Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 8826 ggr
ulanea
0

AKUT!! Vanvårdad häst

Hejsan!

Idag när vi (Julia och Linnea) var ute och skulle kolla på huset som Linnea kanske ska flytta till så såg vi en ensam häst i en hage. Vi tänkte att den säkert hade något sällskap som var där i närheten så vi fortsatte gå. Men när vi gick tillbaka så gick vi närmre och hästen kom mot oss. När den stod precis vid oss såg vi något förskräckligt! Hästen (stoet) hade JÄTTE LÅNGA hovar, ett svullet knä, oskött man och svans samt avkliad svans (vilket kanske tyder på mask?). Men den var inte smal, snarare ganska tjock.. Dock jätte smal längre bak.. Vad kan vi göra!?

Bilder kommer imorgon!

Mvh / Julia, Linnea och kaninerna:)

Lejonhuvade kaniner och hoppkorsningar--> www.ulanea.weebly.com

Medarbetare på www.lejonkaniner.ifokus.se !

Elshira
0

Ring till polisen är enklast, bara att slå upp numret till din lokala polis i telefonkatalogen (eller fråga någon förälder om de vet de på rak arm kanske).

Polisen i sin tur kan kontakta djurinspektör osv. Men ta bilder på hästen och meddela inte ägaren (om ni vet vilka de är) då det finns risk att de gömmer hästen någon annan stans.

Hakuna matata!

kaka1234567
0

En avkliad svans betyder sol exem, Osköt man man kanske vill ah en lång man på hästen som ser naturlig ut. Svullet knä kan va att den har blivigt sparkad. Och kanske därför går ensam. LÅnga hovar beror på hud de ser utt alla har olika former på hovarna

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

ulanea
0

#1 Tack! Det ska vi göra, dock sa våra föräldrar att det var försent att göra något nu.. Så det får bli imorgon.. Men då hinner vi fota! Ingen av oss har NÅGONSIN sett något liknande:'(

kaka1234567
0

Om de va tun längre back de brukar många hästar vara . Runda om magen och tuna på backen

_Mvh kaka
_

ulanea
0

#2 Svansen kan stämma, men OMÖJLIGT manen, om man inte vill ha en man som är lång och ihopklumpad på vissa ställen och ingen man alls på andra.. Fanns INGA andra hästar där i närheten, jag o Linnea kollade. Och det såg onaturligt ut med magen.. Alltså, du ska få se bilder imorn.. Hovarna, knappast formade så!! Du ska få se det med..

WhoCares-01
0

jättebra att du är uppmärksam… det är tyvärr många som inte tar ordentligt hand om sina hästar. men ta kort så kan man ju sedan se om det ser normalt ut eller inte. om hästen är avsmalnad bak kan det ju bero på t.ex ålder eller att den är omusklad

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

kaka1234567
0

#5. Men när en häst går på somar bette så brukar man inte röra hästarna gätte mycket . Ägaren kanske är bortrest och hästen inte bliviogt borstad mm. Kan va att de ringt ägarna och äg sa att de ska gå ensam. Hovarna kanske ingen kan fixa om ägaren ärborta. Alla vill inte ha sina hästar utte på natten. Och anndra kanske red mm

_Mvh kaka
_

ulanea
0

#7 Du? SÅ långa hovar kan INTE en häst få om inte ägarna är borta i flera månader! Du ska få se imorgon vad vi menar.. Och om man rör hästan så lite bara för att den går på bete, nja, då skulle jag ändå kalla det vanvård om man inte värkte hästen!

kaka1234567
0

Tja jag tror bara att ägaren är borta en hästs hovar växer mycket  fort och måste tas om hand .Tja vissa hästar som går på ridskola och betar de går oftast i 3 månader personal akn inte komma på sommaren och borsta 70 höästar.  Varje dag eller en gån i vackan eller  mer bara för att hästen är skitig är de inte van vård. Och hästar som har lång ban bler mycket rufsiga mm. Och plus om den är lerig är de enu jobbigare. Att sköta jag tror ägarna är bort resta och kanske inte hunnit fixa hovarna men jag får se imorgon =)

Sen föredrar hästar att va leriga och därför rullar . Vissa hästar rullar sig när man bara borstat lixom så de kan ve de aja får se imorgon

_Mvh kaka
_

Lorita
0

Nu har jag inte sett hästen men

1. hästar ska ha daglig tillsyn (man får inte resa bort utan att någon annan ser till hästen)
  2. Hovar ska skötas och man ska verka när det behövs även på sommaren

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Lorita
0

jag måste tilllägga en sak till, hästen kan vara flyttad från ett ställe där den inte mått bra och det tar tid att fixa en häst. Man kan inte om hovarna är väldigt långa ta allt på en gång tex.

ulanea
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har vi fotat, vi börjar med hovarna.

ulanea
0

Här har hovarna inte blivit kratsade på ett tag iaf.. Ser ni också att hovarna är "trasiga" vilket betyder att hon själv nött bort vissa ställen..

ulanea
0

Manen..

ulanea
0

Svansen (tror på exem)

ulanea
0

#11 Då borde det vara ett vattenkar i hagen, vilket det inte är.. Och vi har även frågat en kvinna som gick förbi om hon visste vem ägaren var, hon trodde att de var de som bodde där eller en i Sparreholm.

ulanea
0

Från långt håll ser hon hur fin som helst ut, vilket hon är, förutom att hon inte är ordentligt skött:)!

ulanea
0

Glömde skriva att hon även har ett skavsår under "hakan" (kommer inte på vad det heter) men gick inte att fota det, vi ville också titta hennes tänder, men det fick vi inte för henne:P

Alex
0

Det där skulle inte jag kalla vanvård. Vad jag kan se är hästen i bra hull, att den kliar svansen lite är inte helt konstigt nu bland alla insekter på sommaren, manen mår den absolut inte dåligt av att inte få borstad och hovarna kan helt enkelt vara av dålig kvalitet och lättare gå sönder (det ser inte ut att vara så trasigt att hästen skulle ha ont av det).

Är du dock helt säker på att hästen är utan vatten så ska du göra något (men kolla upp det helt först!) och även om hästen går ensam. Men med tanke på hästens skick skulle jag råda dig att prata med ägaren först, för vanvårdad skulle jag inte säga att hästen är, av bilderna att döma. Det kommer definitivt ingen kontrollant tycka heller, så det finns ingen anledning till att ringa ut en sån.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

ulanea
0

#19 Men hovarna är lixom så långa att de bir platta där fram? Visst, manen och svansen gör inte så mkt, men om du också kollar under hovarna så är det väldigt mycket skit, och hagen består ENDAST av gräs.

