Sele eller sadel?
Behöver köpa både en sele och en sadel till hästen, men har inte råd med både och just nu, utan måste vänta ett tag med den andra, två-tre månader typ.
Och jag vet inte vad jag ska välja, vad jag behöver mest just nu,
Har en vanlig remsele för trav och en rockard som jag kör med just nu, selen lånar jag av en kompis och kan antagligen låna den ett tag till då hon inte kör sin häst.
Har ingen sadel jag kan använda dock, har en bomlös som passar hästen, men eftersom han är så bred blir den för bred för mig att sitta i och jag får ont. Så när jag rider blir det barbacka.
Ska tävla i precisionskörning om två månader, är en liten klubbtävling och kan använda den sele och vagn jag har nu. Men både sele och vagn är ju inte så bra för just ned typen av körning.
Och skaffar jag en annan sele, typ såndär bröstsele (heter det så) så kan jag låna en vagn för själva tävlingen där.
Fungerar bra att rida barbacka i paddocken, men är livrädd för att ramla av så känns inge bra att behöva rida ut barbacka. Så behöver en sadel till det..
Dock kör jag mest just nu, men skulle behöva klättra för att han ska bygga muskler och då vill jag ha sadel..
Vad skulle ni valt? Vet inte alls hur jag ska göra, vad jag behöver mest..
Vill helst kunna köpa båda sakerna nu ju.. Och helst en riktig fyrhjulsvagn också, men det tar lång tid innan vi har råd med..
Jag hade sattsat på sadel iom att du har möjlighet att låna denna selen ett tag till. På en liten klubbtävling spelar det väl inte så stor roll egentligen? Antar att det är typ första tävlingen för er? Tänkte eftersom hästen är ny för dig så kanske det är det.
Du har inte möjlighet att låna även en sele av någon inför tävlingen?
Medarbetare på westernridning.ifokus
#1: Japp, är första tävlingen.
Mailade med hon som är tävlingsansvarig, och hon sa att det var okej med travselen, men att den ju inte är optimal.
Vet faktiskt inte om man kan låna även sele av någon, men känns som att det kanske skulle vara lite besvärligt i och med att man måste ställa in remmarna så mycket och så.
Vagn är ju lite lättare att låna.
Kör nästan bara på plan mark, men är trots allt lite backar och sånt, är rädd att det inte är bra för honom med travselen då.
Men hade jag en sadel hade jag antagligen ridit mer, vilket behövs för hans muskler. Vill verkligen att han ska få mer rygg- och rumpmuskler. Kan inte köra i terräng pga. selen och vagnen och vet inte alls hur jag ska göra för att få honom att gå i form när han körs, så mindre lätt för mig att bygga muskler då.
Jobbigt att bestämma sig..
Hade nog också satsat på sadel. Kanske en mer uppbyggd bomlös som kan passa också när han har mer muskler?
(chezz iberica är relativt uppbyggd, och kostar inte så mycket. Krävs lite inridning innan den är bekväm bara, men kanske du kan prova en sån på något sätt och se om du klarar av att sitta bättre i den?)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

frågan är ju hur mkt du har att röra dig med? du kanske kan hitta en begagnad sele i rätt storlek till ett bra pris? och likadant med sadel?
#3: Just Chezz Iberica eller Hidalgo Valencia jag funderar på. :)
#4: Sadeln som jag vill ha går på 4,5-5,5k och en begagnad sele är jag inte säker på än då jag inte vet vad jag vill ha,,
Många gånger kan det vara bra att inte ha införskaffat all utrustning inför förta tävlingen, för då kan man kolla in alla smarta lösningar som alla andra har och på så vis komma på vad man vill ha så man köper rätt från början och inte ångrar sig.
#6: Det har du ju iofs helt rätt i. :)
Blir nog en sadel nu ändå, så kan jag höra runt bland de på tävlingen om nån vet nån sele till salu också. :)
#7 Precis =) Finns alltid någon som har en bättre begagnad som dom kanske vill sälja =) Lycka till!
#2 klart du kan köra i backar med en travsele :) jag klätter tränar ju min ponny med travsele ju :)
glömde svara på din fråga med kom jag på…
hade jag varit du så hade jag satsat på en sadel eftersom selen får du ju låna ett tag till och med den är det ju inte så akut med då du får tävla med den i den tävling du ska vara med i om 2mån?
#9: Oj, gör du?
Jag hoppar alltid av och går i nedförsbackar och i endel uppförsbackar. Har iofs ingen baksele då jag inte vet vad jag ska ha för sele sedan och vet om den passar då.
Men man kan alltså köra uppför utan problem?
