Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 4012 ggr
fridak
0

foderanalys

Vi har foder från 3 olika vallar, höet med sämst proteinhalt kommer de ha fri tillgång på i hagen. Tydligen så är alla 3 vallarna rätt kassa med proteinet så vissa har bunkrat upp med lusern redan nu. För mig är analyserna nästan lika förståeligt som grekiska, dvs jag begriper knappt någonting. Eller jag begriper vad de olika sakerna står för men jag har ingen aning om vilka kvoter m.m. man bör få ihop.

Någon som vill hjälpa till?

Vall 1 har
TS 69,3%
Omsättningsbar energi 6,6/9,5
råprotein 57/83
Smältbart råprotein 32,2/46
Ca 2,4/3,4
P 1,2/1,7
Mg 1,1/1,6
K 6,9/10
Ca/P 2,0

vall 2

TS 74,9%
Omsättningsbar energi 7,0/9,4
råprotein 43/58
Smältbart råprotein 17,1/23
Ca 1,6/2,1
P 1,2/1,7
Mg 0,6/0,7
K 11,3/15,1
Ca/P 1,2

Vall 3

TS 75,9%
Omsättningsbar energi 7,6/10
råprotein 50/66
Smältbart råprotein 23,2/31
Ca 1,3/1,8
P 1,1/1,5
Mg 0,6/0,8
K 10,6/14
Ca/P 1,2

Mineraler, havre och betfor kommer också ges men jag vet inte vilken typ av mineraler och vi har ingen analys på havren. Men det kanske går att säga något om vad som behöver köpas in, tex lusern?

fridak
0

Kanske ska tillägga att hästen rids ca 1 timma/dag, 3-5 dagar/vecka, har hittills verkat lättfödd, är rätt rund nu. har aldrig vägt honom men uppskattar vikten till 550kg.

värdena i analysen står först per kg och bakom / är det angett per kg torrsubstans.

Peppe
0

kvoten smältbart råprotein/Mj bör ej vara lägre än 6

lite generellt om fodret:

vall 1

har en kvot på 4.9, lågt protein med andra ord men det går att ordna lätt.

vall 2

har en kvot på 2.4 och det är ärligt talat den lägsta kvot jag stött på…. riktigt dåligt! skulle undvika det så mycket som möjligt till min häst, helst ej ge alls om jag kunde välja…

vall 3

är inte mycket bättre än vall 2, kvot på 3.0. som sagt ska kvoten vara minst 6 (blacky behöver en kvot på runt 8 till exempel och han är ändå en ponny…) så att fodra med vall 2 & 3 innebär stora mängder kraftfoder/lusern och lite mängd vall….

försök ge mest av vall 1, som ändå är ett helt ok grovfoder speciellt i jämförelse med de andra. rekomenderar dig att göra som övriga i stallet, åk och köp lusern! Flört

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Peppe
0

jag vet inte om jag är bortskämd kanske men de grovfoder jag haft genom åren har alltid legat mellan 8.2-9.4, men börjar förstå att alla inte har den turen… du får göra det bästa av situationen helt enkelt =)

fridak
0

Vi hade kanonhö i förra stallet men här var det värre. tror det är höet från vall 2 som det kommer finnas fri tillgång på i hagarna. Men lusern blir det då, kan det bli för mycket lusern hack? eller är kvoterna så kassa att det bara är att ösa på så mycket han orkar och vill äta typ?

Peppe
1

#4 utan att räkna nåt så gissar jag på att fri tillgång till lusern inte kommer skada ett dugg men det blir riktigt dyrt. kan till och med tänka mig att det vore en bra idé att köra på kvarnbyfoders pelleterade lusern (det är den lusernen med högst kvot samt att den är väldigt billig) för att maximera proteinet om du får tag på det, tveksamt om han orkar äta tillräcklig mängd hack. men för att avgöra det behöver man nog räkna lite och det orkar jag inte ikväll =)

fridak
0

#5 tack:) kraken är typ shetlandsponny fast i fel kropp så han äter på rätt bra men det är ju alltid bra om man kan spara några kronor och då använda sig av både viss mängd hack med viss mängd pellets:)

Scandi
0

åsebrofoders lusern är också riktigt bra!