Detta är hela hagen..

Alex
1

Har det regnat mycket hjälper det sällan med bara gräs. Flört Är hästen oskodd är det väldigt liten risk att det skulle fasta något som kan skada hästen. Min häst har väl knappt fått hovarna kratsade alls det senaste året, inte lider hon av det! I det vilda blir det väldigt dåligt med sånt så… Samma sak med borstningen. Både av kropp, man och svans. Det är våra ögon som lider av det, inte hästen.

Vet du säkert att hästen går ute dygnet runt? Tycker nämligen h*n ser väldigt välmusklad ut så har svårt att tro att hon inte motioneras regelbundet. Och då kommer en bra foderstat samt (oftast) en välmående häst in automatiskt i det hela.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Peppe
0

den där hästen är inte vanvårdad, dock hade jag bytt hovslagare illa kvickt om det varit min häst. men det är ingenting som någon kontrollant kommer ge anmärkning på.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Rita-S
0

Håller med övriga talande, tycker inte den ser vanvårdad ut, bara 'något sparsamlig' skött på hovarna. Jag tycker inte hovarna var det snyggaste jag hadde sett, och ville nog gjärna sett någon komma och verka fort som katten så man släpper hålla på att fixa upp i problem. I övrigt tycker jag hästen ser trevlig ut, hennes svans är inte mer bortgnuggad än min fjording som borstas varje dag exempelvis. Men hovarna behöver tillsyn tycker jag.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Lorita
0

jag håller med övriga hovarna är i akut behov av  verkning men det kan vara så att det är hovslagarsjukan som varit orsaken alltså att ägaren inte få tag på sin hovslagare.

Förövrigt kommer hästen inte få någon anmärkning

Gronstedt
0

Säger som de andra - hästen verkar frisk och det finns gott om mat i hagen. Hästen kanske är ny för ägaren, som har tagit av skorna före hagsläppet utan att veta att den har tendens att flisa upp hovarna - hovarna kan bli så där på en vecka och hovslagaren kanske har ett besök inbokat. Det man kan anmärka på är om den går ensam hela tiden och om den inte har vatten. Dock tror jag det fortfarande är tillåtet att inte ha konstant tillgång på vatten för hästar, utan bara vattna dem ett visst antal gånger per dygn.

CelsiusT
0

Man kan ju hålla koll på hästen. Blir hästen hovar värre eller att det inte sker någon förändring dom närmaste 2 vckorna så bör man prata med ägaren och fungerar inte det är det faktiskt inte fel att ringa ut en inspektör. Man kan även hålla koll på hur det är med vatten (finns ingen balja alls i hela hagen?) och om den inte har sällskap. Även dom två sistnämnda sakerna är sådant man kan prata med ägaren om eller även ringa inspektören om.

Det är inte farligt att ringa ut en inspektör, det som kommer hända är att dom ber att få titta på hästen och hagen den går i, dom kommer tala om för ägaren att hovarna måste verkas och eventuellt övriga åtgärder som dom anser behöver göras och sedan kommer dom tillbaka om 1-2 veckor och kollar att detta är åtgärdat. Det kommer antagligen skrivas en rapport, oavsett om det är något fel eller inte som kommer synas om det händer något mer.

Jag anser inte att det ska till att ett djur är riktigt illa där an för att man ska ringa ut en inspektör, tycker man att djuret behöver bättre vård (eller är osäker på om djuret får rätt/bra vård) så ring ut en inspektör (självklart alltid bra om man har möjlighet att prata med ägaren själv så slipper skattepengarna gå åt, men det är svårt att tala om för någon hur den ska sköta sina djur och för grannfriden kan det många gånger vara bättre att ringa ut en inspektör som får göra jobbet - det är ju deras jobb att prata med djurägare om hur dom ska sköta sina djur). Det är inte alltid alla människor har kunskapen att ta hand om sina djur och en inspektör är inte där för att sätta åt ägaren utan för att skydda djuren, om det som ska till är att informera ägaren om hur den ska sköta sitt djur så är det ju bra med det och inspektörerna är duktiga på att prata med djurägare på rätt sätt.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Alex
1

#26 Absolut är det bra att man reagerar, men i ett sånt här fall tycker jag absolut att man ska prata med ägaren först! Det kanske är så att hästen får vatten flera gånger om dagen i hink, men inte har den ståendes ute pga skaderisken? Hästen kanske står inne på nätterna och har sällskap inne i stallet (det finns ju faktiskt inga lagar om att hästen måste ha sällskap just i hagen)? Eller så går den bara tillfälligt själv, kanske pga skada, sjukdom eller annat… Hos den själv eller hagkompis. Att hovarna ser ut som de gör kan ju också ha en logisk förklaring, dålig hovkvalitet och hovslagare som inte kommer på utsatt tid exempelvis.

Så jag tycker att det i det läget att man ska kolla med ägaren först innan man drar förhastade slutsatser och ringer ut någon.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

CelsiusT
0

#27 Jo som jag skrev så är det ju en smart idé att kolla hästen lite. Händer inget på en vecka eller två så är det befogat att reagera, om inte förr. Kanske att man åker dit en gång sent på natten och kollar, är hästen inne? Kollar hästen 3-4 dagar i rad om den går i samma hage eller om något förändras.

Jag tycker inte att hästen ser vanvårdad ut, men den är i akut behov av verkning.

Det kan vara svårt att prata med en djurägare om hur denne sköter sitt djur. Många hamnar i försvar och vill inte lyssna, många blir arga och anser att andra inte ska lägga sig i. Man kan få många knepiga reaktioner när man går inte och anklagar någon för att inte sköta sitt djur rätt (hur försiktig man än är är det väldigt lätt att trampa någon på tårna). Är det då en granne som man ska leva brevid i 10 år framöver så kan man få problem. Det kan även finnas andra orsaker till att man inte vill göra sig ovän emd någon.

I dessa fall är det inte fel att överlämna till en inspektör att ta samtalet med djurägaren, dom kan dessutom kräva att få se alla omständigheter osv. Då hamnar man inte i en tvist med djurägaren utan man låter dom som faktiskt har till yrke att utföra kontrollen göra det.

Jag har haft inspektörer ute hos mig, en granne undrade om jag gick ut med mina hundar och om dom fick mat (min BC är rätt tunn för det är så han är skapt), grannen vill väl inte komma och fråga själv för att utge sig för att lägga sig i + att jag kan ju säga vad som helst till grannen han har ju inte rätt att kolla upp eller göra något endå. Inspektören kom hem till mig och hälsade på hundarna och ansåg att hundarna mådde bra och var vid god hälsa, grannen fick veta att det inte var några problem och kunde vara lugn.