Får använda den i tävlingen, så det är iaf lugnt. :)
#11 haha klart du kan :) är den bara rätt anspänd så är det ingen fara :) och jag använder aldrig nån "baksele" (?) eller va dom nu kallas och än så länge fungerar det fint ;)
#12: Jaha.. Bra att läsa. :)
Då kan jag ju sitta kvar i uppförsbackarna iaf, nedför känns det som att rockarden trycker på så mycket så tycker synd om honom, fast han klarar det..
#11 Det går att köra i backar med travsele, men är inte det optimala. Jag kör själv oxå nästan alltid med travsele men har bytt ut bröstan mot en "riktig" med draglinor och har svängel på vagnen. Om jag ska köra mycket i backar (nedför) brukar jag även sätta dit en baksele för att hjälpa till med inbromsningen. Tycker inte det känns jätteschyst att låta dem bromsa hela vagnen med svansen.. :S
(selen här är visserligen en "körsele", men det är samma brösta & baksele som jag använder hemma….)
#14: Kanske en dum fråga, men det ser ju ut som man kan göra om bröstan på en travsele till en sån sele som du har på bilden?
Ser ju inte ut som det är så stor skillnad, en rem som gör att bröstan inte åker ned, en rem på däckeln så remmen till bröstan sitter fast och att långa remmen sitter fast i en svängel istället för själva vagnen?
På bilden syns det hur vi kör, fast har ingen slaggjord utan den lånade jag bara då.
#15 Du kan nog trixa till det så det blir lite bättre. Din brösta är visserligen lite smal en den kan ta mer av vikten om du ändrar lite :)
Fast bröstan ska inte sitta fast i däckeln, det är bättre om den är lös. Du behöver inte lägga till en rem över manken/nacken, men det kan vara en bra ide.
Remmarna från bröstan (draglinorna) bör fästas i en svängel på vagnen. Det ser inte ut som om du har någon men det går ganska lätt att sätta dit. De ska vara spända så att hästen drar med dem.
Skaklrna ska sitta löst i däckeln, de får självklart inte kunna glida ut/av, men de ska kunna röras fram och tillbaka lite så att hästen drar med bröstan utan att skaklarna stör i däckeln.
Sedan behöver du en baksele mer om du lossar skaklarna från däckeln, eftersom det innebär att mer tryck kommer på svanskappan när den bromsar (tänker jag mig iaf, kanske tänker fel här) Men en baksele är ju inte så svår att hitta, eller sy själv om man har lite läder och sömnadskunskaper :)
#16: Har ingen svängel, men det kan jag nog be pappa sätta fast, lånade böcker om körning på biblioteket och där fanns beskrivning hur man gjorde en. :)
Men hur gör jag för att skaklarna ska sitta lösa utan att åka ur? Måste ju remma fast dom ordentligt för att de inte ska åkan ur?
Kanske lättast att köpa en annan sele ändå..
När vi körde med rockard förr så hade vi aldrig svängel eftersom det är en sådan lätt last för hästen. Vi satt i både uppför och nerför men i dom allra brantaste backarna så gick vi. Jag tycker det låter väldigt överambitiöst att ha en rockard med svängel. Kanske har man ändrat syn på 10 år?

#18 Jag har en lätt rockard åt min grova körbyggda d-ponny. Där fanns ingen svängel när vi köpte den så pappa satte dit en, det är ju det bästa för hästen. =)
#18: Har också trott att man inte behövde svängel till travvagnar för att de är så lätta ändå. Men nu när jag läser mer och mer om det blir jag tveksam.
Men känner att sjukt många travhästar har klarat sig i hård tränin gi alla år utan svängel, så det borde ju inte vara så illa?
jag tillhör den skalan att svängel inte behövs.. men du kan ju skaffa en långbrösta istället för att ha en "vanlig kortbörsta" som man vanligt vis har.. en långbrösta snurrar man runt hela skalmen och ända bak dit man sitter
Jag tror det har mycket med vad för körning man håller på med. Att man inte har svängel och draglinor vid trav kan jag förstå för en sulky är en betydligt lättare vagn.
Din vagn ser dock tyngre ut, mer som en klassisk rockard. (tycker inte den ser ut som en travvagn) Den skulle jag sätta svängel på.
Sen beror det ju på hur mycket du kör, men i långa loppet far hästen illa av att inte kunna ta ut steget ordentligt.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
De "stora" travhästarna tränar i regel inte i rockard utan går med lättare speedcart-vagnar, där behövs inte svängel. När jag kör mitt varmblod i rockard använder jag mig istället utav en bred kortbrösta och som jag sätter fast i en lina som går bak och igenom ett par "trissor" som sitter bak vid vagnen. På så sätt kan hästen fortf arbeta fritt med bogen.
