Foderstat..
Hur räknar ni på era?
Jag vet att man ska utgå från höets ts och allt sådant men när jag försöker mig på det så snurrar allt bara! Jag är verkligen usel på sådant.
Undrar om ni skulle kunna hjälpa mig lite till en tillfällig lösning? (Har testat foderprogram men förstår nada)
D-ponny, 145 cm hög, ca 300 kg, "normalt" arbete typ dressyr/hoppträning 3-4 dagar i veckan, uteritt resten/vilodag.
(står i stall ute 06.00 - 17.00)
Just nu får han 8-9 kg hö och sammanlagt 3 dl fibergi låg och ungefär 1 dl betfor efter ridning..
Skulle vara underbart om ni bara gav lite tips på vad ni tror UNGEFÄR!
Skriv ut höanalysen, utan den är det svårt att hjälpa till. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#1 Hm okej, förstår det.. Ska försöka ta reda på den när jag åker tillstallet idag (hoppas dom har någon höanalys, kan man" kräva" det av stallägaren?)
#2 Du kan ju be om en, finns det ingen och stallägaren inte vill skicka in kan du ju göra det själv.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
ja jag behöver också lite hjälp med min hästs foderstat
han är 10 år,lättfödd,i normal träning. vi har ett jättebra hö (med analys, men måste hitta analysen)
vi har funderat på granngårdens havrefria musli men vet ej riktigt
(han är lite tjock)
jag tar emot alla tips o svar!
#4 Leta upp analysen och skriv den här så ska jag försöka hjälpa till.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
De hade ingen analys enligt dottern till stallägaren. Får väll skicka in själv då kanske, men det tar väll några veckor?
Men tills dess, skulle du vilja hjälpa mig (på ett verkligen) ungefär? …. :/
Det som finns i stallet är mineraler, musli (ersätter fibergi), betfor, Någorn sorts kornkross, havre tror jag och lite så…
#6 Det är nästan omöjligt att hjälpa till utan analys, tyvärr. Hur ser hästen ut i hullet, muskler osv?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#2 Okej.. :/ Han har precis kommit tillbaka efter sommarbete. Jag har hållt i gång honom ca 5 dagar i veckan men inte direkt något jättehårt arbete, så lite msåtjock är han väll (men inte så man inte känner revbenen) Muskler - sådär. Han skulle ju behöva mer om jag säger så.. :P Mest konditionsträning /uteritter denna sommar.
#8 Då skulle jag råda dig att skicka in hö för analys och så länge låta honom gå på enbart höet, ev. lägga till lite lusern om det verkar behövas.
Mvh Alex
Värd för Ridsport