Jag har även varit med om att en granne kommer fram till mig och anklagar mig för att inte släppa ut min katt. Grannen var väldigt upprörd, men jag ansåg att jag inte gjorde något fel då katten är en innekatt. Grannen hade inte koll på att det var lagligt att hålla katt på det viset och blev förbannad. Problemet här blev att grannen inte är 100 säker på lagarna (men lägger in känslor och egna tyckanden i frågan), jag kan inte på plats bevisa lagarna, grannen kan inte gå hem till mig och se att katten mår bra (om inte jag bjuder hem denne och jag vet ju inte vad grannen har för kunskaper att se om katten mår bra eller ej). Det hade varit mkt bättre om grannen ringt efter en inspektör som kunde kommit hem och tittat på katten och sett att den mådde bra och kunnat förklara för grannen att det är lugnt, nu blev vi ju bara irriterade på varandra.

Jag har även själv ringt inspektörer för att jag har misstänkt att något inte stog rätt till. Dom åkte ut och hälsade på och såg att hunden var ensam väldigt länge (en valp som var ensam ~8-10 timmar/dygn) och pratade med ägaren och förklarade att valpen inte mår bra av det och att det därför inte är tillåtet. Djurägaren skaffade då en hundvakt om dagarna och problemet blev löst utan att jag och grannen var tvugna att riskera att hamna i luven på varandra. Grannen visste helt enkelt inte om att valpar inte kunde vara ensamna så länge.

Det är inte fel att reagera och att agera! Det är inte farligt att ringa en inspektör, många gånger kan det vara bättre än att själv leka polis/inspektör. Inte bara för att man kan bli osams utan även för att en inspektör har utbildning i både vad lagen säger och hur den sa tolkas och hur man pratar med djurägare och informerar om lagarna som råder.

jackiejohn
0

Den ser inte så hemskt vanvårdad ut, hovarna behöver ses om omgående! men de är inte som min kille jag tog hand om han hade hovar som dalaträskor och gick inte ens på akhovarna utan på själva leden.

Kolla med ägaren innan ni gör anmälningar och sånt.

wulcanic
0

oavsätt vad så ska hovarna skötas om, manen och svansen är inga probem. hästar får exem, det är väldigt vanligt.

Den har bra hull, baken är inte för smal.
men hovarna har sprickor, det blir så när dom inte verkat.
Hästen behöver hovslagare annars kommer hela hoven spricka och det kan gå illa för hoven, sener,leder och benen.

annars är hästen välskött och ser ut att må bra.

Zaphix
0

Tycker det inte så så illa ut, hovarna såg ju hemska ut, men har sett betydligt värre hovar. Hovar som blivit så långa att de delat sig i två längst fram och börjat gå uppåt igen. Men riktigt bra hovkvalitet iaf alltså.. Ägaren var dessutom utbildad hovslagare..
Dock hade jag tyvärr ingen möjlighet att ringa inspektör då av olika anledningar, men de två hästarna togs iaf bort strax efter ändå.

Men koll så det inte blir värre..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

ulanea
0

Tack för alla tips:D!

kaka1234567
1

Hästen såg ut och bra hull och manen va inte så farlig bara lite sputsig och svansen va bara lite kliad. Men hovarna såg inte gätte bra ajaj

_Mvh kaka
_

ulanea
0

#27 Vi var där vid kl 22:00 igår och hästen hade inte tagits in, fast de kanske tar in den ännu senare.. Men vi får hoppas att den mår prima och att det snart kommer ut en hovslagare dit:)!

Zabbio
0

Så ser Dackes hovar ut när han trampat av sig en sko.. han har väldigt dåliga hovar som dessutom växer dåligt.  Fast det brukar iofs bara  vare ett ben åt gången, sen kommer hovslagaren inom några dagar och fixar till så gott det går. Inte lätt alla gånger att slå på ny sko när ingen hov finns kvar.*suck* men det brukar gå.

Kanske ägaren tagit av skorna över sommaren och inte vetat att de var av dålig kvalitet, mn de behöver ju ses om.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Lorita
0

#35 det gör han inte för denna hästen är 1½ cm övervuxen också, det ser ganska lätt fixat ut om man bara får ut en hovslagare

Birke
0

#34 Hästar mår bra att av vara ute. Våra kmr förhoppningsvis gå ute dygnet runt ända tills oktober.

ulanea
0

#37 Det vet jag, men nu var det om det fanns en kompis i stallet:D

Birke
0

#38 Då hänger jag med :)

ulanea
0

#39 Hihi:D

Slänger in en till bild på hennes mage, lite närmre..

Elshira
0

Jag håller med de andra här. Men hästens hovar hinner inte bli så länga för att hovslagaren är sjuk 4 dagar… Och det finns fler än en hovslagare.

Jag tycker du ska sätta en lapp vid ingången eller vid vägen (ver det nu kan tänkas att ägaren kollar till hästen) med ett meddelande att du vill se hästen verkad omgående - annars skickas en anmälan.

Om inte lappen är borttagen efter 2 dagar (alltså uppsättning en dag, låta den sitta en dag, och yttligare en dag då du hämtar lappen). Då kan du ju se om ägaren plockat ner lappen och i sådana fall tittat till hästen.

Har ingen gjort det och hovarna inte är förändrade så tycker jag ändå du ska ringa polisen och be dem kolla upp det.

Hakuna matata!

ulanea
0

#41 Smart idé:D! Min pappa skulle åka ut o prata med de imorn, men då kanske detta är smartare:)..

Lorita
1

#41 när jag skrev hovslagarsjukan så är det när man bokar tid och ingen hovslagare kommer sen ringer man och ringer och när det äntligen svaras så bokas ny tid och ingen hovslagare kommer..osv

Det råkade jag ut för en hel sommar Skrikandes

kaka1234567
0

34. Hästar som går på bete brukar gå dygnetrunt.

Sen tror jag bara att ägaren inte sätt hästens hovar ovd. Jag tror inte de är ett vanvård

_Mvh kaka
_

ulanea
0

#44 Man ska ju visitera en häst varje dag väl? Det är iaf vad jag har lärt mig, och hästen ÄR själv på det där stället.. Man märker hur riktigt glad den blir när man kommer till den, då frustar den och vill bli klappat, vilket iaf tyder på att den har haft det bra någon gång/att den har det bra.

kaka1234567
1

Tja de kanske vistierar då ni inte är där. Jag är övertygad om de inte är ett van vård men de får vi se senare. Och sen skulle inte jag gilla att folk gick in till min häst

_Mvh kaka
_

ulanea
0

#46 Men då skulle de ju märka att hovarna var dåliga?

