Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 6510 ggr
Rafflan
0

Varför tömköra eller longera?

Varför är det bra att tömköra? vad/hur ska man tömköra för att få ut nåt av träningen?

Den enda tömkörning jag gjort är att jag går bakom hästen och lär den svänga osv för att senare kunna sätta vagn på den ;)

Varför longerar man? vad är det för bra med det?

Jag longerar alltid min häst om det gått mer än 3 dagar sen sist jag red då han  lätt för överskotts energi

Mangis
0

Jag tömkör och varvar det med longering på töm (under tömkörningspasset). Longerar gör jag bara för att min häst inte orkar gå samlat nog för att jag ska hänga med i trav och galopp. Tömkör gör jag för att hon ska lära sig balansera upp sig själv med ett lätt stöd i tömmen men utan ryttare. Min häst är tre år men jag planerar att tömköra henne hela livet, som jag gjorde med hennes mamma, för att arbeta igenom henne utan ryttare. Dessutom ser jag hur hon rör sig, kan korrigera en stelhet innan den sätter sig i min kropp o.s.v.

Aribigga
0

Jag tömkör för att jag lättare ska kunna arbeta James på bana och ställa och böja honom ordentligt. Jag försöker göra precis som om jag skulle suttit på honom och arbetat honom på bana. I skritt går jag hellst bakom men han får oftast trava på volt. Jag har även försökt börja göra lite sidvärtsrörelser med honom och det går ganska bra i ena varvet och inte alls i det andra >.<

Varför inte rida? Han är lite för liten för det.

Longera gjorde jag enbart när jag vande honom vid selen så han skulle få känna hur det kändes att springa med bakselen.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Cezanne
0

För att hästen ska få jobba utan ryttare på ryggen. Har ett 20-årigt fölsto som inte är i toppkondition vilket jag inte heller är. Därför tömkörs hon för att få gymnastisera utan att behöva balansera en ryttare på ryggen.

Jag löslongerar henne också ibland. Lös för att fölet annars kan trassla in sig i linan och för att befästa röstkommandon, syftet är att hon ska få springa så som hon själv vill bära sig och komma upp lite i kondition.

Rafflan
0

varför är det bra att jobba hästen utan ryttare på ryggen?

Gronstedt
0

#4: För att den kanske inte är stark nog att bära ryttare, eller kanske inte är stark nog att jobba i form och/eller samla sig under ryttare. Utan ryttare kan hästen träna de rätta musklerna med mindre belastning.

Min pålle är halt just nu och kan inte ridas. I stället för att bara promenera med henne, så tömkör jag på rakt spår minst varannan dag. Då kan jag få henne att ta stöd på bettet och börja använda bakbenen och ryggmuskerna och inte bara lufsa i världens längsta form. Det ger dels bättre motion (fler och större muskelgrupper används), dels tappar hon inte muskelmassa lika fort, dels får hon över mer vikt på bakbenen, vilket är bra eftersom det är ett framben hon är halt på.

Longerar med en lina gör jag nästan aldrig, bara vid hältekontroll eller någon gång när vi promenerar - då kan jag skicka ut henne i cirkel runt mig något varv för att hon ska gå fler meter än vad jag gör, eller för att hon ska kliva på ojämn mark för balansens skull. Men det är mer en ledarskapsövning än egentligt longering. Longering på en lina anser jag möjligen kan användas för att rasta hästen, inte för att arbeta den, om man inte spänner in den.

Cezanne
0

Eller för att ryttaren är så otränad att den har svårt att vara i balans.

LinaN
0

Longerar gör jag alltid med ett syfte. Är det att låta honom bränna av energi och bocka av sig innan ridtur så är det en anledning, men sällan blir han så energisk att han blir helt okontrollerbar ^^

Annars så brukar jag longera på lina för att han ska sänka huvudet och länga sin överlinje genom att nästan ploga paddocksanden med mulen, så då använder jag longeringen som en gymnasticerande övning. Givetvis i bägge varven.

Eller för att befästa rösthjälperna.

Tömkörning är roligt, dock är Harry litet förmycket traktor på töm fortfarande, men vi kommer att ta hem en instruktör som ska hjälpa mig att få litet bättre ordning på tömkörningen då jag har kommit så långt som jag klarar av själv på den biten.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Peppe
0

jag tömkör/longerar ibland när jag inte känner för att rida men ändå vill att han ska röra på sig. känns bättre i hjärtat av nån anledning än att låta honom stå helt Flört

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~