Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: hästjuridik
Läst 15778 ggr
MissisM
0

Får inte ha häst för grannen

Våran grannen vill inte att vi skaffar häst för hagen hamnar brevid deras tomtgräns Rynkar på näsan … är det inte någon lag på att hagen måste vara 3m ifrån tomtgränsen eller får man inte alls om hagen är nära deras tomt och dom inte vill?..  vart kan man vända säg och få hjälp?

Bor på landet och har en nära granne..

Fattar inte deras problem. Skrikandes Dom är ju inte störande på något sett. Låter inget. Vi mockar ju hagen i så fall så kmr inte lukta ngt…  

Blir så arg & besviken. Längtat så efter häst…GråterGråterGråter

lisette
0

skaffar du hästar och dina grannar sen klagar till kommunen är det de som kommer att få rätt.

innan du skaffar hästar så bör du prata med grannarna och ha ok från dem.

MissisM
0

Alltså dom har sagt att dom INTE vill att vi skaffar häst. Ska man prata med komunen då? vi vill ju fortfarande ha häst.

[Juniette]
0

Man måste ansöka/anmäla hos kommunen för att ha hästhållning,
kontakta dom för blanketter.
(Förresten det kanske är länsstyrelsen som håller i det)
Sen kanske det blir så att hagen inte får gå ända fram till tomtgränsen. Men borde inte vara så om det är landsbygden.

MissisM
0

Okej. Vi bor på landsbygden, vi får nog kontakta kommunen så man kan få hjälp och lösa det på något vis.

Jag menar det är våran mark plus dom har några träd vid gränsen så dom kommer ju inte ens se hästarna. Huset är flera metar ifrån där vi planerat hage.

[Juniette]
0

Trist att ha en sån granne som bor på landet och inte vill ha hästar omkring sig.

MissisM
1

Ja verkligen :/

emeliekarlssoonn
1

Bor man på landet och inte vill ha djur omkring sig är det kanske läge att söka annat boende.. Oskyldig

Går det inte flytta om hagen så att ni inte har hästarna så nära? Typ smalna av den så att den inte är så nära deras tomt och sen länga den på andra hållet?

MissisM
0

Det tycker jag oxå, det är ju självklart att det ska finnas djur på landet,  kor, hästar & grisar m.m!

Vi kan inte förlänga hagen då det är en grusväg neråt och uppåt kommer vårat hus. Sedan på lång sidorna har vi våran grusväg in till tomten sedan på andra sidan går deras gräns.

Vi ska dock försöka fixa en hage bakom stallet som inte stör dom alls. Men vi vet inte om det kommer gå.. inte många som gillar hästar här omkring.. "/

MissisM
0

Vi har ringt dom som äger marken o frågat om vi får hyra marken bakom stallet som inte ska störa våra grannar, men vet inte än om det går. Mycket krångel.

lisette
1

man behøver inte ha tillstånd från kommunen om man bor utanfør stadsplanerat område OM man har MINDRE æn fem hæstar på sin mark.

sedan kan man inte heller sæga att grannarna får flytta om man inte kan tåla lite lukt, man har inget på landet att gøra då osv. før det ær inte så det fungerar.

jag var i kontakt med en inspektør før några år sedan och hon sa att 9 gånger av 10 så får den som klagar rætt.

det finns væl regler om skyddsavstånd osv har jag før mig. bland annat ær det ett visst antal meter med gødselstacken till nærmsta granne. ovannæmda inspektør sa att man ska placera stall och stack så långt i från grannarna som møjligt før att inte støra dem.

nær jag skulle skaffa mina hæstar så var jag och pratade med alla mina grannar før att kolla så det var ok att jag hade hæstar hemma. hagen finns næra nærmsta grannen går hæstarna vældigt sællan i eftersom jag inte vill støra mina grannar før mycket.

CelsiusT
0

Vill bara berätta en sak som jag kom att tänka på när jag läser här. En familj flyttade från stan ut på landet och köpte ett hus som låg granne med en bondgård (tror det var mjölkproduktion). När dom flyttat in så anmäler dom sina grannar för att störa efterom det luktar ko utomhus. Stadsfamiljen får rätt och bonden (som haft gård där i generationer) får krav på sig att antingen bygga om alltihop så lukten garanterat försvinner eller lägga ner. Tror även dom fick betala skadestånd till stadsfamiljen.

Jättebra att ni pratat med grannen innan, det kan bli både dyrt och besvärligt annars. Kolla med kommun/länstyrelse vad som gäller. Det finns mått som gäller, och vet man om i förväg att grannarna inte vill ha dit hästarna så är det ju enklare att följa måtten från början än att behöva bygga om i efterhande.

