Frågor ang. BoT
Jag har några frågor:
1: När kan man använda BoT bandageunderlägg? När man rider, eller bara på natten ex.? Är det bra att rida med BoT eller ska man bara ha dem i boxen? Och när ska man ha dem då (alltså i vliket tillstånd "ska" hästen vara, typ gallig, skadad osv)
2: Kan man använda BoT istället för liniment efter hård träning (över natten ex. om man rider på kvällen)?
3: Är det bra att använda BoT även fast hästen bara är lite gallig/inget alls på nätter osv i förebyggande syfte, eller blir hästen bara "beroende" av dem sen?
4: Kan man använda en padd på 40x40 cm under sadeln, närmast hästen som padd på ryggen typ? Är det bra tro?
:D
/Celine
~
~www.sthlmsryttarna.blogg.se~
~Medrabetare på galopp
~Guldkustens kaninuppfödning~
1: När kan man använda BoT bandageunderlägg? När man rider, eller bara på natten ex.Är det bra att rida med BoT eller ska man bara ha dem i boxen? Och när ska man ha dem då (alltså i vliket tillstånd "ska" hästen vara, typ gallig, skadad osv)? Jag använder mina till största del över nätterna, men har hört av andra att de fungerar utmärkt om inte bättre om de har dem i hagen när de rör på sig. Vid ridning vet jag inte. Jag använder BoT både vid skador, gallor och i förebyggande syfte. Ofta några kvällar innan tävling.
2: Kan man använda BoT istället för liniment efter hård träning (över natten ex. om man rider på kvällen)?
Jag tycker att BoT är ett utmärkt alternativ att använda sig utav istället för liniment. Man bör däremot inte använda BoT om du redan smörjt på liniment, så använd iställetför liniment. Jag varvar. Ibland liniment ibland BoT.
3: Är det bra att använda BoT även fast hästen bara är lite gallig/inget alls på nätter osv i förebyggande syfte, eller blir hästen bara "beroende" av dem sen?
Som sagt, jag använder mkt i förebyggande syfte och har inte märkt något som helst "beroende".
4: Kan man använda en padd på 40x40 cm under sadeln, närmast hästen som padd på ryggen typ? Är det bra tro?
Det borde fungera lite som ryggvärmarna men då bara precis där sadeln ligger. Skulle inte tro att det är direkt dåligt iaf. Testa?! :D

1. Man kan alltid ha BoT! Hästen behöver inte vara skadad eller gallig för att ha det utan man kan ha dte i förebyggande syfte. Det ger bättre effekt när hästen är i rörelse, finns BoT riddamasker.
2. Absolut, tycker att BoT är bättrre då man slipper kladdande med liniment, använd inte BoT och liniment samtidigt.
3. Jag har inte märkt att min blir "beroende" av dem.
4. Finns schabrak i BoT.
1. Ja, definitivt, spciellt under uppvärmningen är BoT bra och hjälper till. Jag använder BoT-produkter till mig själv både när jag tränar och vid andra tillfällen. Jag tar på mig ett tag innan träningen, för då hjälper den till att värma upp musklerna och lederna innan man sätter igång och tränar. Borde fungera lika bra för hästar.
2. Nej, jag använder inte värmande efter träning, utan kylande på benen om hästen tränat hårt. BoT kommer för mig in senare, inte direkt efter träningen.
3. Är väl aldrig negativt att hålla igång cirkulationen om hästen ändå måste stå i en box hela natten. Men kanske räcker med vanliga paddar då?
4. Låter lite litet kanske, beror ju på hur lång sadel du har, inge bra med skarvar under sadeln.

jag har läst att man inte ska använda BoT för mycket eftersom de kan torka ut ledvätskan (?). värt att kolla upp tycker jag i alla fall om man tänker använda BoT ofta =)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Står väl att man ska använda det i två veckors-perioder på infon man får med har jag för mig?

