Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettbeteende
Läst 3895 ggr
Zahara
0

Anfaller, varför?

Hade en hingst innan som nu är såld, han är världens snällaste och gick brevid både ston och hingstar utan problmen. Enkel att hantera och var som en stor bebis som bara ville alla väl. Hittade en köpare som tog hem honom och köpte honom billigt och obesiktigad och vi poängterade att hon inte skulle kunna klaga i efterhand. Berättade vad vi visste om honom, hur han bott hos oss och vad han kunde.

Det visade sig att han hade lite gamla skador men inget som påverkar användningen av hästen. Nu har han atackerat ägaren och dens dotter så de båda varit på sjukhus och de kan inte hantera honom om de varit hos någon av deras andra hästar då blir han tokig och bits och slåss. Vad gör man åt detta? Vi var ärliga och berättade vad vi visste och han har alldtid varit super snäll hos oss!! Det var hennes eget val att köpa honom som han stod…. Varför gör han så här? Går från världens ängel till monster…han kan inte trivas där…eller? Förvirrad :(

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

viktoria91
0

Om en hingst går utan andra hingstar tar den på sig allt ledar ansvar och blir då hingstigare och bråkigare än vad den är om den går med andra hingstar.

Linnea
0

Beror nog till stor del på ledarskapet. De flesta hingstar behöver lite tydligare ledarskap än andra hästar.

Skynda långsamt så går det fortare.

LinaN
0

Låter som det är ledarskapet och tryggheten i en bra människoledare som saknas. Han kanske inte trivs, det är en bra tanke.

Från dag till natt, då är det något som inte stämmer alls.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

poppysmarsvin
0

* Har de önskat att köpet ska gå tillbaka?

* Varför är han inte kastrerad?

Vore jag säljare i detta fallet skulle jag omgående erbjuda mig att köpa tillbaka hästen. Sedan boka tid hos veterinär för kastrering. Det finns ingen anledning enligt mig att behålla hästar som hingstar om de inte ska gå i avel. Och en avelshingst ställer jag väldigt höga krav på…

Linnea
0

Hingstar kan reagera ganska häftigt när dom kommer till nytt stall, speciellt om där är mycket hästar och det inte funnits så många i det gamla stallet. Det blir lite mycket på en gång som dom "måste" hålla reda på. Har du möjlighet att hälsa på honom och se hur han beter sig mot dig?

Undrar också varför han är hingst? Används han i avel? Annars är det bättre att kastrera fast han är snäll, har själv haft en snäll hingst men han lydde inte andra så speciellt bra och det blir farligt. Därför är han numera valack och snart inte längre hingstig..

Skynda långsamt så går det fortare.

Zahara
0

Han har varit i avel därav ej kastrerad, där finns andra hingstar i stallet med… Tyvärr ingen möjlighet att hälsa på…. Och ja de vill att köpet ska gå tillbaka, är inte min häst utan en av våra försäljnigshästar…men något måste vara på tok då han var så snäll innan! Lina du som vet hur snällm in gamla tant e så kan jag jämföra honom med henne! Hur kan han gå från det till att placera 2 personer på sjukhus och riskera avlivning??

Usch….önskar jag kunde åka dit…

WinterPrince
0

Man borde väl kastrera i första hand innan man avlivar… han kanske lugnar ner sig avsevärt!

Molla
0

Låter som problem med ledarskapet.

Gronstedt
0

Har de köpt honom för avel så tycker jag att de får acceptera att han är som han är och inte begära att köpet ska gå tillbaka. Hingstar har ju ofta mer och annat i skallen än andra hästar, och när han nu hamnat på ett nytt ställe ägnar han förstås alla krafter åt att hamna så högt upp i hierarkin som han bara kan. De måste snarast göra tydligt för honom var hans plats är, annars kan han bli riktigt farlig. Detta borde man veta innan man köper en hingst, tycker jag.

Vill de inte ha honom till avel så finns det inget skäl att inte snarast kastera honom.

Lorita
0

#6 jag har sett (för)många hästar förvandlas när dom kommer till ny ägare, det är inte så enkelt att hantera hästar.

Det du och jag och många hästvana ser som naturligt, det har vissa inte med sig och då reagerar hästen. Det kan till och med vara så att dom nya rör sig och agerar så dom uppmanar honom att anfalla.

Jag har även varit med om att monster/problem hästar har förvandlas till änglar vid byta av ägare.

Jag skulle rekommendera att dom står sitt kast och lämnar honom igen till försäljning hos dig men att dom nu betalar så som säljare av hästen. För dom köpte ju utan återköp och då får dom stå för det men kan du förmedla en gång till så skulle det ju vara bra.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Zahara
0

#6 Det hade ju varit bra om de velat de men det tror jag inte att de vill…de köpte honom väldigt billigt då det är en ras som inte är den lättaste att bli av med. Dessutom är den nya ägaren en tränar som är ute med sina hästar på många uppvisningar och shower så de borde veta vad de hålle på med! Usch ja…vi får se vad som händer..

exitingsvillemo
0

#11 får man fråga vad det är för ras på hästen?

Zahara
0

Klart att man får :) Det är en Shire..

exitingsvillemo
0

#13 =) ok, oj då, det var ingen liten häst heller då…

Men som sagt, är hästen såld så är det nya ägaren som måste ta ansvar för honom. Dom kan inte kräva att du ska ta tillbaka honom.