Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettbeteende
Läst 2740 ggr
jackiejohn
0

Trotsar ordentligt nu!

Nu har "min" (mammas egentligen) Nya häst börjar trotsa på riktigt, hon har gjort lite små stick sådär ibland men nu går det för fulla muggar.

Är inte ovan med de då hon är min 4e häst men hon är så annorlunda på nåt sätt ändå.

Igår t,ex när jag skulle ta in dom så stanna hon en bit bort sen tog hon fart och kuta rakt emot mig och kasta med huvudet och skulle få mig att flytta på mig. Jag la armen under halsen på henne och drog grimman över huvudet och knäppte då stod hon helt stilla tills jag släppte då skulle hon kasta och bråka igen men ett skarp NEJ får henne att rygga och lägga av (för stunden) Så har ingen av mina andra hästar gjort men det ska erkännas att hon är en häst som är tuktad och väldresserad Förvånad

Glömmer aldrig när hon va så rädd så hon skaka men stod ändå still för att jag stod framför och prata med henne! Hästen skaka och man såg paniken lysa ur ögonen verkligen…Helt otroligt tycker jag.

Det jag inte tycker om och inte riktigt vet hur jag ska bära mig åt så jag inte haft en så stor häst förut (160 i manken har haft fjording förr o shettis och ett mindre vbl)

Hon är trotsig i boxen och vid hagen inte vid ridning för då blir hon en helt annan häst. Ut och in från hagen trotsar hon oxå inte så hon blir svårhanterad men hon ligger hela tiden och söker efter nästa drag för att testa mig/pappa.

Det jag aldrig sett förut är att hon drar med sig min andra tjej lillkillen bryr sig inte och går i annan hage. Men Jackie drar hon med sig inte så Jackie blir trotsig för vi har redan gjort upp och hon har inte utmanat mig igen men det är Doria som är bossen så Jackie har nu blivit jätte virrig och sprättig, dom går liksom och triggar varandra på nåt sätt men det är Doria som trotsar jackie bara virrar med om man säger så.

Har aldrig sett eller var med om detta förr så vet inte riktigt hur jag ska ta ställning? Obestämd 

Sätta Doria på plats självklart men de kan man aldrig veta hur lång tid det tar, men Jackie vad ska jag göra med henne? Hon är lite nervös av sig på ett eget sätt, kan bli dörädd för en pinne som hon gått förbi 30ggr o.s.v. så jag vet inte hur jag ska ta ställning till henne framför allt sen tar jag gärna tips på hur man kan hantera en häst på 160 ( som jag tycker är stort då jag inte haft så stor häst förut) För hon är ju inte nådig när hon börjar kasta med huvudet för att masa…

Tacksam för svar!

Känns som de blev lite rörigt nu men fråga bara om det är nåt! Glad

Gronstedt
0

När rädda hästar börjar trotsa kan det bli jobbigt! De balanserar på något sätt mellan kaxighet och rädsla och man vet inte riktigt vilket som är överst. De kan slå över från trots till försvar väldigt fort.

Enligt min erfarenhet, som i och för sig inte är så stor, är det väldigt viktigt att man lär sig svängarna. Man ska aldrig visa sig imponerad när de försöker flytta på en (bara ignorera eller fya lite måttligt), men man ska inte ryta i och gå till "motattack" förrän hästen faktiskt själv går på. Man måste möta hästens utfall men man får inte själv attackera, om du förstår hur jag menar. När hästen slår till reträtt så slår den väldigt fort över i räddläget, straffa-mig-inte-läget. Då måste man vara vänlig men fast och bestämd, annars kommer den lätt ett tjuvnyp när kaxigheten kommer överst igen.

Rätt virrigt det här med …

Stora hästar hanterar man som små. Tänk dig för i dörrar och grindar och bråkar den så se till att tvinga den bort från dig och runt dig så att du inte blir trampad, kommer i kläm eller tappar grimskaftet.

jackiejohn
0

1# Okej tror jag fatta hahah… Doria trotasr på i ren kaxighet men så fort man höjer rösten och blir skarp fryser hon liksom. Trilskas när man ska ställa in henne i boxen och vill inte vända runt utan helst gå rakt in.. Jackie dansar runt och vet varken ut eller in i hur hon ska uppföra sig verkar de som..? Hon blir virrig pga Dorias trotsighet mot mig och pappa gissar jag på hittar ingen annan förklaring! Jackie rycker väldigt lätt när hon blir rädd/stressad så de har hänt att när jag går med henne till boxen en "smal korridor" (provisoriskt) Så har hon hoppat till och dunsat in i mig bakifrån de gick visserligen bra men nu när hon dansar lite oroligt bak mig på väg in i boxen känns den inte så bra och släppa henne så hon går ensam gör jag inte nu när hon är så virrig Obestämd Ska ta ett grimskaft och gå långt före henne imorgon så det finns lite space mellan oss.

Doria som trotsar är snäll men självsäker och stenhårt uppfostrad (f.d. travare) Hon kommer som jag skrev i inlägget ofta nu och tar satt för att låtsas springa över mig för att få mig att flytta… Nu när det är blött och lerigt ute så glider hon när hon lagt i bromsen så förut krocka vi lite lätt.

När hon trilskas för mycket tar jag henne runt mig i en cirkel och fortsätter gå sen. Pappa tycker inte om att jag håller så stort avtånd mellan mig och hästen, han går tätt intill dom nu när dom håller på såhär och trycker ner Doria när hon ska trilskas.

Ska även säga att hon trilskas ändå på ett snällt sätt om man säger så det är inte 24/7 men det är nåt varje dag speciellt när dom ska in och det som gör att jag blir lite kluven är just att Jackie har virrat upp sig så totalt Tyst

bell
0

(Mamma kanske kan ta in o ut sin häst själv… Skäms )

Men jag tycker att du helt enkelt leder dom en o en och låter det ta en längre tid att leda någon vecka medans du tränar mammas häst att "gå som en häst". För enligt min erfarenhet kommer pappas träningsmetod en vacker dag att inte fungera….

jackiejohn
0

Jo det får nog bli så…Nej hans metoder är inte dom bästa om man säger såTyst