#7 På infosida or om back on tyrack är där visade med 3 veckors behandlingar så dte tror jag inte, back on track reflekterar hästens värme inåt och ger infråröd strålning-som laser-och ökar blodcirkulationen.
#8: Jag minns inte, men minns att det stod rekommenderad begränsning på ett visst antal veckor i raken. Har för mig att det var två, men kan lika gärna minnas fel.
jag har hört att slutar man använda bot på benen så svullnar benen upp :S
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)
En i stallet har det varje natt pga en tidare senskada, ska tydligen värma och hjälpa till. Fungera verkar det göra också! Undrar också om man börjar med det, måste hästen alltid ha bandage/BoT det för att den är van vid stödet?
Alma

#10 Det har jag inte märkt på min. är hon lindad på natten så är inte benen så tjocka på morgonen men det gäller även vanliga filtpaddar. Amledningen till att bene är tjockare på morgonen utan paddar är att häsar inte har så bra blodcirkulatn när dme är stilla därmed bildas mer slaggprodukter i benen som försvinner ett tag efter dme kommit ut i hagen.
#11 Nej, det måste dem inte.
Har man en häst som lätt blir lite gallig och man börjar använda stallbandage en längre tid så kan det blir lite knepigt att gå tillbaka då de blir värre än det var innan när man sedan slutar (även om det givetvis återställs efter ett tag).
Men vad jag vet baserat på tillverkares rekomendationer samt från två travstall är att de inte ska användas allt för mycket i onödan vilket jag också tror är hållbart i längden.
Jag går i.af efter regeln max 12 timmar i sträck (sedan 12 utan) vid skada, och om jag ska ha dem i förebyggande syfte så har jag dem någon timme innan hård träning eller tävling. Även efter träning så länge som jag är kvar i stallet (på ställen jag vet att hästen kan bli spänd eller få träningsverk).
Men att ha dem på hela tiden tror jag inte är bra och man ska som sagt inte heller ha dem på jämt enligt tillverkarna.
Hakuna matata!

Tack för alla svar :D Nej på förpackningen står det att man ska använda i två veckor, och sedan ett uppbehåll för att sedan köra en till "kur".
Men om man inte rider med BoT utan har det efter, hur länge måste den sitta på för att ge effekt? Om det är istället för liniment menar jag!
Jag fick bara en padd men ska köpa en till snart, men kan inte köpa än på ett tag så därför tänkte jag om man kunde ha den under sadeln ;P :P
/Celine
~
~www.sthlmsryttarna.blogg.se~
~Medrabetare på galopp
~Guldkustens kaninuppfödning~
#14 Det räcker med någon timme skulle jag tro, det hjälper ju att leda bort slaggprodukter vilket är vad som orsakar stelhet/träningsvek :)
Hakuna matata!

Man ska ta det försiktigt och trappa upp tiden. Sen så måste man undersöka hästen noga så det inte finns en bakomliggande skada som behöver veterinär behandling.
Det är också viktigt att innan veterinär ska tillta på en häst så ska man inte använda BoT eftersom man då kan dölja något som måste behandlas.
BoT är något som man använder tillfälligt som när hästen har andsträngt sig kraftigt eller så.
Gallor är ett tecken på att något är fel och felet är det man ska hitta, det kan vara fodret eller för lite rörelse (hag tid) eller att man rider hästen för fel eller att hästen är felskodd eller en skad,a men orsaken måste man hitta först.
Leta alltid orsaken först innan behandling sätts in, det kan vara så att man med BoT döljer något som tex behöver vila och genom att dölja så överbelastar man hästen och förvärrar skadan.
och man ska inte använda liniment tillsammans med BOT eftersom det blir som "blister" effekten av det!
Back on Track är namnet på våra unika textilprodukter, som utvecklats ur kombinationen av gammal kinesisk erfarenhet och moderna vetenskapliga rön tillsammans med goda kunskaper inom textilframställning. Resultatet är ett tyg av polyester/polypropylen med insmält keramikpulver. Keramiken reflekterar kroppsvärme i form av infraröd strålning.
Back on Track-effekten:
- Smärtlindring
- Lindrar inflammation
- Minskar muskelspänning
- Ökad blodcirkulation
- Läkning påskyndas
Funktion:
- Lindrar och påskyndar läkning av skador i muskler och leder
- Uppvärmning av muskler inför arbete eller fysisk träning
- Förebygger skador i muskler och leder