Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 504 ggr
meander
0

Min häst är otrevlig åt andra hästar.

Just nu har jag ett ganska stort problem med min varmblodsvalack. Det är så här att han är allmänt ganska sur mot andra hästar (dock inte mot människor). I hagen motar han ganska mycket med de andra hästarna och jagar i väg dem. Han har nu gott med en unghäst (sto) och en gammal farbror. Det har gått ganska bra fram tills nu. Igår sparkade han unghästen så kotan svullnade upp likt en fotboll. Ägaren blev inte alls nå lycklig som väl förståeligt är (skulle inte jag heller bli).

Så nu är det tal om att hanska gå själv i en hage på andra sidan vägen men jag har på känn att detta inte alls kommer att funka, han kommer med all säkerhet att rymma. Så nu är jag i behov av lite goda råd. Vad ska jag göra med min sura gamla gubbe? Någon som har nått tips??

PimTheGreat
0

samma problem som jag har med Pim då ju…med sur mot andra hästar, inte människor.

Tezzan_83
0

Hmm vi har en häst i vårat stall ett varmblod som e exakt likadan… Surar åt alla o jagar bort dom… Men har rår inte på min travare, han säger bara ifrån om någon bråkar med han annars så accepterar han alla… Men när de blir ojämt par i en hage typ 3 eller 5 stycken så brukar de bli mera bråk tyvärr… Nu har vi 4 st o de funkar bra, dom delar upp sig två o två, men annars har ja nog inte så många goda råd, inte kul för din polle o va själv heller, hade nog vart lättare om han gick i en hage precis igemte dom andra hästarna om han nu skulle bli tvungen o va själv…..

Thorsson
0

har ni en hage brevid, så ställ honom där. han kanske fattar att han ska vara snäll. om han rymmer, skaffa honom ett tuff shettis eller en shire som kan sätta sig på honom. eller en get. mycket billigare =D

meander
0

3# haha ja en get skulle ju passa utmärkt, jag tror att hästen egentligen är en förklädd get!

Nu går han i en povisorisk hage tills det börjar töa, stolparna är bara nedstuckna i snön! Men det får duga så länge. Hoppas bara han håller sig i skinnet och stannar på sin sida om eltråden. Tack för tipsen!

Thorsson
0

#4. Det var så lite :) Hoppas jag var till hjälp :)

AusaBausa
0

min häst, också en varmblodsvalack, har också varit rätt sur mot andra hästar. Fick tom tillbaka honom från en fodervärd pga att han var så dum mot andra hästar i den hagen. Det var så pälsen rök på dem i hagen o blixtar från hovarna.

När jag skaffade en shettis som sällskap åt honom här hemma, var han riktigt elak. Han jagade henne ut ur hagen och hon var jätte rädd. Till slut fick jag dela på dem så de gick i varsena hagar. Provade emellanåt o de blev lika dant. Hon sprang rätt genom hagen ut genom andra sidan. Sen fick de gå länge i varsena hagar. En dag fick jag för mig o prova igen. Då helt plötsligt gick det bra. Precis som han vant sig vid henne o samtidigt fattat att det ej var kul o gå själv. Samma med nästa shettis som kom. Fick han gå i egen hage igen tills han tröttnade på det o nu går alla ihop utan problem. Dock är det han som bestämmer.

Ska också nämnas att han är avundsjuk mot min lilla tjej på 4 år! Mina killar har han aldrig gjort ngt mot men mot henne har han sparkat!!! Han är nog lite en enmans häst. Dock funkar han bra nu med dem o det är ju skönt. Tjejen är portförbjuden i hagen o stallet med honom i närheten! Han kom hit efter killarna men var här före min lilltjej.

Med det vill jag ha sagt att din häst skärper sig kanske efter att han får stått själv ett tag o inser hur trist det är!

meander
0

#6 Ja det hoppas jag att han gör. Usch otäckt att han är så elak mot lilla flickan!

Jag får försöka stå ut och övertala den andra hästens ägare att vi kan prova lite då och då och se om han vänjer sig vid sällskapet.