Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 2147 ggr
DojoKelder
0

Linfrö

Vad ger man linfrö för? Magen och pälsen.. men annan anledning??

Hur mycket ska man ge?

Zigge-3
0

Enligt min vet. ska man ge detta för att linfrö håller igång magen ordentligt ! Har gett detta till mitt russ sedan hon opererades i somras.

DojoKelder
0

Någon mer??

CBA
0

Linfrö har väl främst en smörjande effekt på magen och tarmens slemhinnor…nått annat känner inte jag till *funderar*

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

PimTheGreat
0

vad jag fått höra är att linfröoljan iaf hjälper smörjning i magen, pälsen samt hullet. Mer vet jag inte….det är ju typ vad du redan vet….Flört

PimTheGreat
0

läste nu också att det kan vara bra för excemhästar och för hästar med kolikkänningar (magen då igen ja…)Flört

gejsa
0

För eksemhästar är det bättre med riktig linfröolja isf. Jag köper kallpressad Linfröolja och ger min eksemhäst varje dag.

PimTheGreat
0

#6 japp..va det jag menade. glömde skriva att det var oljan jag menade…..hihi

DojoKelder
0

men till nästa fråga då… hur mycket skulle man ge??

gejsa
0

När jag gav linfrö till min gamling så gav jag 1 dl per dag. Men det ska ju helst kokas eller att du häller kokhett vatten över det och låter det stå under lock över natten. Det ska ju slemma till sig.

DojoKelder
0

#9 jodå det är jag helt med på.. men 1 dl kan va ganska lagom då?
Hade inte tänkt att ge det precis men kan vara bra att veta lite mer om det om jag skulle behöva ge i framtiden..

bubbelbubbel
0

Hästarna i stallet har ju fått linfröolja vid koliken, men det har ju inte hjälpt för dom så bra.
men dom har loppefröskal i maten varje dag för tarmarna..

Gyllan
0

#4 . hullet, är det om pollen är tjock/smal som det är bra,?? asså om den behöver gå upp eller så, äsch du fattar nog, :P

bebbe
0

*11SkrattandeVaaad är loppefröskal????

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

bubbelbubbel
0

haha bebbe, har faktiskt inte en aning, loppefröskal säger sandra, det ser rätt konstigt ut, men det äts upp ;P

Mangis
0

Behöver inte stå över en hel natt, viktigast att skalet spräcks och det blir ätbar temp såklart. Linfröolja=fett=energi - är det bara jag som tänker så? Inte helt säker, men känns logiskt. Mangis fick 2-3 dl som mest, blev fin i hullet av det.

bubbelbubbel
0

loppefröskal ges på djursjukhus vid kolik, sandras mamma har köpt in det därifrån. för dom som ville veta…;)

Lyrik
0

Lyrik får ½ dl Linfrön, "kokta". Jag häller kokhett vatten från vattenkokaren över linfröna, dubbelt så mkt vatten som linfrön. Sen får den svalna till dagen efter.

Har gjort så i många år nu, han får det mest för magen och päls.

Muszimba
0

#15 Linfrö ska både stå och dra åt sig vattnet OCH KOKAS innan man ger det till hästarna. Annars är det väldigt stor risk att de får samma farliga gas i tarmarna som Hitler gasade ihjäl Judarna under 2:a världskriget.

Jag har visserligen ingen häst just nu, men när jag hade det så fick det ligga i kokhett vatten ca 2-3 timmar för att sedan kokas upp så det blir till en kletig massa. Men tyckte att det blev jobbigt att transportera till stallet, så jag beställdesedan  alltid linfröpellets från min foderleverantör. Det la jag i betfor/luzernhinken som ändå skulle blötas upp. Då blir det samma funktion på linfröt.

Zadeira
0

När en häst i stallet visade tendenser till sandkolik (det heter det väl?) tipsades det om linfrö för att få rätt på magen igen.

[slo]
0

#18 Vaa, kan man utvinna Zyklon B ur linfrön? :p Har du någon källa på det? :)

tessa
0

#17: Jag gör samma som Lyrik, ger Yrla ett par matskedar hela linfrön om jag häller kokhett vatten över och låter stå tills det har "slemmat till" sig.

Muszimba
0

#20 För ca 10 år sedan kollade jag och min mamma up det här med linfrö och hur man skulle gå till väga. Vi kollade upp det på något ställe, men minns inte var och hur.
Det behöver ju inte mer än att koka upp efter att ha fått slemmat upp vattnet man har hällt på och sedan låter det få svalna.

En bekant till mig hade en häst med omvridna tarmar som även hon gav den kokta linfrö efter att ha varit på Regiondjursjukhuset i Helsongborg för ca 7 år sedan. Tyvärr fick han det igen efter något år och fick avlivas. Kan säga att han var med och representerade Sverige i Voltige i Aten för en del år sedan.

gejsa
0

Det går precis lika bra att lägga linfröna i kokhett vatten över natten. Det slemmar till sig bra.

1 dl frön om dagen räcker till stor häst.

½ dl eller lite mindre linfröolja.

Peppe
0

Man ska väl inte ge för mycket linfrö? läste nån stans max 1 dl / dag (frön, inte olja)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Mangis
0

Mangis fick två dl frön/dag har jag för mig. Den hantering jag beskrev var godkänd av veterinär. Jag minns inte heller hur jag hittade infon, tyvärr. När jag sökte på nätet hittade jag en husdjursagronom som hävdade att stöpning (=hälla på hett vatten) räckte. Det blev definitivt slemmigt, som gelé.

[slo]
0

#22 Okej, jag är bara nyfiken. Kemi var ett av mina bättre ämnen i skolan, och såvitt jag vet så framställer man vätecyanid (zyklon b) genom hydrolys av cyanid… Och det tror jag inte kan hända om man inte tillreder linfrön ordentligt.

Mangis
0

#26 vätecyanid, ja! Det var vad jag också läste mig till då om jag inte minns helt fel. Men det behöver ju inte vara sant för det, har inte kollat upp källan eller gjort egna försök… Finns ju gott om skrönor i vårt avlånga land.

jen
0

om jag minns rätt så finn det väl även omega fetter i linfrön som är bra för pälsen vid pälssättningen också.

gejsa
0

#28# Ja, det är också bra för pälsen.