Nej, det förstår jag, men det är allemansrätt att man faktist får det och vi var endast inne där 1gång, en kort gång, för att lyfta och känna (så att de ej var varma) på hovarna

Liiniz
0

Vanvård tycker jag inte att det är men hovarna bör ju definitivt ses till av en hovslagare.

Till alla er här: Finns det ingen lag på att hästar måste ha sällskap i alla fall några timmar under dagen? Har ni era hästar ensamma när de går på bete? (har för mig att någon har sagt att det är lag på att hästarna ska ha sällskap)

#44 Det kanske inte är vanvård att ägaren inte sett hästens hovar men att vara djurägare är ett ansvar och därmed borde man kolla hovarna.

Klart hästarna ska gå ute dygnet runt på bete men jag tycker dock att de borde ha sällskap samt skydd mot regn, kyla etc.Glad

The good days are what counts!

Sajtvärd på Galopp ifokus

Mvh LinaGlad

ulanea
0

#48 Jepp, finns lag på det, därför jag nämner det:/..

Nej, detta är inte vanvård har vi kommit fram till, vilket var tur:D!

Kan hästar bli sjuka av att stå ute när det spöregnar utan täcke? Lr är jag helt ute och cyklar (A)?

kaka1234567
1

#47. Fast om ägaren sagt till at de inte vill ha någon i hagen är de bara att acceptera. men nu vet ni itye de så därför bör man inte gå in alls

_Mvh kaka
_

kaka1234567
0

#49. Nej de brukar hästar inte bli de kan få lite ont i ryggen om de är gätte känsligamen annars är de ingen fara alls

_Mvh kaka
_

Tusen
1

Absolut inte vanvård. Desutom kan hovarna vara av dålig kvalitet. Vårt kallblod verkas regelbundet men hennes hovar frasar sönder då hon går barfota på somrarna. I år har hon dessutom fått föl och vi vill därför inte ha henne skod då.

Jag tycker det är bra att man håller koll på att hästar mår bra men tyvärr krävs det nog mycket mer än ett par overkade hovar innan djurskyddsinspektörer ens åker ut och tittar till hästen.

#47 Tror inte allemansrätten ger dig rätt att gå in i inhägnade hagar och definitivt inte lyfta hovar och annat på någon annans djur. Hade du gjort det på någon av våra hade vi blivit skitarga på dig. Vi vill inte ens att någon ska komma förbi och mata våra hästar med bröd o.dyl. då de kan åka dit för doping vid en tävlingsdag om någon matat dem med något otillåtet. Att stå utanför och titta på en häst är okej men at gå in i någon annans hage är absolut INTE okej.

kaka1234567
0

Håller med #52

_Mvh kaka
_

ulanea
0

Ni får ursäkta att vi gick in i hagen, men det är ju allemannsrätt, och förlåt att vi lyfte hovarna *suck*..

Vi VET att det inte är vanvård då alla har påstått detta nu, så det behöver ni inte skriva;)

Vi har fått svar på det här nu, vi ska hålla koll på hästen, verkligen! Om den inte blir verkt på ungefär 1-2v så sätter upp en lapp om det och om ingen tagit ner lappen efter 2 dagar så kallar vi dit inspektör/pappa pratar med de som har hästen.

Vi tänker fortsätta se till att hästen kan gå, inte har varma hovar samt ej har vätkebrist.

Alex
1

#47 Allemansrätten ger dig rätt att gå igenom en beteshage för att ta dig till andra sidan, inte att gå in för att hålla på med andras djur. Ang. regn så klarar sig de flesta hästar alldeles utmärkt utan täcke. Glad

#48 Nja, lagen är väl utformad så att hästar ska få sitt sociala behov tillgodosett, helst med en annan häst… Så det är lätt att komma förbi.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

kaka1234567
0

#48. Hästen kan inte ha sälskap om den är skadad. Och då bör den inte ha sälskap osv. Få¨r då kan de bli enumer skadad och kan bli valivad

_Mvh kaka
_

kaka1234567
1

#54. Tycker inte ni ska gå in de är inte ok titta på hästen över staketet då kan man se lätt om den haltar. Jag tycker ni gör fel genom att gå in på en egendom och störa hästen.

De är inte allenmans rätt att gå in i en inhägnad med djur och plocka på hobvar häre gud. Tänk om ägaren har rif och ser detta och blir mycket arg och kan anmäla er

_Mvh kaka
_

Liiniz
0

#56 Men du vet väl inte om hästen är skadad?! Eller? Du vet ju inte alls något om varför den är ensam och det jag ville veta var om där finns en lag på att hästen måste ha sällskap. Sällskap innebär inte att det måste vara en häst i samma hage. De kan skada sig mer även utan sällskap och skulle nu hästen vara skadad så är det en större anledning till varför man borde se till den varje dag! Eller tycker du att jag är helt fel ute?Tungan ute

Mvh LinaGlad

ulanea
0

#57 Jag har bett om ursäkt för att vi gjorde det! Okej, jag ska inte röra hästens hovar m.m men tänker ändå kolla till den.

Zaphix
0

Ser man en häst man tycker ser vanvårdad ut (spelar ingen roll om den är det egentligen eller inte, utan det som spelar roll är att personen i fråga tycker att den verkar vanvårdad) tycker i alla fall jag det är moraliskt rätt att gå in i hagen för att titta till hästen och se hur den har det och i vilket skick den är.
Då skulle jag strunta i vad lagen säger, för ser man ett djur man tycker verkar vanvårdat och ser ut att må dåligt känner jag att det handlar om civilkurage.

För skulle hästen varit vanvårdad på riktigt skulle folk istället säga att personen gjorde fel som inte gick in i hagen och kollade hur hästen mådde..

Min och Dackes blogg

ulanea
0

#60 Precis så var det jag tänkte:o.. Om hon nu hade haft varma hovar men att man inte märkte av det på henne så kanske jag skulle upptäckt det av att gå in till henne, och då kunnat göra något åt det istället för att hon skulle stå där och lida, men nu var det inte så, vilket var tur:)

[Juniette]
0

Alltså hovarna ser inte helt bra ut men som skrivits ovan kan den ha dålig kvalite, det är ganska vanligt på vita hovar att de är sämre.
Den bör givetvis ha hovslagare mycket snart.

Annars tycker jag det är helt oacceptabelt att gå in i en hage och undersöka andras hästar. Bara för att ingen är där och visiterar precis när ni är där kan ju ägaren mycket väl vara där andra tider.

