Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 6386 ggr
LinaN
0

Att gå in i främmande hästars hagar

När är det ok och när är det inte okej att gå in i en främmande hage?

Tänker på duskussionen som uppkom i tråden "AKUT Vanvårdad häst"

När är det ok att gå in och inte?

Jag minns en gång när jag bodde i skåne så skulle jag och familjen åka till Åhus och bada (allmän badstrand) och så kör vi förbi en hage där en häst trampat igenom ett bakben genom grimman, så där stod hästen och balanserade på tre ben med huvud och bakben sammanlänkade. Jag sa till att vi måste stanna hästen sitter ju fast. Men både pappa och min styvmor tyckte att det kunde de inte alls göra för det var bättre att hästägaren själva tog hand om det. 4 timmar senare när vi åkte hem stoed hästen fortfarande likadant.

Hade jag, nu i vuxen ålder sett samma sak hade jag stannat bilen och gått in till hästen och hjälpt den loss. Gått upp till huset, lämnat en lapp om ingen var hemma och berättat vad som hänt och lämnat mitt telefonnummer.

I vårt stall så är det ok att gå in till varandras hästar både i box och i hage, men det är något vi kommit överens om. Vi säger som så är det något som är galet så ska vem som i stallet få lov att kolla upp det och meddela hästägaren. Även om man är en bra hästägare så kan man inte ha ögon i nacken eller sitta 24/7 och vakta på sin häst så inget händer.

Som tidigare, när är det ok att gå in till främmande hästar?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

viktoria91
0

Jag tycker det är ok om man ser en häst som har fastnat och inte kan komma loss eller den har foderstrupsförstoppning, även ok om täcket är halvt av och hänger på marken bredvid hästen. Där jag har hästen så får dem gå in till min ponny om dem ska byta täcke eller något jag bett dem om det är även ok om dem går in till henne i hagen för att bara klappa henne. Jag skulle inte gilla att ha en massa okänt folk springandes i hagen till min ponny-man vet aldrig vad folk gör.

bell
0

Jag väljer här att svara väldigt kategoriskt och utan alla om och men. Då blir svaret ALDRIG. Har huset nära mina hagar så det är bara att gå dit att ringa på om något hänt i hagen. Finns så många otäcka illasinnade människor så jag tror mer på ett totalförbud på människor i andras hagar än som det är nu…

Surviver
1

Jag tycker att det är helt ok att göra det om det har hänt något eller om man tror att något är fel men även då ska man vara försiktig. Först kanske man bara kan gå lite närmare för att se om det verkligen är så som man misstänker och i så fall hjälpa hästen om det är något akut och annars gå ut igen och se om det finns någon hemma där hästen bor eller någon granne eller något som kanske känner till hästen bättre om det inte är akut.

Däremot är det INTE ok att bara traska in till främmande hästar för att man vill klappa dom eller ge dem gräs eller annat.

Vi hade problem för några år sedan med sommargäster som gick in i hagarna hela tiden för att "på landet får man klappa djuren" Grannarna hade då en häst som hatade barn och jagade ut dem ur hagen, Inte så kul, grannarna vågade knappt åka bort den sommaren för dom var rädda att något skulle hända för ungarna gav sej inte även att dom pratade både med dom och föräldrarna.

Caspianowner
0

Vi fick besök av tre ungdommar in i vår hingsthage. Det sluta med att en av de fick sin arm avsparkad. Det blev polissak och vi kom tack och lov undan från skadestånd. Trotts att de låg på om att de inget gjort för att hästen skulle ha fått anledning till att sparka dem.

De gick in för att de tänkte sig en ridtur på en av 2 åriga hingstarna. Hoppade upp och fick sig en resa de nog sent kom att glömma. Detta fick jag veta 3 år senare av den ena av dem. Så vid polisförhöret hade de alltså ljugit.

Vi själva fick visserligen senare problem att sen rida in denna hingst, Det tog oss två år i arbete att få han att ta emot oss på hans rygg.

Så jag betackar mig för besökare i våra hagar.

Zaphix
0

Helt okej om man gör det i gott syfte. Vad man själv anser är gott syfte är ju såklart väldigt olika från personm till person.
Men för mig är det viktigast att personen själv anser att det är nödvändigt och i gott syfte att gå in. Är bara man själv som kan avgöra.

För mig är det t. ex. om hästen fastnat, man ser att den gjort ordentligt illa sig, verkar riktigt vanvårdad eller annat. Men såklart om jag ser ett boningshus eller stall nära så går jag dit först och kollar om någon är hemma. Om det inte är något väldigt akut då, vad nu det skulle vara vet jag inte, men ja..

Men sedan kanska det inte är tillåtet enligt lag att gå in och hjälpa en häst som fastnat, är skadad eller titta igenom en riktigt vanvårdad häst, det vet jag inte. Men i mina ögon handlar det om civil kurage, att ta hand om en skadad individ eller förhindra en skada genom att hjälpa en häst som fastnat. Beror enligt mig på vilka moraliska värderingar man har..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Alex
0

Enligt min mening ska man i första hand uppsöka ägare, stallägare eller annan i närheten som känner till hästen. Men har ju ingen aning om vad det är för någon, är det en folkskygg häst som bara tål en person t.ex och sitter fast i en grimma så, ja då lär skadorna bli betydligt större om en främmande går fram och ger hästen panik än att den får sitta fast en stund till. Men det är ju svårt att säga bara sådär, det beror ju mycket från fall till fall. Men är det inget uppenbart akut och något du inte aktivt kan göra för hästen direkt (som exempelvis plocka ur benet ur grimman) så ska du absolut inte gå in. Och även i såna fall bör du i första hand uppsöka ägaren eller annan som känner till hästen.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

LinaN
0

Det är ju en oerhörd skillnad på VARFÖR man går in i en hage, bara för att klappa (vilket många obetänksamma barn kan göra) eller för att busrida (vilket är vanligare bland ohängda ungdomar) eller att faktiskt skada hästen (vilket några puckon varje år lyckas med)

Men om det inte är någon hemma? och hästen ändå sitter fast? och framförallt att man lämnar ett meddelande tycker jag är oerhört viktigt. Så folk dels vet att någon vart inne hos hästarna och varför.

Men de som går in för att bara klappa/busrida är ju inte särskilt ofta hästfolk… Hästfolk med egna hästar brukar ha rätt så mkt mer vett än kleti och pleti som åkt häst på lokala höstmarknaden när de var 5. JAG vet att går jag in i en främmande hage så är det på mitt ansvar om jag blir skadad.

Lorita
0

Allemansrätten ger rätt att gå in i en hage, så det är inget att sätta emot är hästen ilsken kan man sätta upp skyltar.

Mina hästar är tillåtet att klappa och ger rykt gräs till mm om man vill, dom flesta brukar fråga innan och om dom skulle sitta fast i grimman eller behöva hjälp så är jag bara tacksam om folk försöker hjäpa hästen.

Däremot vill jag inte ha hundar i hagen då min ena riktigt hatar hundar, vilket alla hundägare i området vet. Det är mycket sällan folk går in i hagen utan lov men ofta som dom klappar hästarna då mina älskar mäniskor och få uppmärksamhet.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Gronstedt
0

Förra sommaren hade min häst och hennes hagkompis blivit skrämda och gått igenom staketet och var ute och drällde. Den andra hästen var allvarligt chockskadad och hade en del otrevliga skador efter elrepet. Då hade jag gärna sett att någon engagerat sig lite fortare, men alla trodde att någon annan skulle göra något.

Det dröjde flera timmar innan någon som hade med saken att göra fick reda på det, trots att det fanns folk som såg dem när de kom skenande rakt in i en arkeologisk utgrävning, där den andra hästen kastade sig på marken och hyperventilerade, drypande av kallsvett. Någon sade något till någon, som nämnde det för någon, som tyckte att man kanske skulle fråga någon annan, tills en granne en halvmil därifrån, som själv har hästar, ringde till stallchefen, som var ute och seglade men i alla fall ringde till mig, som kunde åka dit, få tag i fler som kunde hjälpa, få in hästarna, få tag i veterinär med mera.

