Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 3576 ggr
Zaphix
0

Tips om sadel..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Håller på och letar efter en sadel till Dacke. Och det är inte det lättaste verkar det som.

Han har väldigt bred rygg, omusklad just nu så kommer att bli ännu bredare sedan. Jag tycker att ryggen är rätt så svängd, men verkar vara så att svängen kommer längre bak och sadelläget är rakt.
Vet inte hur många grader bred han är, men ska mäta så fort jag fått tag på en gradskiva..

Testat:

Wintec pro cair hoppsadlar - Men blått järn (normal mot vid?) blev den såklart för smal, men låg an perfekt över ryggen. Med vitt järn (bredaste?) så blev den för svängd men lagom vid.

Wintec cair islandsmodellen - Näst vidaste järnet i, för smal och samma sak där, låg an bra, men skulle man byta till vidare järn skulle den bli för svängd.

Pessoa hoppsadel - Normal mot vid tror jag det var, man kan byta järn, men då blir även den för svängd. Nu låg den som de andra bra längst ryggen, men för smal.

Griffin haflinger - För svängd, hamnade i bakvikt, men tillräckligt vid iaf.

Piab dressyr - Låg bäst hittills, storlek vid var tillräckligt vid, men lite för svängd tyvärr.

Så har nån tips på märken/modeller jag inte testat som passar en ordentligt bred och rak rygg med manke? Bogbladen går rätt långt bak, så inte för framskuren.
Vill ha en hoppsadel då jag ska skaffa en bomlös till dressyr.

Bild på ryggen från sidan.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Zaphix
0

Puttar upp..

Min och Dackes blogg

[Nesslan]
0

Jag har en Santa Cruz Celine, den finns upp till XX-vid. Kanske kan vara värt att prova? Jag tycker om min, skön att rida i och så kan man flytta vad och knäklossar som man vill. Tror att även andra modeller av Santa Cruz går att få så breda.

may-britt
0

jag vill tatt inn en sadel provar det kan bli  billigere enn och  kanje kjöpe en sadel som inte passar och  hästen får ont i  ryggen sadel provar er best

Zaphix
0

#2: Tack för tipset!

Fast den verkar vara för lite mer svängd rygg?

#3: Hittar jag en sadelprovare som jag hört gott om ifrån andra skulle jag gärna ta ut en, men bara hört dåliga erfarenheter än så länge.
Men hittar vi en sadel som vi tror passar tar vi kanske ut en sadelprovare då för att höra vad den har för åsikter.

Min och Dackes blogg

selfrejection
0

Såg att du bodde i Sundsvall, så jag tipsar om sadelprovaren Karin Åberg. Har inte använt henne än för just sadelutprovning, men alla andra som gjort det tycker hon är bra. Hon finns i Härnösand.

Zaphix
0

#5: Tack för tipset, ska kolla upp henne. :)

Min och Dackes blogg

selfrejection
0

#6 När jag ska fixa sadel till min blivande häst så tänkte jag ta hjälp av henne :) Så du får gärna berätta hur det går. Tror det kostar 250kr att ta ut henne och om man köper en sadel så räknar hon av den kostnaden.

Killen
0

#6 Jag kan rek Karin, har använt henne, jag tyckte hon var duktig och kollade vad som passade hästen bäst.

+ att hon inte tar överpris på sadlarna. På en av de jag köpte var hon 3000 billigare än de flesta andra ställena och 1000kr billigare på den andra.

kissmekate.blogg.se

may-britt
0

karin er bra hon vet hva hon gjör har bruka henne selv