Kan försöka fota hur det ser ut om du vill….
Klart att det går att köra lättare vagn utan, men det är ju bättre att ha svängel om man kan ordna det :)
Nej, du behöver inte ''remma fast skaklarna ordentligt'', titta på hur det sitter i en vanlig bröst sele och däckel. Remmarna går över skakeln ett eller två varv och genom ringen/öglan på skakeln, men inte surrat. Det beror på att hästen drar med bröstan och inte med skakarna.
Sätter du bröstan direkt i vagnen utan svängel kommer bröstan såga över hästens bog, om skaklarna är lösa som vid vanlig bröstsele. Med fastsurrade skaklar och lite lösare brösta tror jag sågningen minskar, men med brösta+svängel och ''lösa'' skaklar kommer hästen dra med bröstan utan att den sågar.
#22: Vagnen är inte tung, jag kan utan problem dra en person sittande i den utan att det känns tungt alls.
#23: Vad menar du med trissor? Vad är det?
#25: Fast bröstan används bara at honom i uppförsbackarna, annars tar den inte i utan hänger löst. Syns aldrig skavmärken i pälsen efteråt.
Just nu drar han med däckeln, som som hjälpte mig att köra första gången säger att bröstan bara ska tas i i uppförsbackarna på travsele, annars dras den av däckeln.
Får nog hitta nån som kan detta och som kan visa mig i verkligheten, för jag är inte riktigt med på vad du menar, förstår inte riktigt utan att få se det i verkligheten. :\
#26 Om du använder selen som en travsele så drar han med däckeln, men gör du om den till en bröstsele så drar han med bröstan och bromsar med baksele, vilket är lättast för hästen vi tyngre körning och i backar osv.
Men då måste bröstan fästas till en svängel och skaklarna vara löst fästa i däckeln (utan att kunna glida av), annars får man det sämsta hos bägge selarna; en fast brösta med vikt som skaver samtidigt som hästen drar med magen sas.. :)
#27: Aha, nu förstår jag bättre. :)
Men tror du att den bröstan som jag använder nu är tillräckligt bred att dra med?
#28 Jag är inte säker, men jag tror nog det. I alla fall normal körning med lättare typ av vagn, som du har. Lite backar och så :)
Du kan ju testa och se vad hästen säger, det enda du behöver trixa med är ju en svängel, resten handlar bara om hur du spänner an allting.. för det ser ut som att bröstan når bak till vagnen och skulle kunna fästas i en svängel istället för skaklen?
#29: Jag tror det, den når ju ända ned till där skaklarna slutar, men går nog att lösa om den inte räcker.
Har en bok där det finns beskrivet hur man tillverkar en svängel, så ska prata med appa och se vad vi kan hitta på. :)
#30 Då fungerar det nog :)
Läs på mer hur en bröstsele tillpassas osv (om ingen kan visa) när du ska spänna för, det är viktigt att hästen faktiskt drar med bröstan och svängeln i en bröstsele, är det för löst blir det jobbigt med skaklar och så, de kommer i så fall glida bakåt och dra i däckeln osv på ett sätt som jag gissar stör hästen mer än näer de drar och är ordentligt surrade.
Just det, glöm inte bakselen! :) Kan du nog trixa ihop en själv det också, är ju bara en rem som går runt bakdelen och hålls upp av en (eller två) annan rem som är fäst i svanskappans rem :)
Svängel är lätt, bara en pinne som sitter ivagnen med en bult/ring eller så så att den kan svänga fram och tillbaka :P Det bästa är (om jag har rätt) ifall den sitter lite lägre än skakelfästena.. fast det går att sätta den i samma höjd också. Bara linorna inte kommer åt att trassla eller skava osv. :)
#31: Är det samma typ av baksele man har till travsele som bröstsele och loksele?
Funderar lite över att skaffa loksele när jag skaffar sele, för att kunna köra roligare saker sedan. Och då är det ju bra om samma baksele fungerar med den också.
Får gå upp till travbutikerna och kika nån dag och se vad de har för bakselar, ska köpa en slagrem också då förra ägaren sa att han kan slå. Jag har dock inte märkt något sånt framför vagnen, men i markträningen gör han det när han blir arg för att jag råkat ställa lite för höga krav. Så säkrast att ha en vid körning, är ju inte ivägen annars så, men kan rädda mycket om han nu skulle slå.
Du verkar kunna det här, så passar på att fråga en annan fråga, visst kan slagrem hjälpa till att hindra hästen från att fatta galopp?
Han fattade galopp sist vi sprang fort, och vill inte riktigt att han gör det med den typen av vagn..
en slagrem hindrar inte hästen att ta galopp.. den hindrar bara bakut sparkar…..