Vet en person här i mitt område som rider förbi några hästar längre bort och hon påstår att de inte får någon mat dagtid,
men hallå rider man förbi 2 minuter någon gång i veckan så har man ju inte speciellt mycket koll vad som sker övrig tid.

kaka1234567
0

jag skulle i alla fal inte gott in till den hästen för vanvårdad såg den inte ut och o va. Men de är ju jag. Men de är bra att du är orolig och vill de bästa men jag tror inte hästen har så gätte dåligt

_Mvh kaka
_

ulanea
0

Okey, vi har fattat allt det här nu, vi ska inte gå in till hästen igen, förlåt om jag låter sur, det är jag inte;) Men vi ska ändå som sagt gå ut och kolla till den:)

Och #62 Hon har inte bara ljusa hovar:) Även en/två mörk/a o de ser lika hemska ut:/..

[Juniette]
0

#64 Jag tycker ni ska hålla koll på hovarna.
Händer inget snart så är det ju lämpligt att göra något.
Försöka få kontakt med ägaren annars inspektör.

Zaphix
0

#63: Men nu tyckte hon att den verkade vara vanvårdad. Om du såg en häst som du tyckte verkade vanvårdad hoppas jag att du hade tittat till hur den mådde.

Du kan ju tänka dig en häst du tycker ser vanvårdad ut och skulle du se en sån häst i en hage, skulle du gått in och tittat till hur den mådde?

Det spelar ju ingen roll hur hur hästen ser ut i andras ögon, det enda som spelar roll i frågan är ju hur hästen ser ut i personen som såg hästens ögon.

Man har ju trots allt olika syn på vad vanvårdad är och inte och det tycker jag man bör ta i beaktande när man säger att TS handlande är fel. Försöka se hur man själv skulle handla i samma situation som TS, att man såg en häst som i ens egna ögon är vanvårdad, hur handlar man då.
I mina ögon bör man se över sina värderingar om man går förbi en, i ens egna ögon, vanvårdad häst istället för att gå in i hagen och titta hur den mår, bara för att lagen säger att det inte är tillåtet. Återigen, civilkurage är i alla fall något jag gillar när folk har.

Min och Dackes blogg

poppysmarsvin
0

Tycker nog de flesta här är lite väl "hård" mot dig ulanea… Jag ser absolut inget fel i att ta en närmare titt på ett djur om man starkt misstänker att den far illa!

Livet skall användas till att lära - och jag tror att du tack vare denna bruna skönhet har fått lära dig en hel del Glad. Det är en konst att bedöma hästars status vilket man inte lär sig på en gång. Personligen borstar jag ALDRIG mina hästar när de är på sommarbete då jag anser att de behöver "skiten" (läs stövet) som ett extraskydd mot väder och vind. Men så fort de börjar ridas igen efter sommaruppehållet så kommer borsten fram - risken är ju annars stor för att utrustningen kommer att skava.

Däremot har man inte i andras hagar att göra bara för att man gillar hästar eller "vill hälsa", men det är ju en helt annan sak!

Vad gäller hovarna så är jag nog beredd att sätta en peng på att hästen har dålig hovkvalité. Om den varit skodd inom de närmaste månaderna så finns sömhålen kvar ganska länge och bidrar starkt till att öka risken för att hovarna flisar sig. Tramp på en sten kan orsaka samma sak osv… Vet av egen dyster erfarenhet!

Liiniz
0

#60 Håller med dig!

Vi kan ju köra ett exempelscenario:

Om ni nu hade lånat ut er häst på foder. Allt ni har hört från fodervärden är att hästen mår bra och att allt går bra. Några människor har gått förbi den hage som er häst går i och de tycker att hästen ser väldigt vanvårdad ut. Någon gång senare när de går förbi ser hästen lika vanvårdad ut och de beslutar sig för att ta en närmre titt. Hästen är absolut vanvårdad i deras åsikt. De anmäler detta och hästen anses sedan vara vanvårdad av personer utbildade i ämnet. Du som är hästägare bli kontaktad om hur hästens hälsotillstånd är.

Hur reagerar du som hästägare… Blir du fly förbannad på att människor har gått in i hagen och kollat till din häst? Eller blir du tacksam för att de upptäckte det så att du kan göra något åt det innan hästen blivit så pass vanvårdad så att det inte finns något sätt att rädda dens liv?

_Jag säger inte att det är okej att gå in i en hage och röra andras hästar hur som helst men borde inte vi vara tacksamma för att folk bryr sig istället för att med dålig ton säga att de har gjort totalt FEL! Jag är i alla fall glad att det finns människor med civilkurage och mod nog till att bry när de tycker att något verkar vara fel!
_

Mvh LinaGlad

[Juniette]
0

#68 Hade jag lånat ut en häst på foder skulle jag själv besöka den regelbundet. Det är ägarens skyldighet.
Annars tycker jag det är bra att folk har koll men inte hur närgånget som helst. Då får man hellre kontakta ägaren än själv inspektera.

ulanea
0

Vet inte vad jag ska skriva efter de senaste inläggen, tack tror jag passar:)!

Tack för att ni förstår:)!

Till alla er andra så kan jag säga att jag lovar att inte gå in i hagen igen^^ Jag ska bara kolla till den dagligen, men har en fråga, även fast hovarna kanske har dålig kvalité behöver dessa väl verkas:)? Eller inte^^?

Är det okej om man står utanför hagen och kollar om hästen har vätskebrist? Eller är det som att gå in i hagen och kolla det?

[Juniette]
0

#70 Ja hovarna behöver ses över ändå, kanske ännu oftare när kvaliten är dålig. Jag tycker helt klart att du kan stå på utsidan och kolla hästen.

ulanea
0

#71 Okej, då ska jag hålla koll på hovarna samt om hästen har vätskebrist:D!

Tack för alla svar, händer det något så återkommer jag nog:)

Liiniz
0

#70 Ja de behöver verkas och det är okej att stå utanför hagen, tycker jag iaf.Glad

Mvh LinaGlad

kaka1234567
0

#66. Jag hare kontaktat ägare eller djurskydd. Med de samma

_Mvh kaka
_

Gronstedt
0

Varma hovar bevisar inte mycket, speciellt inte i en solig hage. Det är först om samma hov är varmare än de andra vid flera kollar med timmar och dagar mellan som det tyder på något.

[Juniette]
0

Hur går det?

Silenos
0

Jag tycker nog att man bör försöka kontakta ägaren först och inte gå in i hagen på eget bevåg.

Alma-G
0

#7 Ang hovarna så ska dem fixas även om ägaren är borta, så är det bara. Är man hästägare så är det ens skyldighet!

