Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettraser
Läst 2695 ggr
LinneaG
0

Pigg/lugna hästar?

Kollar på massa annonser ang. foderhästar/ponny.

Vilka raser är pigga och framåt, och vilka är mer lugna?

Jag kollar mest på kallblod då jag tror att de är av de lugnare,
har jag rätt eller helt fel?

/Linnea, hör av dig om du vet någon häst som söker fodervärd

Linda
0

Det går inte att dra alla över samma kam..

-Erfarenheter jag haft är att välödigt många kallblod är pigga och starka och måste vara välridna från början för att inte bli hårda att rida.

-Men som sagt dra inte alla för en och samma kam..

gejsa
0

Säger som Linda. Alla är speciella. Man måste rida och pröva sig fram. Som jag skrev förut. Rida ut tillsammans och själv. För dom kan ha olater på olika sätt våra hästar. En del kan gå jättefint tillsammans med någon annan häst medans den är skiträdd själv. Tvärvänder, bockar, slår bakut osv…..

Nej, det är nog svårt att säga vilka som passar och inte. Det går ju inte heller att säga att en gammal häst är bäst. Och inte en ridskolehäst. Har hört att dom kan leva upp som sjutton om dom kommer till ett hem.

När jag ser dina frågor så undrar jag: Är det inte bättre att behålla din häst och rida mycket lektioner? Hon är ju inte elak din häst. Utan vad jag har förstått så är hon pigg och studsar för att hon vill galoppera. Har jag rätt?

LinneaG
0

Nja, visst är hon pigg, men jag känner att jag måste longera henne tills hon blir slut och det är inte förrän då jag vågar sitta upp.
Jag tycker att det känns onödigt att hoppa upp på en häst jag inte litar på, och som jag är rädd för, det blir nog bara värre då. Och sedan om jag inte får någon lektion en helg..så får hon stå..

gejsa
0

Men när du stod hos Linda gick det ju bra. Varför inte flytta tillbaka dit då om du får. Så får du ju hjälp av Linda också.

emsems
0

ang kallbloden.. de kan absolut vara pigga, en vän red ett kallblod förr det blev aldrig trött…! haha men däremot kan man väl säga att dom är lite coolare, och ite lika hispiga, i överlag alltså!

eleonor
0

Låter som att du gör rätt i att byta häst, har man väl börjat blivit osäker på en häst så blir det nog lätt ännu mer.

Har inte så mycket erfarenhet från att rida kallblod men fanns en kallblodsravare på ridskolan. Han var skräcken att få på en lektion för ibland blev han väldigt vild, och STARK!

Kiara
0

Jag har haft en Nordsvensk med stam, han var snäll som ett lamm trots att han var hingst och rida var han pigg och framåt lydig och följsam. En jätte trevlig häst men han var stor och tung så om han skulle varit ouppfostrad då hade jag fått problem.

Jag tror att mycket på hur hästen är beror på hur den är hanterad och inte så mycket på ras. Jag tror också att du söker en stabil och säker häst om hästen är framåt och har egen motor gör den ju bra trevlig att rida men om hästen är tittig och gärna taktar, då blir ridupplevelsen inte den samma då du får sitta och spänna dig.

Jag tror du söker en pålitlig och självsäker häst som är mycket hanterad och som låter dig som ryttare leda ridningen.

Vad du beskriver så är den häst du har nu en liten dam som inte som inte låter dig ta något ansvar när ni rider ut. Detta går att träna bort men du behöver då hjälp av en duktig tränare eftersom du själv är låst i situationen.

Ditt val att byta häst under en tid tycker jag är förnuftigt men vad du letar efter är en häst, inte en ras eller en ålder. Du letar efter en häst som låter dig vara ledaren när ni rider, en häst som tycker att det är bekvämt att lämna över till dig. Vissa hästar har detta naturligt och andra får man övertyga om att det är bekvämt att följa människan.

Vad du kan leta efter är en häst med en relativt låg rang och som alltid blivit väl hanterad av människan, dessa hästar brukar vilja följa. Fundera också på din egen ridning är det du som leder hästen eller lämnar du över ansvaret till hästen, som ledare så måste du alltid visa vägen och vissa att du är den man ska lita på.

Hästen är ett flock djur och den följer den i flocken som naturligt tar ansvar, kan man visa att man är den som är kapabel att ta ansvar. Då lämnar hästen mer än gärna över sig till dig, då den är bekvämt att följa och alla djur är bekväma av sig.

Men leta efter hästen som är följsam mer än efter just visa attribut som ålder och ras. Leta efter en häst som trivs i människans närhet en häst som vill följa dig och litar på dig.

E_hjo
0

Man kan väll säga att fullblod har mycket nerv i sig medans kanske kallblod är lite lugnare. men det är ju självklart lite från häst till häst. =)