Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 5050 ggr
Valkyrie
0

Glad! Frågor ang häst

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hyr nu en ponny på ca 47,5 som är en väldigt kraftig ridponny.
Har praoat på stallet innan, det är ett uthyrningsstall.
Första gången jag såg henne var ju då på praoen, var väl då egntligen inget speciellt och tvekade på att hyra då hon var svår att få in i hagen och visste inte riktigt om jag gillade henne att rida och henne.
Men då jag skulle hyra fanns ju då hon och några andra att hyra och ville då ändå ta henne för att det var något speciellt med henne ändå och hon var den ända av de jag visste kändes bra ändå och ända av de jag ridit.

Jag hämtade henne, väldigt nervös var jag då men allting gick jättebra!
Dagarna har ju gått och jag kan säga att det är så otroligt stor förändring, från att se ut som en ridskolehäst nästan till att se ut som en snygg privathäst.
(Kommer lägga ut innan och efter bilder) tänk då att detta är på några veckor och hon är hur snygg som helst!)
Jag älskar henne som sagt, inget fel alls med henne!
Grejen var ju det att vi skulle ha henne i 3 veckor och var en familj som ringde ang att hyra henne efter oss. Hörde direkt att det var någon som var intresserad då min mamma gick ut och pratade.
Jag grät floder för hon är verkligen en vän för mig, någon att sakna.
Jag grät bara jag tänkte på henne och berättade för mina föräldrar hur mycket jag älskar henne & "kan vi inte ha kvar henne?!"
Mina föräldrar har ju alltid tyckt att det skulle vara mycket med häst och det förstår man ju.
En kvinna i stallet har tjatat på mig varje dag att jag aldrig ska ge upp, jag SKA ha henne kvar hos mig.
Jag vill inte tjata, absolut inte för jag vet att det går bättre att diskutera och lägga fram fördelar och planering.
Hur som helst är jag förälskad i denna dam, hon är 19 år men i otroligt bra form.
Underbar i både hoppning och Dressyr, inget fel!
Har dock sett atten ridskola fått lämna tillbaka till ägaren då hon visat sig bli halt men inget mer om det. (sökte på henne)
Alla säger varje dag hur fina vi är tillsammans och det är verkligen roligt att höra!

Vet att det kostar mycket med häst, och tiden.
Jag är en person som faktiskt inte har så mycket för sig på fritiden och vill liksom ha något att längta och satsa på.
Jag mår inte riktigt bra, gillar inte mitt liv alls och vet att detta skulle få mig må bättre.

Nu har mina föräldrar diskuterat och då sagt att de börjar bli redo för häst, jag har ridit i snart 9 år, hyrt häst förra året och även nu hyr jag i en månad ca och då även i terminen för att vet hur det känns att hinna med.

Älskar stallet jag står i, helt underbart med otroligt fina hästägare som är supersnälla!

Hon är 19 år, flyttar runt och känner att hon behöver stanna hos någon som vill ägna tiden med henne och bara ha kul.
Hon trivs toppen med sin flock här hos mig och vi har kul.

Dock lite funderingar:

Är hältan något man ska fundera över? Det kan väl enkelt hända?

19 år är hon, jag älskar henne och vill att hon finns hos mig även den sista tiden. Åldern känner i alla fall jag att jag inte ska fundera över eftersom hon är otroligt pigg ändå och känns mycket yngre.

**Hon är ju ganska kraftig, hur mycket tror ni hon skulle orka bära?
Jag är ca 167 cm lång, 15 år och kommer nog inte växa mer.
Tänker inte skriva vikten men kan ju säga att jag ska gå ner massa kilo så det är väl mest längden men det tror jag blir bra ändå.
Ser jag stor ut vid både vikten och längden?
Tycker ni jag ser stor ut på henne? (bild)

Vad tror ni hon skulle kosta eller vara rimligt pris? vet att det inte brukar vara svårt att köpa loss efter man hyrt  och ska prata med ägaren.

stallet är kollektivt och kostar 1400/1500 kr månad.

Hur mycket betalar ni för mat utöver stallet? Ras: Strolek: Ålder:

**Har säkert mer funderingar men de kommer senare.

Tacksam för svar.

Nu låter detta inte genomtänkt men det är det och tänker inte köpa utan att tagit reda på massa, vet vad detta innebär så inget sånt behöver sägas =)

Kan ju tillägga att vi då tänkte hyra henne igen åter nästa år och då försöka köpa loss om det går bra och vi känner rätt.

Mvh Johanna

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Zahara
0

Jag är 177cm och har ridit D ponny utan problem och som det ser ut på bilden passar ni bra ihop.

Jag har 2 stora hästar ett hbl och en travare, köper foder billigt av grannar som jag letat upp helt enkelt genom att knacka dörr! Betalar 350 kr för en rundbal hösilage och 200 kr för en rundbal halm i vintras gick det 10 balar hö och 2 1/2 halm detta på två hästar sen tillkom kraftfoder till den ena. ca 650kr för båda hästar med all foder och hovslagare utslaget på 8 månader då de stod installade dock har jag inte räknat med försäkringen där!

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

viktoria91
0

Om hon fortfarande är halt så hade jag velat ha en utredning av det, är hon inte är halt forfarande hade jag sagt att jag ville veta varför hon blev halt.

[japptravare]
0

Fodret för min del går på ca 200/månaden i snitt. Men när mineraler osv tar slut tillkommer ju det. Sen är det ju hö & halm med….

Har en fullblods arab, 15 år och är 1.60

LinaN
0

Om du är ca 167 kg så ska du enligt BMI, väga kring 60-62 kg. MEN bmi-index är avpassat efter elitidrottare och inte vanliga människor.

JAg brukar säga att 10 kg över sin cm-längd är ok. För då har man litet trivselfett och man har att ta av om man blir sjuk…. Så om du väger någonstans mellan 60-77kg så är det inte hela världen.

Vältränade hästar kan bära mer vikt än en otränad, speciellt om de bär sig bra när man rider eller är lätta att få i en god form.

Som mest har vi haft 140kg på ryggen på min häst, då var vi två stycken som satt på och han traskade glatt vidare som ingenting, och då vart han inte ens i samma goda skick som han är i nu. Så din vikt ska du nog inte oroa dig över.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.