Medarbetare på westernridning.ifokus

MissisM
0

Ok! Vi får nog söka upp kommun/länstyrelsen och se vilka regler som gäller.

viktoria91
0

#11 Vad var det för idioter! Bor man granne ,ed kor förstår man väl ändå att det luktar ko. Skulle jag vara han med korna skulle jag anmäla mina nya grannar för att dem är så fula att korna inte ger mer mjölk. Flört

MissisM
0

#13 håller med x) haha

CelsiusT
1

#13 Det var maa om det i medierna nr det hände, tror det var förra sommaren.. Som bonden sa, det är ju inte bara han själv som drabbas utan nu när en sådan här sak har gått igenom så kommer fler att kunna anmäla och få rätt.. Det är inte rikgit klokt, det förstör ju för våra bönder, vill svenskar inte ha närproducerad mat?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Lorita
0

Tänk vilken skillnad mina grannar är överlyckliga för att jag ska flytta hästarna närmare dom på bete Skrattande

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

viktoria91
1

#15 Jag skulle mkt hellre ha glada kossor som grannar än dem konstiga vi har nu. ^^

Lorita
0

#17 var är gilla knappen Oskyldig

viktoria91
0

#18 Haha! Får väl önska hit en sådan. Dessutom luktar kossorna bättre än grannarna.Flört

Liiniz
0

#11 Finns allt bra annorlunda människor här i världen. De måste ju ha känt lukten innan de flyttade dit (var och tittade på huset innan de köpte det). Då kunde de ju letat efter ett annat hus istället för att flytta dit och göra så mot någon stackars bonde för deras egen vinnings skullRynkar på näsan Flyttar man ut på landet så tycker jag att djurlukter hör till, det är ju en del av den charm som finns med att bo på landetGlad

The good days are what counts!

Sajtvärd på Galopp ifokus

Mvh LinaGlad

Mangis
0

Det finns ju fler probem än grannarna. Om du vill ha häst måste hästen ha sällskap. Det blir alltså inte bara en häst utan minst två. Och oavsett så hindrar ju inte grannen dig från att skaffa häst - bara att ha den hemma.

MissisM
0

Jag vet, ska ha två hästar :)

Lorita
0

#22 hur mycket mark har du?

TovaHult
0

Usch, vilket jobbigt problem!! Hoppas det löser sig till din fördel! :)

MissisM
0

#23 Har inte mätt än men inte så jätte stort tyvärr. Ingen betes hage direkt men dom kommer kunna röra sig i alla gångarter. Ska mäta hagen så jag vet ungefär hur stor, men kan inte förens på Måndag.

Men vi försöker göra allt vad vi kan för att kunna göra en stor skogshage som dom kan gå i oxå.  Det tar dock tid för först måste vi ha reda på pris, mäta ut o.s.v

Om vi får ha skogshage kan vi skifta, inge roligt med en hage bara om den inte är jätte stor förstås för hästarna, man vill ju att dom ska må så bra som möjligt.  

PLUS vi måste lösa problemet med grannen :/

#24 Förhoppningsvis löser det sig=)

Rafflan
0

Helt sjukt att grannarna kan styra hur vida du får har djur på landet eller inte, borde finnas regler att dem inte får vara närmare gränsen än si och så många meter och gödsel stacken ska finnas så långt bort, men inte f*n ska man tvinga folk att inte kunna ha djur på landet pga att att grannarna inte gillar det, det är ju på landet man ska kunna ha djur och inne i bostads områden man ska slippa det.

Gud vad arg jag blir på hur kommun folk tänker igentligen Skrikandes

Lorita
1

det är faktiskt avgörande för hur stort man har, dör det sig om en tomt med en möjlighet till hagyta typ en padock och angränsade grannar, skulle inte jag heller vilja vara granne med hästarn, även om jag älskar hästar så älskar jag inte flugor

Gronstedt
0

Nej, flugor/bromsar/blinningar är måttligt kul. En viktig fråga är huruvida området är stadsplanelagt eller inte. Det påverkar vilka regler som gäller.

MissisM
0

Är inte helt säker men tror det är en regel på att hagen ska vara 3m ifrån tomtgränsen om inte grannen går med på att ha precis vid gränsen? Vet inte om det stämmer. Sedan har jag fått höra att man ska ha gödsel stacken så långt bort ifrån grannen som möjligt så dom inte känner någon lukt? Är jag helt ute o cyklar eller kan detta stämma?

Så i så fall om vi gör hagen som är på framsidan av huset 3m innanför gränsen borde dom inte kunna säga något? Eller?
Blir ju endast två ponnier. 

Sedan om vi får skogshagen så kommer dom inte ens kunna se hagen.