#33: Okej, bara nåt jag hört då. :)
Bra att få svar!
När du sätteer fast en svängel på vagnen sedan så tänk på draglinjen. På Westerdals hemsida finns mycket matnyttigt att läsa om körning. På sidan "Seldon", längst ner kan du läsa mer om draglinjen.
Anledningen till att det på travselar inte finns svängel och draglinor är att det inte behövs på en plan bana, där dom är tänkta att användas.
Jag skulle faktiskt satsa på en sele om jag var du, dels för att du verkar vara mer inne på körningen är ridningen, och dels för att ha en sele anpassad efter den typ av träning och tävling du vill utöva.
Men som sagt, läs på Westerdals hemsida, dom har jättenyttig information där.
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.
#35: Tack för tipsen!
Är ju det, bättre för hästen med riktig sele för det jag håller på med, och just nu kör jag ju mest..
Men kanske skulle rida mer om jag hade en sadel? Jag vet inte.. :\
#36 Just det kan nog bara du svara på, men hur stor budget har du? En sele (ny) att börja med (utan för att den sakens skull vara dålig) går att hitta för 2-3 000 kronor. Så det kanske skulle fungera att få ihop pengar till både sele och sadel?
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
#37: Nä, får inte ihop det med båda sakerna nu tyvärr då det blir för mycket pengar med både och.
Verkar dessutom vara mindre lätt att hitta begagnade bröstselar som är för stora hästar, hittar mest för ponnysar.
Men vart hittar jag en sele för de pengarna som är okej?
Känns som det är bara skräp jag lyckas hitta som är billigt nytt.
#38 Till exempel på Drive Out, Selar och Washap. Dock har jag endast provat Pfiff Vario av dom selarna som finns där, så jag kan inte uttala mig så mycket om kvaliteten på dom andra. Ett litet tips är också att du tittar på priset för just din storlek, för det brukar bli dyrare när man ska ha en stor sele än en liten… Men det brukar stå tydligt där man väljer storlek.
Zaphix; Jag kan inte särskilt mycket om körning, men har kollat in på olika selar och så när jag skulle köra in Solon :) Ville köpa rätt från början så jag läste på lite.
Jag har hört att lokor kan hindra hästen från att aloppera iom att det blir obekvämt att galoppera med dem på (Vår Dacke galopperar dock gärna med loka). Ser inget fel i att galoppera med den vagnen heller så länge du inte tänkt starta trav eller så… varför vill du inte det? (galoppera alltså)
Solons nya sele gick på 2000kr, tror det var washap jag köpte från. Fast det är iofs ponnystorlek, men kolla på uppbyggnaden. Bröstan ska vara lös och inte sitta fast i däckeln, och det ska fnnas baksele med.
Jag tror fortfarande att du kan få ihop selen så att den fungerar bra för r bägge, och lägga pengarna på en sadel istället. Men det är bara du själv som kan ta reda på det.
Solons sele och Crows sadel (chezz iberica) kostade 5000kr tillsammans.. så du hittar nog både och till din häst för 5-7000kr. (Sadeln köpte jag begagnad av en som aldrig ens provat den, så den var ny, för 3000kr, men de lär finnas helt nya för 3500kr någonstans, och det var väl en sådan du funderade på?)
Fast 5000kr är förståss mycket när man inte har det.
#39: Tack så jättemycket för tipsen, ska kika där!
#40: Blir så skumpigt med galopp.. Och läskigt när jag sitter så lågt, helst när jag vet att han kan slå och jag kan tänka mig att det är större chans i galopp. Men det är iofs lätt avhjälpt med en slaggjord. :)
Blir inge mer trav för herrn iaf, efter sju års travträning som bara resulterade i att han kvalade, så nej.. :)
Har sett helt nya såna sadlar för 4,5k, men då vet jag inte vad det blir för merkostnader då de är importer från England.. Men bräknad på runt 5k för sadeln.
Men råkar du hitta för billigare, så säg gärna till!
#41 kolla på hästnet, finns någon som lägger annons där och säljer nya chezz för 3500 :) Du kan ju alltid kontakt.
Eller köp från den tyska sidan, där kostar de bara 3000kr tror jag.
Kaupre säljer dem för 45oo från sverige.
#42: Tack för tipsen!
Hittat billigt på tyska eBay, men läskigt att beställa därifrån. Hittat på tyska sidor också, men känns bättre att beställa från Sverige ändå. Är väl omodern. :)
Fanns inte på Kaupre, men hittade på hästnet för 4,8k, lite billigare än 5,5k iaf..
#43 Var var det då jag såg den? Bara någon ag sedan ju.. hittar jag det igen så berättar jag :)