Ridskolan!!!!!!
Nu börjar äntligen livet på ridskolan för mig
Mina favvo hästar heter: Bogart (d ponny) Simson (häst) Lady (häst) och Rodney (häst). Jag skulle gärna vilja ha några tips om bra rid kläder märken och hur man kan rykta som bäst! Jag går på Åkerby i Enköping. snart börjar vi gallopera…… Vi har ju travat rätt länge nu
Skicka gärna komentar eller skriv i min gäst bok…
jag gillar crw från hööks, tycker det är trevliga kläder, men dom har ökat mycket i pris nu :( När jag började köpa crw var det typ 200-300 kronor för ett par ridbyxer medans nu får man fläska till med 5-600 :(
Bästa sätt att rykta på.. tja… hitta din teknik som gör att hästen blir ren tycker jag är bästa sätt :) Jag börjar med piggborste eller svettskrapa med tagg-kant, fin att dra av lera och lös päls, sen rotborste och sen ryktborste. Klart kan jag fläska till med piggborste, mjuk gummikardask, rotborste, finborste och sidenborste i bland med ;)
När jag använder piggborsten lägger jag lite vikt på mjuka delar av kroppen och gör sirkelrörelser mot håren för att lossa, sen rotborsten med håren för att få bort skiten som då ligger lös och sen ryktborsten med håren den med.
Sidenborsten går den med i hårens riktning om man använder den!
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
De flesta ridbyxor går nog bra, är det inte mer än en gång i veckan så slits de inte lika mycket :) Sen ska man tänka på lite vad som är skönt för hästen när man ryktar, jag använder inte piggborste utom i extrema lerhögar på hästen, jag tycker de är hårda och otrevliga borstar. Inte heller i man eller svans eftersom det sliter så.

jag har everest ridbyxor som jag tycker är super! Annars är jag oxå mycket för crw :)
Jag rycktar med hård plsatborst med piggar på först (har massa olika) sen en strav borste och sedan mjuk. Har bestämda men mjuka rörelser när jag ryktar, du känner/ser på hästen hur hårt den gillar! Mitt ena sto blir helt till sig och somnar nästan när man börjar rylta henne och då ryktar jag dom var varanan dag ;)
Valacken vill ha bestämda tag annars blir han bara irriterad och mitt andra sto är väldigt lätt kitlig så alla är olika, finns inget som är rätt och fel så mitt råd är att känn dig fram med hjälp av hästen så att du ryktar hästen som DEN vill ha det så blir det nog bra ska du se :)
Titta inte på märken på ridbyxor, utan prova dig fram o se vilka som är sköna.
Tycker inte man ska stå och rykte på ridskole hästar hur länge som helst som en del gör. Borsta av lite innan och efter ridning så inte hästen är smutsig.
Tänk på att det är många som borstar på ridskole hästar, många trivs inte om flera står och gnor i flera timmar i sträck. Dessutom itne bra för pälsen.
#4 Om hästen är smutsig & dammig kan det inte skada om en snäll människa gör den ren!
#5 Det var inte det #4 skrev heller.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

4# Javisst måste hästen få lite lugn egen stund också men tycker man inte barar ska borta av och tycker man faktiskt ska ägna lite tid åt bortstingen och ryktningen är viktig också :)
(menar inte att du har fel, men tycker man ska göra mer än att bara borsta av, vet flera hästar som blivit surigare pga att man inte borstat jättemycket )
Men det är viktigt att man inte springer in till massa olika hästar bara för att hälsa, om man går in till en häst måste man vara där och bortsta ett tag om det inte har med sjuikdom att göra eller tvätta och fixa med något speciellt :)
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!

Jag skötte en häst som inte alls gillade när man bara borstade av snabbt, då spände hon sig och tjurade, men om jag stod och ryktade i en halvtimme i lugn och ro slappnade hon av och tyckte det var supermysigt. Det blev ju inte varje dag, men ibland. Om hästen uppskattar rykten finns ingen anledning till att inte rykta en längre stund ibland :)

#1 nu såg jag att mina "helskodda" rid byxor är märket crw!! De är jätte-sköna när man har haft på sig de en stund! Men precis när man har satt på sig de, då kliar det lite