En knivig fråga!?!
har ett problem. Vi är 5 st som köpte hem två gamla halvblodsto. Det togs ett föl på den äldsta(där 3 av oss är ägare) nästa år togs det ett föl på det andra stoet (där 4 av oss är ägare). Jag är inte ägare på ngt av fölen. AVlivade det äldsta stoet förra året. Alltså har jag bara kvar 1/5 dels häst i det stallet. Innan när vi bara hade stona så hade jag o 2 av de andra en vecka var att sköta hästarna. alltså var tredje vecka var hästarna mina. Nu är det fortfarande så trots att jag bara äger 1 av tre hästar där sika jag fortfarande sköta dem var tredje vecka. Detta tycker inte jag är rätt då jag har fullt upp ändå med mitt eget stall, barn hus o jobb. Har försökt säga att jag ej vill ta deras 2 unghästar längre men då blir de sura. De har aldrig frågat äns om jag är villig o ta deras andra unghäst som föddes 2006. Sa ja till unghästen som föddes 2005. Tycker att de antingen ska ta halva min vecka eller så får de komma o ta sina 2 hästar hela veckan o så tar jag min häst själv.
Krångligt skrivet men undrar vad ni tycker? Är jag petig som tycker de ska ta sina hästar själv o fortsätta som innan eller ska jag säga stopp och be dem ta sina hästar själv.
Försökte en gång prata med en av delägarna men då sa hon bara att hon tänkte då inte ta dem! Men hallå det är ju deras hästar inte mina???? Ska man inte tänka på det innan de betäcker? sa också att om jag inte får ngn hjälp så kan jag snart kräva provition när de säljer.
Jag betalar inte maten för dem dock. Bara för min. De andra 2 ägarna, där bor den ena en bit härifrån så hon tar varannan helg ungefär och den andra ägaren äger stallet o fixar halm o matning och utsläpp varje vardag.
Säg vad ni tycker jag ska göra, snälla. Värsta är att vi alla är kompisar o då är det svårt o prata om det för man vet de blir sura o kanske blir vi ovänner…Baaa, vad ska jag göra.
ingen som har ngn hjälp eller ngt annat o säga om min fråga…

Jag tror inte jag förstår riktigt. Vad gör de andra? Om ni är fem personer så borde ju allt arbete delas upp, och definitivt efter hur stor del man har i hästen. 5+4+3 delar blir i min värld 12, alltså borde du ha 1/12 av alla omkostnader och allt arbete. De som äger alla tre hästarna borde ha 1/4 av omkostnader och arbete. Men det är svårt att räkna på arbetstid eftersom många sköter stall på olika sätt och olika fort.
3 ägare tar hela jobbet med insläpp, matning, strö etc. var tredje vecka på vardagar o även utsläpp på helger. 1 ägare står för stallhyra, matning på morgonen, utsläpp på vardagar. 1 ägare tar allt detta jobb varannan helg ungefär. Det var ju en helt okej fördelning när vi alla ägde lika mga hästar. men sen det kommit till 2 unghästar som vi inte alla äger så vill jag inte ha den fördelningen. vilket de andra vill.
Min fråga är: är det jag som är småaktig eller är det dem som inte vill ta sitt ansvar för sina hästar?

Det beror på vad syftet är för dig också, vad du kan få ut av att äga hästen. Sedan är det ju inte så lätt för dig när de andra är i majoritet. Men jag tycker inte du är småaktig.
#4 hur menar du?
Är ni 5 som äger en häst anser jag att du ska ha 1/5 dels jobb. Eftersom du faktiskt inte äger någon del i unghästarna så ska du, om du inte vill, varken ha ansvar för deras skötsel eller den ekonomiska biten.
Tycker du ska ta upp det här med dem på ett "möte". Skriv ner stödord så du inte glömmer saker du vill säga. Berätta dessutom tydligt varför du vill ha ändrig.
Är man verkligen vänner så respekterar man den andras åsikter och känslor. Tar du inte upp det här med dem nu så kommer du bara att fortsätta att störa dig på det och må dåligt över det.
Sara
Jo jag måste väl det. Det värsta är ju att de andra 4 är såå oförstående i hur jag tänker. Just för att de andra har ngn del i unghästarna. Skulle jag då vilja hoppa jobbet med deras hästar blir det merjobb för dem. men men har man valt o betäcka är det en smäll man får ta.
En av orsakerna till att jag inte ville vara med på fölen var ju att det blev merjobb samt att det var ett större tidsprojekt med unghästar än med en gammal märr på 21 år.
är det ingen som vill ha hästarna? känns lite elakt att bara skippa dm mellan er och ingen eg vill h dem.. varör inte sälja isf?