#26 Jo det tycker jag med. Hästar stör ju inte. Värre med hundar som skäller. Vet inte om det är lukten som dom är "rädda" för. Men mockar man hagen ofta och har gödsel stacken långt borta ifrån dom så luktar det ju inget om dom inte ställer sig mitt i skiten..

Kima
0

Ursäkta ordspråket, men det ska väl dom skita i??

Om ni vill ha hästar på ER tomt och ER mark så är det väl inte något som grannarna kan bråka om? Eller?

Vilka idioter det finns….

kaka1234567
0

Äs de finns idioter jag skulle inte bry mig om de fans hästar en cm från min tomt

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

MissisM
0

Våra förra grannar led inte av att vi hade hästar. Märkte inte av särskilt mycket flugor eller dylikt. Märkte även det på hästarna då ena var känslig, eksem o så men ändå bara behövde lite flygspay. Har haft två hästar förut för 2år sedan alltså. Kan även tillägga att vi inte fick klagomål av dom grannarna.. Oh nej dom flytta inte på grund av hästarna, utan vi sålda hästarna innan dom flyttade och dom hade flera hus o valde ett närmare sjön. Dom var gamla o hade inte tid till flera hus :p tråkigt nog att dom flytta

Men blir nog bäst om vi tar kontakt med komunen så dom får avgöra kanske? Istället för att gissa o.s.v o sedan bli tvungen att göra sig av med hästarna, kommer "endast" bli två stycken en liten ponny o en lite större.. om det har betydelse..

Själv så tror jag att det blir lättare om vi har en skogshage för den kommer inte störa någon. Så skulle ni vänta tills ni vetat om att ni får ha en skogshage innan ni tar kontakt med kommun? eller ta kontakt direkt?

Rafflan
0

Det man ska tänka på också är ju allergiker osv, att grannarna tex kan vara jätte allergiska mot hästar, men dem måste ju ändå få bo på landet om dom vill, dock är det nog inte så i TS fall för då borde dem sagt det + att man borde tillsammans försöka lösa det på nåt annat sätt…

Caspianowner
0

Man ska inte glömma att det finns folk som är mer eller mindre emot bara för att så ska vara. Känner till en del mer eller mindre personer som är gnälliga bara för att de har det i sin personlighet. Har bla. bekanta som gnäller om precis allting runt där de bor. Gnäller de inte om grannarnas hundar så gnäller de om grannarnas hästar. De har inte egna liv. Personer som har kommit till jorden för att enbart vara emot allt och allting. Kan understryka att det är inte någon höjdare att ha de med på olika typer av byfester. De är mästare på att klaga om precis allting.  Bara att inse vi ska leva med dem omkring oss oaktat vi vill ha de eller inte

Hoppas ni trotts allt kommer att finna er fram till en lösning !!

MissisM
0

#34 Dom har inte sagt att dom är allergiker tror dom bara är emot hästarna. Vet inte varför , lukten eller om dom är rädda att dom ska störa.

#35 Ah, har varit med om många tjuriga grannar som ska klaga på allt. Det var därför vi ville flytta ut på landet. Men dom finns överallt. Alltid ska folk hitta något och klaga på,  finns många som gillar att klaga :/  

Våran närmaste granne kommer knappt se hästarna. Det är ju lite träd vid gränsen plus deras hus hamnar inte brevid hagen o inte där dom brukar vara heller.. Sedan våran andra granne som bor längre bort på en bondgård klagade inte heller på hästarna när vi hade dom utan vi fick köpa hö av dom och dom var nära på att köpa ena hästen vi sålde. 
Vi kan ju inte flytta heller Rynkar på näsan plus blir för dyrt att ha i privat stall och för långt att åka varje dag. ..

MissisM
0

#27 vet du hur en stor hage måste vara för att räknas som hage inte en gräsmatta? eller vad man ska säga  (missade vad du skrivit förut) .. eller om någon annan vet

viktoria91
0

#37 Hästen ska kunna röra sig i sina naturliga gångarter, alltså räcker egentligen 20 ggr 20 meter hage till en häst för att den ska kunna gallopera lite. men ju större desto bättre!

lisette
0

här har ni något att läsa, lite infallsvinklar från de som bor brevid hagar…

tidigare avsnitt från grannfejden som handlade just om hästar, hagar och grannar!

MissisM
0

#38 okej , hagen är större än det.  När vi hade hästar förut kunde vi dela den på två för att låta gräset växa upp å dom kunde fortfarande ha sina race :P

Imorgon ska vi ringa om marken bakom stallet, håll tummarna för att vi får hyra marken till hästarna :) ..

har tagit reda på att stallet inte är för nära deras hus föresten.Skrattande

Nu är det bara hagarna kvar som ska lösas… Vill verkligen ha skogshage, det blir större , bättre mark, inte lerigt plus längre bort ifrån grannen så dom är nöjda.