Så mitt svar är: Ser man att hästarna är i fara, skadade eller löper risk att skadas, så ska man i första hand försöka meddela den som är ansvarig, i andra hand själv försöka avvärja faran (ta av en grimma, jorda en eltråd, få av ett intrasslat täcke, skrämma bort en älg eller vad det nu kan vara som är som mest akut). Turodningen beror på hur akut faran är.

Annars går jag inte in i hagar och ger inte godis till andras hästar, utan klappar möjligen på mular som sticker ut och tigger gos.

Alex
0

#7 & #9 Det är precis det jag menar, ser man att någon häst är i fara, i första hand försöka få tag i någon "anhörig", går inte det så får man ju göra vad man kan. Och självklart efteråt försöka meddela vad man gjort och varför.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Cezanne
0

Om man är hästkunnig och ser att någon av mina hästar behöver hjälp är jag bara tacksam för om man går in i hagen och hjälper djuren. Är man inte hästkunnig vill jag att man försöker få tag i någon ansvarig som är det.

Klappa och mata vill jag inte att man gör. Har ett snällt sto med föl vid sidan men man vet aldrig vad hon kan göra som reaktion på att fölet sätter iväg därför vill jag inte ha andra än fölvana i hagen.

Gronstedt
0

Jag tycker det hör till normal hyfs att inte mata andras djur utan att kolla med ägare eller annan ansvarig person. Man vet inte vad man kan ställa till.

Jag har känt en häst som svällde upp som en ballong i ansiktet av en äppelbit. Fick hon ett helt äpple kunde hon då andningsproblem när svalget svullnade. På hennes box fanns en skylt om det, men man kan ju inte skylta varenda meter av en hage.

I stallet finns nu en shettis som är fångkonvalsecent. Den går i sin minimala rasthage av rent grus och är såååå söt. Det vore inte så lyckat om någon kom och gav den godis och grästussar för att de tycker "synd" om den.

LinaN
0

#12 varje meter behöver man inte sätta upp men var 25e meter. Kanske mellan "varning för elstängselskyltarna"

dock håller jag med med fånghästen, vi har två i vårt stall som nu står i grusad minihage. Men om vi hade oroat oss för att folk skulle mata och tycka synd om så hade vi satt upp en skylt "OBS! Sjuk/a häst/ar, får ej äta annat än det ägaren ger" eller dylikt.

Vet en som satt upp "Varning för folkilsk häst" på sina hagar sen dess har hon inga besökare vad hon sett hitendags.

Lorita
0

Dom som matar hästarna (med gräs) har frågat och det igår inte i allemansrätten, jag tycker det är helt OK

lisette
0

beror helt och hållet på situationen. är det hästar här hemma i byn så hade jag gjort det utan att tveka. men en random häst hade jag förmodligen inte gjort det utan försökt hitta någon i närheten som kunde ringt ägarna.

[Juniette]
0

Om det inte finns någon ägare eller ansvarig i närheten och det är riktigt akut skulle jag hjälpa hästen och meddela mig till ansvarig på något sätt. Men skulle verkligen inte gå in till andras hästar för att klappa och definitivt inte för att mata, det skulle jag inte acceptera av andra heller. Dels har jag en fångkänslig shettis samt att vi själva ytterst sällan handmatar.

Fidelia
0

Sitter den fast så den riskerar att skada sig ordentligt om den inte får hjälp direkt skulle jag gå in. Annars letar jag efter ansvarig.

Vet inte hur jag skulle göra om jag var ensam och det var många hästar i hagen. Tror ändå hjärtat skulle styra.

Skulle aldrig gå in om det inte var akut.