Alma

TovaHult
1

Jag tycker det är jättebra att ni bryr er och är uppmärksamma! Men jag förstår inte vad som är märkligt med magen? Ser ut som en vanlig sommarbetesmage tycker jag :)

Fidelia
0

När ni gick in i hagen utsatte ni er för en jätterisk. Jag hade en supersöt liten (108cm) ponny för många år sedan. Han gick i flocken med de andra utan problem. MEN han HATADE barn.

En av de lite större tjejjerna (13år) i mitt stall gick ut i hagen och gosade med honom. När hon vänder ryggen till (efter ca 10min) så attackerade han henne bakifrån och slog omkull henne till marken. Efter det stod han och högg henne i ryggen. När jag kom ut skrikandes slutade han och gick iväg som om inget hänt. Jag gick in och bokade tid för slakt och fick en tid 2v senare. Under de 2v hann han attackera även min sambo (184cm) och knäcka revben på honom. Han accepterade bara mig efter det. För mig var det en självklarhet att slakta honom eftersom jag vet att det finns oförsiktiga tjejjer som inte respekterar hagar med djur. Jag ägde honom bara i 6v.

Därför ska man vara försiktig innan man gör något. För er egen säkerhet.

jen
0

den där hästen är inte vanvårdad. när jag läser 1a inlägget får jag en bild av en häst som är halvdöd..

den där tycker jag ser ut som en häst som är "avställd" och har en betes säsong. hovarna är förvisso långa, men SÅ farligt var det ju inte. på sommaren växer de väldigt fort..

ang manen så hade jag en häst som fick såna där trollflätor på bara nån vecka. bra att folk bryr sig.. men ibland finns det förklaring till en hästs utseende..

svansen är säkert knottbiten, och då har hästen kliat sig

ulanea
0

#80 Jo, vi vet att det var farligt, men vi gjorde det iaf, o vi har lovat att inte göra det igen

#81 Kollar du tidigare inlägg så ser du att vi redan insett att den ej är vanvårdad. Man ska verka hästens hovar även om den är "avställd" och det är ändå olagligt att låta den gå själv.

#79 Den såg sämre ut i mörkret;)

Ingenting har gjorts med hästen, den går fortfarande ensam, hovarna blir ängre och går sönder mer, jag vet inte vad jag har rätt att göra eller vad jag ska göra.

jen
0

ang hovar så såg min häst förjäklig ut om hovARNA.  3  sömmar har jag fått knipsat av sista veckan för att hoven fnasats sönder.  fast det bara är 6 veckor sen han skoddes. hovslagaren va ute idag och höll med mig om att hovarna vuxit rejält och gått sönder

jen
0

#83 det är inte OLAGLIGT att den går själv.  men man BÖR ha sällskap.

jag tror inte en inspektör skulle säga något om den hästen.

inte ens den HÄR hästen sa veterinären om vid en besiktning

WhoCares-01
0

#84 man får inte längre ha hästen själv. den ska ha sällskap

// Alexandra

jen
0

#85  den BÖR ha sällskap av artfränder står det i lagtexten.

men att vi TYCKER den ska ha sällskap är en annan sak… jag tycker okså det är fel när hästar och andra flockdjur står själva.

WhoCares-01
0

#85  jasså?   läs det här innan du säger att jag har fel ;) jordbruksverket

// Alexandra

Alex
0

#87 Ja, och som jag skrev i #55 så står det bara att hästen sociala behov ska tillgodoses. Anser man att hästen är nöjd med att få social kontakt med en människa nån gång om dagen så har inget brott begåtts… Det står ingenstans att det ska vara en annan häst, eller ens ett annat djur.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

jen
0

#87 japp, det är där jag läst det.  BÖR och SKA är skillnad

CelsiusT
0

#82 Det är fullt tillåtet att ringa till en djurskyddsinspektör (hos länstyrelsen eller om det nu ärkommunen, båda kan hjälpa dit rätt). En djurskyddsinspektör åker ut och gör en bedömning på hästen, tycker dom att något bör ändras så pratar dom med djurägaren. Skulle dom anse att häten mår bra och att djurägaren sköter den väl så klagar dom inte utan tackar för titten och åker vidare, ingen skada skedd. Man är helt anonym när man ringer och djurägaren vet inte om att det är du. Djurskyddsinspektören tar alla fall på allvar men gör alltid en egen bedömning på plats.

När man har ringt så kan man själv släppa det hela, och slipper gå och oroa sig för att något är fel. Jag tycker att du ska ringa!!

WhoCares-01
0

aja…  jag hade väl lite fel då =)  men jag tolkar det iaf som att den ska ha sällskap… att en hästs sociala behov tillgodoses innebär enligt mig att den ska ha sällskap 24-7. det är ett flockdjur och mår inte bra ensam… det är så jag tolkar lagen

// Alexandra

Rafflan
0

#91 hur tänker du då med hingstar som inte kan gå i samma hage och ibland inte ens nära andra hästar?

Elshira
0

#92 En hingst som inte kan gå normalt i en hage i närheten av andra hästar bör inte hållas som hingst över huvud taget. Många hingstar går med andra hingstar eller en vallack.

Hakuna matata!

Rafflan
0

#93 hingstar som gått med andra som unga vet jag brukar få fortsätta det, men vet även hingstar som när dem blivit äldre blivit livligare och då (speciellt på vintern när dem får broddar) särats på pga risken för at dem ska råka skada varandra när dem busar och far runt.

Och vet en hingst som så fort man rider förbi står och reser sig vid stacketet, vågar inte rida förbi när han går där pga att det känns som att han ska skada sig på staketet.

Min medryttare häst gick förut med 7 ung hingstar för att "tukta" dem lite, gick väldigt bra, trevliga hästar, dock mycket små skråmer då dem busar så livligt ;P

Elshira
0

#94 Jag syftade väll främst på dem som endast kan ha sina hingstar i hagar där de inte kan se andra hästar över huvud taget, just för att de är för hingstiga.

Hakuna matata!

Rafflan
0

#95 den hingsten jag red förbi förr ser inte andra hästar ;)

Dock dem som säradesa på när dem fick broddar ser andra hästar på gården, men inte alla får gå så dem har andra hästar i hagen bredvid ;)

WhoCares-01
0

som elshira skrev så bör man inte behålla dem som hingstar om de inte ens kan gå i hage med högt och kraftigt staket emellan utan att vara heltokig. det är bara fel mot djuren! det är så jag ser det. jag anser att det inte finns någon annan andledning än om djuret mår fysiskt eller psykiskt dåligt av att inte vara helt ensamt och något sådant har jag aldrig hört talas om. finns inte en varelse på denna jord som mår bra av att ständigt vara avskärmad från andra djur och människor… och skulle det trots allt finnas så är det någon som har gjort något väldigt fel mot det djuret.