#5 Jag menar vad du ska med din del i hästen till, hur mkt den betyder för dig. Var poängen att den skule avlas på eller varför tog ni hästen från början? För den "känslosamma" biten är ju också en faktor, om hästen betyder mkt för dig eller inte.

Du får också känna efter själv. Ska du försöka hålla sams, men gå och känna det här gro vidare, eller ska du försöka få en ändring och eventuellt bli osams, men få det ur världen. Hur viktigt är det, och hur viktig är vänskapen (är de så måna om dig om de inte lyssnar på dig?)?
Jag tycker att det är orättvist fördelat, men det är klart att det har sina fördelar för dem, så de vill nog inte ändra fördelningen för någon annan orsak än att de respekterar dig.
jag tog hem dessa 2 gamla halvblod rent känslomässigt! Den ena var så dålig så vi tänkte bara ta hem henne för o avliva henne. För att dåvarande ägare inte tänkte göra det. Den andra köpte vi hem för hon var tillsalu och vi ville inte att hon skulle säljas vidare… tog hem henne till det stall hon var uppfödd i . Hästarna var 17 år och 22 år när vi tog hem dem.
Hästen som var dålig blev mkt bättre i vår vård och helt plötslig blev det tankar på att kanske få ett sista föl på henne. Då hade vi redan betäckt den yngre. Därför ville jag ej vara med på betäckning nr 2 pga tid o pengar. Helt okej tyckte dem. Tyvärr blev det 2 föl på den häst jag var med o betäckte och vi fick ta bort dem men den andra blev dräktig. Nästa år ville de prova på nytt med den yngre o då ville jag inte mer ha fler hästar, än en gång pga av tid o pengar. Helt okej för dem då också. Men i min vildaste fantasi trodde jag väl aldrig att de skulle ta för givet att jag skulle sköta deras hästar också min vecka. De frågade ingenting heller om jag hade lust o göra det.
Självklart vill jag ha kvar min häst och tar hand om henne på bästa sätt. Dock vill jag varken ha ansvar eller behöva sköta deras 2 avkommor efter hästarna…vilket vi även har kontrakt på. Även att jag ej kann kräva pengar för en ev försäljning. Men kan dock tycka att om jag ska sköta så vill jag ha betalt. för de slipper ju göra sitt jobb den veckan .
tanken de andra har är att sälja 1-års hingsten o behålla 2-års stoet.
Jaja slut gaggat men det är en jobbig sits jag tyvärr satt mig i själv. Får se hur jag gör. Jag vill ju bara ge min lilla tid jag har till de hästar jag äger. Sälja den gamla gör vi aldrig. Hon är ju gammal nu o ska gå hemma hos oss tills hon dör eller måste avlivas….
Tycker helt klart du har rätt i att du inte ska behöva sköta hästar du inte äger eller har del i utan kompensation i pengar eller annat.
Fråga dem rakt ut varför de anser att du ska sköta deras hästar.
Sara
ja, och det atpåtil gratis. Står dom i annat stall får dom betala för allt.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

På vilket sätt var dom så dåliga så ni tänkte ta hem dom och slakta då?
#14 bara den ena var dålig…hon var så halt så hon ej knappt kunde gå ut ur stallet. Hade en gammal knäskada som tydligen blommade upp emellanåt. Vi trodde ju aldrig hon skulle bli bra så halt som hon var men det blev hon.
Ändå ville ägaren dra ut henne m fölet och försökte få henne o springa för att hon ville visa upp sitt fina föl! Vi sa bara nej stopp vi vill inte se. Vi har sett märren förr o är inte intrresserad av ditt föl. Den andra köpte vi hem för att ägaren tänkte sälja henne vidare. Vi ville att de skulle få det bra på slutet och få dö där de en gång fötts o växt upp. De hade bara varit där i 4 år hos den nya ägaren.

#15# Ok, jag förstår. Gick det alltså över när ni tog hand om henne då?