MissisM
0

#39 Väldigt intressant och bra att läsa.

[Juniette]
0

Lycka tillGlad

MissisM
0

ska se grannfejden nu oxå o se..

MissisM
0

#42 tack det kan behövas x)

Linnea
0

Fattar inte att så många haft problem med flugor. När jag hade hästarna hos mamma så låg gödselstacken bara 30 meter från huset och hagen låg 10 meter ifrån. Vi hade inte mer flugor då än innan jag skaffade hästarna. Det beror nog mest på marken runt (sankt, torrt etc) och hur man tar hand om gödseln. Om man går till en gödselstack så är där mest miniflugor och dom är i stacken inte på den. Det är isf de flugor som lägger ägg eller vad dom gör i skithögarna i hagen. Det fixar man ju lätt genom att mocka.

Skynda långsamt så går det fortare.

MissisM
0

#45 Håller med, tycker inte alls det blir mer flugor för att man har hästar. Dock om det är massa skit i hagen men det ska det inte bli för tycker att man alltid ska mocka sin hage. Specielt om den är liten.

liljegren
0

#45. snarare att de blir midre flugor då de "drar sig" åt hästarna, tycker jag.. Grannen har dessutom kor, så de värsta bromsarna brukar vara där..

lisette
0

jag tycker att det beror från år till år när det gäller flugor. i år har  vi haft mycket flugor, förra året knappt några alls.

Lorita
0

Det är inte frågan om hur det kommer bli utan vad grannen är rädd för att det ska bli.

Om jag bott så nära någon med så lite mark så hade jag också sagt nej, därför att när hästarna väl är där då är det försent.

Jag har till och med varrit med om en som trodde att det räckte med en vanlig villa trädgård som bete till en Islandshäst och en shettis eftersom manen fick klippa gräset så ofta. På 5 dagar hade hästarna ätit helt rent och det såg ut som en leråker.

Ja hade också varit tveksam om det inte fanns hagar som verkligen kändes som mer än bara rasthagar att tillgå för belastningen blir väldigt hård på markan. Det kan faktiskt var omtanke om djuren som får grannen att säga nej.

MissisM
0

Hur stor är en hage som inte räknas som rasthage?

Mangis
0

Betesmark ska vara 1 ha / häst tror jag. Men mindre för lättfödd ponny.

Lorita
0

#51 förr räknade man bete och hö till en ha/häst (stor häst)

Mangis
0

#52 Att man kunde ta hö på det också? Där hästen gick?

Lorita
0

#53 man räknade vad en gård behövde för att hålla en arbets häst

Det stämmer rätt bra för mig jag har tre B-ponnys och en D-ponny på ca 2,5 ha men skulle behöva lite mer åker för att få in allt hö själv till mina hästar. Jag kan tänka mig att dom äter rätt likt ett mindre kalblod medan en modern tävlingshäst behöver mer.

Sen är det avgörande av var man bor i landet också

------------------------------------------------------------------------------

För att ha hästar på mark (två måste man ha) skulle jag som granne vilja att ½-1 ha var bara till hästar annars blir det för hård belastning. Ska dom beta så minst 1 ha + grusad vinterhage.

MissisM
0

#54 Oki , är en hektar 100 x 100?

[Juniette]
0

#55 Rätt.

Ett hektar 10 000 kvm
Ett tunnland 4937 kvm

MissisM
0

#56 oki tack.

Gronstedt
0

Till sommarbete brukar man räkna med 2 stora hästar/hektar. Alltså om hästarna inte går ut förrän det är ordentligt uppväxt (början/mitten på juni) och går in senast 1 september. Om hästarna går i hagen större del av året trampas rötterna sönder, så att återväxten blir sämre. Då kan man förstås inte ta hö på samma mark.

hannibal-roll
0

Jag är snart färdigutbildad för att arbeta med frågor som denna (miljö och hälsoskyddsinspektör). Det är en väldigt svår frågeställning, huruvida man får ha häst eller inte och vem som har rätt eller fel, där man alltid får avgöra utifrån det enskilda fallet.

Oftast blir det synpunkter från både kommunens plan och bygg sida likaväl som från miljösidan som måste vägas ihop. Rent generellt är det viktigt att ta reda på vilken typ av fastighet man har, vilken typ av planbestämmelser som gäller för området där fastigheten ligger, ortsvanligheten (finns det andra djur/hästar i området?) och hur man har tänkt lösa hanteringen av gödsel, spill och avloppsvatten etc.

Mitt tips: ta kontakt med kommunen och red ut vad som gäller.

MissisM
0

#59 Oki

Ville bara säga tack för alla svar, ingen behöver svara något mer. Har fått ganska klart för mig vad ni tycker och vad jag ska göra osv