Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 6779 ggr
Rafflan
0

Rakt bett?

Kan man lirka med ett rakt bett? om jag tar i höger tygel, både ledande och vanligt, känns det då nåt på den vänstra sidan?

Vad är sklillnaden mellan rakt och 3-delat? nåt ni tycker är bättre än det andra och varför tycker ni det? Nåt av dem som är skarpare än det andra?

Om någon kanske kan berätta om dem med tungrfihet också?

Ska ju prova endel olika bett och ha endel för speciella tillfällen osv, och vill lära mig lite mer då det är rakt och 3-delat som jag känner att jag gillar bäst.

Läser även endel om demm på nätet ;)

Zaphix
0

Alltså, när du tar ett ställande tygeltag (tror det heter så) rakt bakåt med ena handen, så trycks bettet ned mot lanerna på ena sidan och lyfter alltså på andra sidan med ett rakt bett. Gör du samma sak med ett tredelat bett så trycks det ned på ena sidan, men lyfter inte på andra sidan.

Ett ledande tygeltag rakt ut blir likadant med tredelat bett som raktbett, känns för hästen att det dras i bettet i munnen åt ena hållet och trycker på motsatt sida jämfört med det håll du drar tygeln.

På det sättet bör ett rakt bett vara tydligare för hästen, den bör i teorin uppfatta signalerna av ett rakt bett lättare.

Tungfrihet kan både vara bra och dåligt, beror helt på hur tungfriheten är utformad. Finns bett med bara en kort böj upp som är en kort bit i mitten av bettet. Jag ser inte alls hur det skulle vara positivt alls ut hästens synvinkel, utan snarare tvärtom. När munnen är stängd tar hästens tunga upp hela munnen upp till gommen, precis som för oss. Är det då en kort tungfrihet över en bit så bör den i mina ögon bara gå upp i gommen och trycka där om munnen är stängd.
Den bästa tungfriheten i kina ögon bör vara den som är anatomiskt utformad runt hästens tunga, så hela bettet är böjt runt tungan.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Rafflan
0

#1 okey, tack, då ska jag nog prova lite raka bett på min kille ;)

Rafflan
0

#1 kan man lirka med ett rakt bett?

Zaphix
0

Vad menar du med lirka?

Jag har ingen aning, håller bettet still när jag inte ger något tygeltag som jag vill meddela hästen något med.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Rafflan
0

#4 min häst blir lätt stum i munen, då brukar jag röra lite på händerna så han känner bettet i munen och blir uppmärksam igen.

Och är rakt eller 3-delat mildare eller är dem ungefär lika "skarpa"?

Elshira
0

#5 Om du behöver lirka så tror jag personligen att det tredelade bettet är bättre. Men man vet inte förrän man frågat! Hör med någon om de har ett rakt bett du kan få pröva bara (gör inte något om de inte är perfekt i storleken bara någon gång då det inte är lika viktigt med ett rakt bett, men inte så det sticker ut en massa eller går in såklart).

Jag har både raka bett och tredelade här hemma men måste säga att jag ändå håller mig till de tredelade när jag rider själv (nybörjare brukar få ha raka bett).

Men tredelade ger mer tungfrihet än ett rakt bett (dvs de ligger mer på lanerna) medan de raka ligger nästan enbart på tungan. Vissa hästar tycker om det men mina spänner emot det med tungan och blir stela i hela huvudet när jag har det. Men det är ju väldigt individuelt från häst till häst.

Jag måste dock säga att jag upplever att man går miste om den sista finkännsligheten om man har ett rakt bett (jag kan t.ex inte heller rida med tyg - tyglar av samma anledning). Men det beror ju också på en som person, hur långt man tränat hästen och hur viktigt det är.

Men i snällhetsgrad så skulle jag nog säga att rakt är allra snällast såvida hästen gillar det.

Hakuna matata!

Rafflan
0

#6 ja jag kommer ha 3-delat med fasta ringar just för lektion och för dressyr ;)

Min har en tendens att slänga ut tungan lite när han verkligen verkligen inte vill lyssan på mig (tex sakta av från skritt, eller jobba med dressyr)

Dock kör vi ju ofta löp tärning, å då hänger han sig på bettet endel å pullar å han blir hård och still i munen och då sprider det sig upp till min hand, så då funderade jag på att köra rakt då det ska vara snällare.

Rider jag vanligt blir han inte stel å hård på samma sätt, det är enbart när vi löptränar vilket vi gör för hans skulle då det är det roligaste han vet och han älskar det :)

Miikan
0

#7 vad gör hästen när den pullar? :)

Rafflan
0

#8 ja pullar=drar, ligger på, blir het, stark, osv, han tycker det är väligt kul och blir då väldigt het och stark och i samband med det hård i munen.

Linnea
0

Dom enda bett som ligger helt stilla på ena sidan när du tar i andra siden är såna bett som är roterbara som ex mylerbett. Alla andra bett rör sig mer eller mindre i ex höger sida när du tar i vänster.

Skynda långsamt så går det fortare.

Rafflan
0

#10 okey :)