// Alexandra

Fidelia
0

Då kanske ni tycker hamstrar ska sitta i samma bur också. Eller om de slåss, inte få finnas alls. Tänk lite på vad ni skriver.

Fidelia
0

Då kanske ni tycker hamstrar ska sitta i samma bur också. Eller om de slåss, inte få finnas alls. Finns många handjur som inte tål andra handjur. Tänk på vad ni skriver.

bell
0

Sedan har väl hästar sällskap i stallet eller ? Är de helt avskärmade där oxå?

Har träffat en del tokiga hästar, men i stallet har de flesta sällskap som de kan se.

Rafflan
0

#100 ja i dem stall jag vart i står ju hästarna bredvid eller mitt emot andra hästar så ;)

CelsiusT
0

#98 Hamstrar är inte beroende av andra hamstrar för att kunna sova, äta och slappna av normalt. Det är ett familjedjur, inte ett flockdjur, dom är som människan som bildar familjer, inte som hästar som lever i flock. En häst behöver en annan häst inom rimligt avstånd för att kunna sova, den ena sover och den andra håller vakt. En ensam häst får inte tillräckligt med sömn.

viktoria91
0

#98 Guldhamster är ensamlevande djur och dem är endast tsm under parning sen tas hanen bort annars finns risken att honan dödar honom, ungarna tas bort från mamman när dem är gammla nog annars kan hon göra dem illa. Dvärghamstrar däremot är sociala.

WhoCares-01
0

#99 hamstrar har kan jag ingenting om… det jag skrev har med hästar att göra.

// Alexandra

Fidelia
0

#102 Det jag reagerade på var det som skrevs om hingstar. Alla är inte sociala och vill ha andra hästar, framförallt inte andra handjur på gården. Precis som hamstrar. Man kan inte säga att alla är lika och inte borde få vara hingst om de inte kan gå med andra. Jag vet ett sto som jagar ur sina kompisar ur hagen också. Ska man kastrera henne med, eller avliva kanske?

Har för övrigt en kompis med 3 hamstrar i samma bur. Funkar kanon. Men de har vuxit upp tillsammans.

Blir det lag på att alla hästar ska ha hästsällskap i hagen så kan jag starta slakteri. Men inget djurvänligt sådant. Att bli uppsprättad i ljumskarna önskar jag ingen och till dess går min hingst utom synhåll ensam som han trivs bäst.

CelsiusT
0

#105 Fast då är det inte en välfungerande häst som mår bra. Även en hingst måste klara av att ha hästar runt sig för annars kan den inte sova, och äta och må bra utan blir stressad och det om något är ojyst mot hästen (det är inte normalt utan troligtvis fel i tex avel eller hantering och då är det många gånger bättre att kastrera). Sen är det väl ingen som sagt att en hingst ska kunna gå ihop med andra hingstar? Det var väl hurivida en hingst klarar av att gå ihop med eller intill andra hästar öht och då gäller väl valackar och andra hingstar, eller ston/valack/hingst i hage intill.

Det är inte särskilt farligt för en hingst att bli kastrerad, dom får bedövning och det är ett enkelt ingrepp som veterinären är van att utföra vilket gör det enkelt och smidigt.

Det var en väldigt onödig kommentar att man skulle behöva slakta massa hästar för att det kommer lagar som är till för att skydda hästen. Är det så illa i sverige så tycker jag vi ska skynda oss fram med en sådan lag, för den lagen gynnar hästen, inte tvärt om! Men får jag fråga om kommentaren om slakteri? Om du nu skulle kunna starta ett slakteri, varför inte ett djurvänligt?

Fidelia
0

Jag menade att om jag släpper ut en häst till min hingst så står han för slakten. Därav inte djurvänligt.

Jag har lånat flera för avel godkända hingstar av olika ras och samtliga springer längs staketet om de ser andra hästar i andra hagar eftersom det naturliga är att samla flocken och jaga bort inkräktare. Tar du bort detta ur en hingst så är det ingen hingst.

Vintertid går det bra. Men sommarhalvåret är de inställda på att föröka sig. Helt naturligt det också.

CelsiusT
0

#107 Fast där i är det ju hanteringen som brister. Om dom får ha en flock från början så har dom inget att tråna efter och man måste inte hålla dom intill vägar m.m. så att andra hästar går förbi, det är onödigt.

Fidelia
0

När jag köpte min hingst var han 8år. Han hade då gått i jättestor flock och blivit hunsad av större hingstar. Men han var någonstans i mitten av rangordningen. Så det har absolut ingenting med hantering att göra.

Alla kan inte föda upp och hålla samma hingst i samma flock hela tiden. Då försvinner vitsen med avel. Det kallas förökning.

Han går precis intill vägen och följer med längs staketet om någon rider förbi. Så fort de försvinner ur synhåll blir han lugn. Han skulle ALDRIG röra staketet.

CelsiusT
0

#109 Du missförstår nog vad jag menar känns det som.

Linnea
0

En sundare hingsthållning skulle jag vilja ha. Att man inte särar på hingstarna så fort dom börjar ridas in eller liknande bara för att det ska vara så. Kan dom gå med annan häst ska dom få göra det. Hur funkar vida hästar tror ni? Ensamma hingstar är svåra att hitta då dom är lätta byten.

Skynda långsamt så går det fortare.

Rafflan
0

#111 hur tänker du med broddar då? dem unghingstar som gick med min medryttar häst delades sen upp i grupper om 2 eller 3, men på vintern särades som livligatse grupperna på pga broddarna, och sen fick en av dem andra en riktigt full brod spark så då särades dem sista också.

Och ja dessa hästar gjorde nyp, bit, spark och små sår utan broddar och utan skor, då vill jag itne tänka mig med broddar :S

Zaphix
0

#112: Ta av broddarna i hagen och brodda igen om hästen ska ridas?

Är det halt på vägen till hagen så sanda eller grusa, hästhagen bör ju ändå inte vara isig..

Min och Dackes blogg

Rafflan
0

#113 men brod hållen blir ju fyllda med hård packad snö, fick förra året tips om att ha små skumgummi bitar/svamp bitar i brod hållen, men dem var omöjliga att få ut typ…

Lorita
0

#114 fetvadd ska du ha i broddhålen och du använder en söm när du tar ut vadden.

Rafflan
0

#115 funkar det då? våra går på lösdrift och det kan ju bli svin kallt på nätterna, så då brukar snön bli ganska hård, knappt att man kan kratsa hovarna så då tycker jag det borde bli grymt svårt att få ur den ur varje brodd hål?

