Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: problemhästarhästproblem
Läst 2398 ggr
thilda-
0

horse salon shampo, giftigt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dom jag hyr in min ponny hos har tagit blodprov på sin häst pga i deras senaste start (tävlar i trav) så var hon jätte konstig, flåsade jätte mycket och var helt olik sig…
När provsvaret kom så visade sig att hästen hade gift i sig och vetrinären trodde att det berodde på min ponnys schampo (se första bilden) att det hade förgiftat deras häst eller mitt flugmedel (se andra bild). Är det någon här inne som använder dessa produkter och har upplevt det på sin häst?? Nu i detta fallet handlar det bara om deras häst och inte min.. Ponnyn är fullt frisk konstigt nog fast än hon får dessa produkter på sig… Eller, kan det vara för att den hästen får vitlök i sin mat?? som hon har fått i sig giftet?? eller är deras häst allergisk mot min ponnys "skönhetsprodukter"??

thilda-
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

flugmedlet

LinaN
0

Flugmedlet är välkänt och välanvänt hos många hästägare…. har aldrig hört något tidigare som tyder på förgiftning på dessa produkter.

Det kan vara så att hästen i sig är överkänslig MEN mot vad? Vilket ämne är det som förgiftat? finns ämnet i dessa flaskor? Finns det möjlighet att någon kommit åt och gett travaren något innan start?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

thilda-
0

ja! jag tycker att det låter helknäppt! och bara för detta så har jag fått min stallplats uppsagd 1 månad tidigare än vad som är tänkt ( hade planerat att byta stall den 1okt, men blir istället 1sep)

jag vet inte vilket ämne som är själva giftet, men schampot är ju alovera iallafall och jag har då inte gett travaren något och jag bryr mig inte om den utan håller enbart på med min egna… men har vitlöken ett finger i detta "spel"?

thilda-
0

innehållet på renons är: Icardin, citronellaolja, lavandinolja, propylenglykol, emugator, avm. vatten

och på horse salon schampo & conditioner är alovera mer står det inte :S

Zabbio
0

Har använt schampoot utan problem på 3 hästar..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Fidelia
0

Vitlök kan ge hästar blodbrist. Symptomen stämmer ju på det också.

viktoria91
0

Har båda dem sakerna till min ponny dock deras skimmelschampo och hon har aldrig blivit konstig efetråt.