Silenos
0

Jag har haft en opåtlitlig häst. En granne skulle vara "snäll" och gå in i hagen och ge hästarna äpplen, och blev rejält biten. Jag har också råkat ut för att få mina ponnyer stulna ( de såldes sedan i Finland ) så jag uppskattar INTE att okända människor tar sig friheten att gå in i min hage. Hagarna ligger nära huset, knacka hellre på coh påkalla min uppmärksamhet.

Fidelia
0

Jag hoppas ju (även om jag bor precis intill) att om någon av mina hästar fastnat i staketet eller hänger i ett träd med grimman att det åtgärdas pronto. Kompisens häst bröt nacken efter att fastnat i grimman och en av mina fastnade i eltråden och skar av sig alla senor i benet. Hade dessa bara fått hjälp direkt hade de levt idag.

#18 Jag hade också en elak häst, därav mitt svar i #17 att jag kanske skulle tveka om jag var ensam. Men kan jag rädda nån och blir attackerad så skulle jag ta det.

dundeer
0

Jag skulle absolut tillåta att någon går in i hagen om min häst sitter fast på något sätt eller liknande men jag skulle inte vela att någon okänd människa går in i hagen och klappar på hästen (fast nu vet jag att hon inte skulle tillåta detta utan bara gå där ifrån) Men vill dom klappa hästen så får dom stå på utsidan av staketet :)

Tusen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Aldrig in i våra hagar. Om någon skulle sitta fast (vilket inte kommer kunna ske med våra, då de inte har grimmor i hagen, just av den anledningen) skulle jag uppskatta att man tog kontakt med oss direkt i stället. Vi bor nära alla våra hagar och våra grannar käner till våra hästar väl. De hör ofta av sig till oss om någon smitit ut eller om de ligger och sover så länge att de tror att de har dött.Skrattande. Men ALDRIG, ALDRIG vill jag ha en obehörig människa i våra hagar.

MangoMelon
0

Jag tolererar inte att någon går in till mina hästar i hagen. Stallägaren bor precis invid stallet, hon ser stallet och hagarna från alla rum i huset. Man ser bilen på gården, så då kan man gå upp och säga till om nåt har hänt. Jag har en översocial islänning som älskar alla människor till en början men sen tröttnar han och kan sura till rejält.
Min halvblodsvalack tvekar inte att sparka eller springa rakt över någon han inte känner i hagen, och han är STOR.

I stallet finns två hingstar, den äldre är hur snäll som helst men skenet bedrar, den yngre är ett riktigt busfrö och skulle aldrig göra någon illa med avsikt men han kan bli lite hårdhänt då han leker.

Så nej, jag skulle bli riktigt sur om någon gått in i mina hästars hagar.

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Lorita
0

#22 allemansrätten ger folk rätt att gå igenom hagar och den rätten bör vi hästägare måna för om inte kommer alla skogar stängas för ridning också.

MangoMelon
0

#23 Det är jag medveten om, men det finns ingen orsak att gå igenom våra hagar eftersom det finns vägar på alla fyra sidor om våra hagar, så ska man nånstans kan man gå på dem, man vinner ingenting att gå igenom hagen.
På sommaren ser jag heller ingen orsak till att gå igenom våra hagar, de är stora och sträcker sig långt, men på ena långsidan går bilvägen, på andra långsidan finns det en skogsväg och på båda kortsidorna finns det stigar. Så det finns liksom ingen anledning till att gå in i hagarna, man kommer dit man ska på utsidan också.

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Gronstedt
0

#24: Allemansrätten medger rätt att gå in i hagarna för att plocka blommor eller räkna grodor eller ligga och sola eller vad man vill - inte bara att passera igenom.

Tusen
0

Om nu någon absolut vill gå in i våra hagar får de väl skylla sig själva om de gör sig illa. Att plocka blommor och ligga och sola i en hage full med okända hästar kan väl knappast vara något som så särskilt månnga skulle vilja göra. Våra hagar ligger så till att det inte finns någon anledning att passera genom hagen. Blommor finns det fler vid dikena än i hagen. Men framförallt får de absolut inte röra våra hästar. Inte heller mata dem - inte ens med gräs.

Allemansrätt eller inte. Är man så korkad att man absolut måste gå in i en hage så får man göra det på egen risk, på samma sätt som du får gå över en golfplan. Där gäller också allemansrätten men du gör det med risk att få en golfboll i huvudet. (ja, jag  vet att den området direkt runt hålet inte omfattas av allemansrätten.

Gronstedt
0

Nej, särskilt smart är det kanske inte och allemansrätten ger inte folk rätt att på något sätt ha kontakt med djuren.

Men hur är det med det juridiska ansvaret? Om någon skadas av häst/ko/får eller vad det är i en hage, vems är ansvaret? Markägarens? Djurägarens? Eller fåntrattens som gick in i hagen?

Lorita
0

#27 är hästen elak så ska det stå skyltar och jag kan säga att ingen går inte till mina hästar utan att dom flockas tätt intill folk Skrattande

Troligen åker man på det, om ett barn klappar en hund utanför en affär och blir biten då är det hundägarens fel eftersom den bister i uppsikt över sin hund.

Varningsskyltar för häst borde friskriva lite, nu är mina drulle försäkrade så det är bara att beklaga om något händer.

viktoria91
0

#28 Om hästen är elaka mot ex hundar och någon trög ägare har hunden lös fast inte hunden lyssnar och hästen sparkar ihjäl elelr skadar hunden vems fel är det då? Jag antar att skyltningen bara gäller för att hästen är aggresiv mot människor.

poppysmarsvin
0

#27 Hundägaren har sk. strikt ansvar och är i princip skyldig till allt som hunden gör oavsett hur det egentligen började. Detta gäller inte andra djurslag.

En sommarstugeägare hemmavid var tvungen att köra igenom en hästhage för att komma till sin stuga. Nu hände det sig inte bättre än att en häst KLEV UPP på motorhuven på bilen med frambenen (snacka om nyfiken häst!!). Hästägaren blev inte ansvarig eller skadeståndsskyldig för detta eftersom det hände i hagen.

Skyltar fungerara - för de som kan läsa dem. För övriga är de totalt odugliga…

Lorita
0

#30 där går trafiklagen in en häst har alltid rätt mot en bil i trafiken.

Gronstedt
0

Fast en häst behöver ju inte vara elak/aggressiv för att råka sätta hoven på en sandalklädd fot i hagen, eller för att någon unge ska få en svans i ögat eller bli omkullknuffad när en pålle nafsar efter en blinning eller vill klia sig. Skyltar med INGÅNG PÅ EGEN RISK kanske ska vara standardutrustning på alla hagar.

Lorita
0

#32 mycket bra idé, jag ska nog fixa det nu när jag får nya hagar längre bort. Som du vet så är mina ganska närgångna små liv Skäms

Sehvrin
0

Om man går in med annat intresse än för hästarna tycker jag det är ok. Till exempel om man är biolog/biologstuderande och ska titta på en fin hage i sitt arbete. Men man får ju vara medveten om att man går in på egen risk. Fast kor är läskigare än hästar, eftersom hästar är mer vana vid mänskliga signaler.

Dessutom tycker jag att det skulle vara ok om nån gick in i våra hagar om nån av hästarna var i akut fara (fastnat konstigt med grimman mm) och de kunde hjälpa.

Jag skulle nog reagera om en främmande människa var i hagen, för det känns lite obehagligt, även om det egentligen är ok (eftersom jag vill ha kvar rätten att gå in i andras hagar får självklart andra gå in i mina)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Fidelia
0

Jag tror faktiskt att djurägaren har ansvar (oavsett vilket djur det är) för om djuret skadar en människa. Andra djur och bilar är en helt annan sak. Vad gäller andra djur tas ansvarsfrågan upp och vad gäller bilar går det alltid på bilförsäkringen.

Det är därför några försäkringsbolag har det med i sina hästförsäkringar.