Lite ändringar :)
Jag har ÄNTLIGEN fått ägaren att byta lite till i makcans foderstat! JUBEL ;) hehe.. just nu får han ju 3 lbetfor o 3l pasture mix musli delast på tre mål.. vi ska nu ta bort betforn helt på middan och ev halvera muslin på middan. Att öka på höet går inte då han inte vill ha mer av det han tröttnar på det..så vi funderar på halm vilket han älskar lr lusernstrå för att uppfylla tuggbehovet..men vad är lusern står bra för? jag funderar även på hur mkt mer vi skulle kunna minska betforn…är 1 liter fortfarande för mkt på en dag? och hur mkt musli?? jag är ju inte så duktigt på sånt här så är tacksam för svar! :) var inte rädda för att komentera..;) jag lovar jag biter inte er! :P d e iaf lite mer förändring o jag har ju lyckas en andra gång att få ägaren att nädra foderstaten vilket jag tycker är bra. jag vill inte tjata på henne så jag säger allt lite försiktigt så att hon inte ska ta illa upp….vill ju inte ändra för fort heller ås att mackan blir dålig för han har ju fått den här mängden av foder hela sitt liv.. så snälla lite expert hjälp tack :)

va nu inte rädda för att komentera..:) jag vill ju ha hjälp! :D

?
Lucern är det ju massa protein i, ges ju ofta till hästar sm har svårt att hålla hullet normalt. Bättre och ge halm isåfall om ni vill uppfylla tuggbehovet, om han nu inte har svårt att hålla hullet normalt..
Svårt att ge förslag på foderstat om du inte har värden på hö:et.

nä jag har ju inte det.. tyvärr. Ägaren harl ite ont på pengar just nu då hon är arbetslös o jag har ju inte heller så mkt.. man kan ju egentligen säg att han får så mkt hö han vill, eftersom när vi lagt in mer så äter han inte det hsn drar mest runder d i boxen. jag tycker att han är rätt fin i hullet.. där e en i stallet som tycker han har höbuk..men d boder han väl få om han får jätte mkt hö? för 7 kg hö är ju inte så mkt? jag vet ju inte så mkt om sånt här, därför jag frågar :)
"hömage" som du kallar det, kan bero på att det finns mkt protein i maten som lägger sig under magen :P Min ponny, har en väääldigt rund mage, men är helt normal över revbenen, jag fråga en krafftrådgivare och frågade om jag då skulle kalla han fet eller normal med tanke på att man kunde känna revbenen helt nornalt och hon sa att han hade en dålig bukmuskulatur, vilket kan stämam då ahan inte rids eftersom han är pensionär.
Att han inte orkar äta mer än 7 kg hö, kan nog bero på att han äter så mkt krafftfoder..

Många tror att det är en höbuk när dom har stora magar. Kan i stället vara proteinbrist.
Men varför ska du ändra foderstaten om han är så fin som du säger? Ser ingen anledning till det då. Men är han tunn över revbenen och ev ryggen så är det protein som behövs. Då är det bra att lägga till tex 1 kg lusern strå och ta bort muslin.

jo han är så fin som jag säger :) men många här belv ju så upprörda att han fick så mkt kraft. att han kunde blev sjuk. så jag blev orolig….. o tänkte at d kanske e äbst att byta.. tror inte dä r proteinbrist för han hade d även när han fick korn och groo och kli o där e ju rätt mkt protein i? rätta mig om jag har fel :)

Han är väl lite till åren också om jag inte minns fel, så det är helt naturligt att musklerna börjar slappa lite. Men var uppmärksam på proteinknutor eller gallor om du är orolig för för mkt protein. Om det är tvärtom att han behöver mer protein så håller jag med Gejsa. Det där med betfor finns det ju olika rön om. Vissa hävdar att det ska bort helt medan andra säger att det är bra för magen.

han fick ju ärtt mkt protein innan med d har vi ju minksat ner helt.. han har alltid haft gallor, foder gallor då han alltd har fått mkt mat och alltid varti tjock o glad :) hans ägare har alltid gett alla sina hästar mkt mat…. och betfor har han alltid fått mkt av. Så d kan ju vara d som gjort att han har sina gallor.. Han hade ju nån typ av knutor på ryggen som jag trodde va proteinknutor men en i stallet vars man är veterinär sa att d mer såg ut som svamp o dem är änstan helt borta nu. Han hade ju redna den magen när han fick all den proteinen men nu får han musli,betfor,kli o hö.. innan va d ju både groov,korn o kli o d e ju rätt mkt protein. lr?

Gallor kan man få av korn och havre också. Det är mycket stärkelse i det. Min fjording tex fick ca 1 dl per dag och hon fick gallor. Har dom inte försvunnit nu när ni slutat ge korn och havre?

havre får han inte för då blir han aldelles för pigg.. är redna ett energi paket..:P nä dom är kvar..men dom har blivit lite mindre o dem är alltid mindre änr vi har lindat dem. Sen sä är dom ju mindre beronde på hur mkt han har rört sig lr inte . dom kommer ut vid nio o kommer in tre.. kan d bero på betforn lr att han helt enkelt har haft gallorna så pass länge? han har ett överben på ena frambenet som han va halt på för typ tre år sedan som va svullet jätte länge o som sedna blev ett överben..