1 hö bal
Tänkte fråga på hur många kilo i snitt en höbal innehåller? Samt hur långt en räcker och då även hur många hästar som äter ur den och hur mycket /dag 
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

En höbal? Tja 10-12 kg. Går åt c:a 2-3 balar per dag till mina 2 hästar vintertid..
Just nu går det åt c:a ½ bal per dag då dem fortfarande går på gräs 5.00-21.00, bara på natten när dem står inne som dem får att par kg var.
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Jag har köpt balar från 2,5 kg till 25 kg
Mina höbalar ligger på ca 12 kg.
Kanske du syftar på stora rullar isåfall har jag haft såna på ca 250 kg.
Annars har jag haft allt mellan 5-20 kg.
Våra ligger på antingen 12, 17 eller 20 kilo
Hakuna matata!

Jag har sett balar på allt från 4 till 20 kilo, det beror på hur hårt de är pressade osv.
Låter som du pratar rundbal och vi har haft plastade rundbalar i olika vikter:
65-70kg (torrt hö) = 1-2 dygn
65-70kg (lite blötare ensilage) = ½ dygn
250kg (torrt hö) = 7-8 dagar
400kg (torrt hö) = ~12 dagar
600kg (torrt hö) = 15-16 dagar
Detta gäller för 2 varmblodstravare som går ute på lösdrift hela vintern. Hur länge balen räcker är beräknat på att det är kall vinter (typ nov-feb). Är det svinkallt äter dom mer, är mindre kallt äter dom mindre.
Jag tycker egentligen det är lite tokigt att prata om kg, det är ju mängden som är viktig för dom, inte vikten. Oavsett vad höet väger måste jag ju fylla upp lika mkt i höhäcken och det går åt lika stor mängd. Det lite blötare ensilaget var absolut det mest olönsamma vi haft, det gick 2 balar/dygn och vi betalade kr/kg (precis samma som det andra) men det va rju mindre balar eftersom det var blötare och där med tyngre.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#6 Konstigt att ni inte fick betala för torrvikten. det gör vi. Får vi blötare häsillage blir priset mindre. Det är ju torrsubstansen som är det viktiga. Något att förhandla om med försäljaren kanske?
#7 Det är köpt på olika ställen… Men priserna här omkring ligger ju lika, men tydligen så fattade inte den bonden att det går mindre mängd ensilage på samma mängd kg som hö.
Medarbetare på westernridning.ifokus

#7 min bonde tar lika mycket för en torr bal som en blötare bal. förvisso brukar hans hösilage vara väldigt torrt och fint, så det är väl därför han kan göra så…
#9 Fast det är ju lite skillnad om det är samma typ av hö/hösilage, är ju svårt att få alla balar exakt lika blöta/torra.
Men det bör ju inte vara samma kilopris på hö och hösilage.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst