hänt? Har jag missat något Wanilj, varför blev det inget föl?
Audiatur et altera pars