Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 6221 ggr
elli-kleo
0

Vilken är bästa padden?

Vilken padd är "bäst"?

Många (alla?) paddar gör ju att det blir trångare mellan sadeln och hästens rygg.

Jag skulle vilja ha en stötdämpande padd att ha ibland till hoppningen. Men eftersom min sadel passar och inte är för stor vet jag inte om det finns någon padd jag kan använda. Jag har en teddy/fårskinns padd som jag använde förut. Men gör det inte längre då jag är rädd för att sadeln ska bli för trång.

Finns det någon padd som inte gör sadeln trång?

Länkar eller bild skulle vara jätte bra!

Berätta gärna om flera sorters paddar .. även dom som gör sadeln trång osv

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Gronstedt
0

Om hästen får ont i ryggen med en korrekt stoppad sadel så borde den nog inte hoppa alls, då är det något som är fel. En padd skulle antingen vara verkningslös eller dölja problemet.

Rafflan
0

#1 många använder padd i hoppning även om inte hästen får ont i ryggen då padden är stött dämpande.

elli-kleo
0

#1 Jag har inte påstått att hästen har ont.

#2 Precis

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Elshira
0

Jag har precis köpt underlägg till min ena ponny då han har många nybörjare som "skumpar runt" på ryggen.

Behövde ordentligt med stötdämpare men alla som var tillräckligt tjocka och gav lite motstånd (inte bara som teddypaddar med skummgummi) blev på tok för tjocka…

Jag ramlade dock över denna padd som egentligen var för antiglid, men den var hur som helst mjuk och följsam, bara några millimeter tjock (2.5 mm?) och ändå ganska så fjädrande. Efter som den är följsam så går det ju väldigt bra att fixa en kanal för ryggen som kan vara svårt annars, och med tanke på hur tunn den var så kan det inte göra mer skada än en vanlig tjockare vojlock (använder den med en tunn voljock under). Det är även små hål i "tyget" så den stänger inte in fukt osv.

Vill man ha två skulle nog det gå bra om sadeln inte redan är åt det trånga hållet dvs, det blir tynnre än någon anna gelepadd osv ändå.

Det är i.af det bästa jag kunnat hitta som inte direkt kräver att man passar in sadeln med underlägg.

Hakuna matata!

Gronstedt
0

#2 och 3: Varför ska man ha det om det inte behövs?

Rafflan
0

#5 när du hoppar blir den alltid en liten stött, och ju mer man kan minimera(dämpa) den stötten ju bättre är det.

CelsiusT
0

#6 Ja och inte så liten heller vid ett nerslag (när hästens framben tar i marken) med en normaltung ryttare på så gör farten m.m. att det kan bli tryk långt upp över 100kg, främst mot bogbladen. Det är därför man inte ska lägga sadeln för långt fram och att det är viktigt att man har en välpassande sadel som inte klämmer åt extra.

Dock tror jag inte en liten padd gör så otroligt mkt, möjligtvis att fårskinnspaddarna håller tillbaka sadeln lite så den inte slår fram för mkt.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Peppe
0

är det en fårskinnspadd du söker så är de från Mattes bäst, de har en kanal för ryggraden. kostar runt 1000-lappen men jag tycker de är värda det =)

vill du absolut ha padd under så finns ju alltid alternativet att byta sadel och prova ut den nya tillsammans med padd =)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Peppe
0

är det en fårskinnspadd du söker så är de från Mattes bäst, de har en kanal för ryggraden. kostar runt 1000-lappen men jag tycker de är värda det =)

vill du absolut ha padd under så finns ju alltid alternativet att byta sadel och prova ut den nya tillsammans med padd =)

Peppe
0

Gronstedt
0

#5: Det är därför man ska ha en väl passande, korrekt stoppad sadel som ligger på rätt ställe. En padd bylsar bara till det. Men vill man ha padd i alla fall, så måste den provas ut tillsammans med sadeln, och då passar inte sadeln utan padden. Att ha padd ibland och ibland inte fungerar knappast.

Linnea
0

Säger som #11. Ska du ha en padd måste du prova ut sadeln med padd och då kan du inte rida utan padden sen. En poly pad ser ju inte ut som en vanlig pad utan som ett schabrak men dom är ca 8 cm tjocka och är väldigt stötdämpande.

Skynda långsamt så går det fortare.

Rafflan
0

#12 kan man ha dem när man hoppar då? under den vanliga sadeln. För då vore ju såna jätte bra för hoppryttarna som vill ha lite mer stött dämpande ;)

Linnea
0

Absolut, under vilken sadel som helst.

Skynda långsamt så går det fortare.