ScarletMajesty
0

fungerar ypperligt att smörja hovarna med något fett så att inte snön fäster, eller så knackar man med en hammare på snön så lossnar hela snöklumpen / hälsningar från norr

Rafflan
0

#117 borde inte fettet ge sig efter några dagar?

liten hamare funkar dock jätte bra på snö-styltor :D

[Juniette]
0

#118 Givetvis får man ju fetta in hovarna regelbundet.

Annars kan man som jag strunta i uråldriga järnskor och låta hästens fötter leva ett barfotaliv och använda easy boots vid ridning.
(OBS inget man löser över en dag hästens hovar behöver få tid att vänja sig att bli hårdare, inte alla hästar det funkar på heller tex vissa fbl men vill nog hävda att de flesta klarar det.)

Rafflan
0

#119 min har gått barfota i 4 år, men när vi började rida mycket och ofta så gav hovarna upp, så tyvärr är han en sko häst.

Har kollat på easy boots och tyvärr gillar jag dem inte, minsta fel så kan dem få ont, sår, skva, obehag osv, + att dem verkar väldigt svåra att ta av och på vilket kanske inte funkar för mig (privata skäl)

Men får jag möjlighet ska jag prata lite om det med någon som verkligen kan det ;)

[Juniette]
0

Alla kan ju inte gilla samma sak men det är inte sant att de
kan lida av bootsen, inte om man har rätt storlek.
På och av tag handlar enbart om teknik.

Då är det betydligt större skaderisk att låta hästarna gå broddade i hagen.

Rafflan
0

#121 ja men det gäller verkligen att dem är perfekta på milimetern, för små eller för stora=kan göra sig illa, och måste man inte verkar typ 1 gång/vecka då? speciellt på vintern då dem inte sliter nåt på hoven? och hur är det på sommaren om dem slår bort någon flisa på hoven eller hoven blir "flikig"?

Lär mig, jag är beredd att prova nya sakerå älskar att ha hästen barfota ;)

[Juniette]
0

#122 Jag verkar inte oftare än då jag hade skor alltså ca var 7-8 vecka. Titta på www.easyboot.nu eller googla andra boots märken om du inte tycker om dom.

thilda-
0

nu är väl tråden lite ur spår väl?

Tusen
0

#124 Håller med.

Men jag måste ändå fråga #113 Hur kan hagarna vara isfria om vägarna är isiga? Snöar och regnar det inte i era hagar? Vad har ni för hagar egentligen, eluppvärmda?Skrattande

Skulle aldrig ta av broddarna på någon skodd häst under vintern. Risken för att de skulle fläka sig är betydligt större och ger en större skada än ett litet broddhål.

Rafflan
0

#125 brodd håll kan ge ganska rejäla skador om det vill sig illa. Speciellt mellan 2 busiga och glada hingstar…

Hur tänker du ang barfota hästar vinter tid? dem går ju inte att brodda ;)

MangoMelon
0

Angående att hålla hingstar tillsammans anser jag att alla gör såsom passar hästen bäst. I vårt stall finns två hingstar, båda två måste gå ensamma eftersom de slaktar den häst som kommer in i deras hage. De har dock uppsyn över alla hästar på gården så ensamma känner de sig inte. Inne i stallet har de ston och valacker på var sida, och det går bra, för att de inte kan se varann.
Man fick ordna och fixa lite innan allt gick som tänkt, nu då det funkar har det aldrig varit något problem med hingstarna trots att de inte tål andra hästar. Att kastrera tex Kazanova är inget alternativ, han är den enda svarta arabhingsten med svarta föräldrar i finland, han är värd en förmögenhet inom aveln. Man kanske ska tänka lite längre också?

Ang broddar skulle jag ALDRIG brodda av mina hästar i hagen. Om det är halt och isigt på vägarna är det också halt och isigt i hagen. Är det glashalt på vägen till hagen hjälper det inte att sanda eftersom sanden inte fäster på glashal yta. Det har aldrig hittills hänt någon olycka, då alla hästar har egna rasthagar de går i. Hellre riskerar jag ett rivsår pga en brodd än ett brutet ben pga halka.

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Linnea
0

Det finns nåt som heter Isioff, smälter is och snö utan salt.

Skynda långsamt så går det fortare.

Alex
0

Nu känns det som att denna tråd har spårat ur en hel del, vill ni fortsätta diskutera hingstar, broddar och is, så starta gärna en ny tråd om detta. Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport

CelsiusT
0

Vill bara kommentera en grej i #127 som säger: "han är den enda svarta arabhingsten med svarta föräldrar i finland, han är värd en förmögenhet inom aveln" "de slaktar den häst som kommer in i deras hage"

Jag som håller på med hundavel och är inne i dom banorna tänker ju att en individ (häst som hund) som dödar andra är inget avelsmaterial, oavsett hur fina färger eller exteriör den har. Även om första generations avkommor blir bra i huvudet (blir dom verkligen det?) så finns ju gener med aggression även hos dessa individer, vill man ha det?

Lorita
0

#130 det gäller hästar också bra lynne kommer före färg exteriört så ska dom uppnå kriterierna för att bli hingst men dåligt lynne tas ur ave hur korrekta hästarna än är (om man nu är seriös)

MangoMelon
0

#130 Båda hingstarna är avelsgodkända och har fått fulla poäng på hingstvisningar och extra beröm för fint lynne.

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

ScarletMajesty
0

#132 hur kan det vara fint lynne om de vill sparka ihjäl andra hästar? Det är enligt mig icke accepterat beteende oavsett om de är kastrerade eller inte. hästar är flockdjur även när de är hingstar och ska kunna fungera i flock. Likadant som råttor. Du avlar inte på en råtta som biter ihjäl andra råttor.

Elshira
0

#133 Hur ska dom kunna bedömma det då? Ska alla hingstar släppas ihop med alla de andra hingstar på en bedömning och se vilka som överlever och vilka som blir ihjälsparkade…?

Hakuna matata!

Lorita
0

#134 också tar man dom ihjälsparkade i avel Obestämd

Alex
0

Som sagt, fortsätt hingstdiskussionerna i en annan tråd! Alla inlägg som dyker upp i den här tråden efter detta och inte handlar om ursprungsämnet, Vanvårdad häst, kommer att tas bort.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Lorita
0

#136 är et inte bättre att låsa tråden den är ju liksom färdig

Alex
0

#137 Sant. Flört Lite för trött för att tänka så bra idag tror jag. Låser tråden, vill ni fortsätta den nya diskussionen, med de senaste tillhörande inläggen så kan jag kopiera och klistra in i en ny tråd, men då får ni säga till, för det är lite för mycket jobb att göra i onödan. Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer