Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettdressyr
Läst 2541 ggr
Anna
0

Öppna och sluta

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har börjat rida allt mer dressyr på Windy, och jag tycker verkligen det är roligt, även om hoppning också är skoj.

Visst är öppna när frambenen/delen är innanför spåret och sluta bakbenen/delen är innanför spåret? Eller har jag mixat ihop dem?

Öppna och sluta rider jag väldigt mycket, men hon vill inte riktigt i slutan. I skritt börjar hon antingen backa lite trots att jag driver på eller så blir hon förvirrad och stannar till / böjer sig alldeles knasigt.
När jag rider en sluta så flyttar jag ut bakdelen med ytterskänkeln, stödjer henne med tyglarna och driver på framåt. Jag har aldrig ridit för en riktig  instruktör så jag vet inte om jag gör helt rätt men min kompis som är med ibland som kan ganska mycket om dressyr säger att jag ska göra så.
Har ni några tips på varför hon inte förstår mina hjälper? (kanske hon inte har gjort sluta förut? eller gör jag fel?) Jag har inte testat att öppna och sluta med sporrar men när jag rider henne med det annars ibland lyssnar hon jättefint. Kanske något att testa då?

I öppna går det bättre, där förstår hon riktigt bra.

MVH Anna

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

halludu
0

D låter som du gör rätt ..fortsätt så..hon lär sig snart..du har inte blandat ihop skolorna d ä lungt..:)öppna går hästen med huvvet in mot mitten alltså går bakdelen på spåret, och tvärtom med med sluta.

halludu
0

D låter som du gör rätt ..fortsätt så..hon lär sig snart..du har inte blandat ihop skolorna d ä lungt..:)öppna går hästen med huvvet in mot mitten alltså går bakdelen på spåret, och tvärtom med med sluta.

Anna
0

#1 Okej, tack. :) Tror du hon förstår bättre om jag rider med sporrar? Hon flyttar sig alltid bättre när jag använder sporrar men jag har inte testat att använda de i öppna/sluta. Kanske ett dressyrspö för att förstärka ytterskänkeln?

annaattlid.se

E_hjo
0

Underbar bild!!!   =)

MinnaA
0

håller med E_hjo. :) tänkte bara tipsa dig Attlid att ta ett steg i taget, nöj dig med en början till öppna/sluta. hästen måste få in rörelsen i kroppen för att förstå vad du menar, när du känner att hästen tänker rätt så ger du långa tyglar. så gör jag och det har funkat bra hittills. kom också ihåg att ställningen i halsen och böjningen i kroppen är viktigt för att hästen ska kunna göra en korrekt öppna/sluta, den inre höften måste komma fram annars blir det bara en tvärning och du får kämpa för att få hästen kvar på spåret i öppnan. grattis till din nyvunna kärlek till dressyr förresten, den delas av många inklusive mig :)

Alex
0

Du kan ju testa att utgå från en volt, och när du är i läget för öppna/sluta (början/slutet på volten) så fortsätter du efter spåret istället för att fortsätta på volten. Alltså utan att ändra hästens ställning. Det kanske kan bli lättare så. :) Hoppas du förstog nåt av det.. Annars kanske nån annan som vet vad jag menar är bättre på att förklara. ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

halludu
0

jo du kan nog både använda sporrar och dressyrspö men tänk på att paus från extra hjälperna ibland..

Snuttan2
0

Dressyr är en roligare värld än vad man tror när man väll börjar trassla sig runt bland allt som finns :)  

Det du gör låter mer som flytt utav bakdel/framdel…

En öppna eller en sluta är inte en öppna/sluta utan att hästen spårar korrekt mkt och är korrekt böjd genom kroppen… Är hästen inte böjd egenom kroppen förlorar man det fina med öppnan och det är bara en vanlig flyttning där hästen bara korsar benen, man skolar inte längre bakbenen till samling genom att lära dem att komma längre in under kroppen och bära mer vikt…

Jag tycker att bästa sättet att rida öppnor och slutor är ifrån rakt spår. För att hästen kan inte göra en korrekt öppna eller sluta om den inte kan vara rakt korrekt. Börjar du ifrån en volt är risken mkt större att du själv börjar vrida och vända på dig och viker dig i sidan…

Lisa_
0

du har INTE blandat ihop dem. bara fortsätt rida så lär hon sig snart.

Snuttan2
0

Lisa_ hur tänker du med det?

Öppna och sluta är inget hästen behöver lära sig, det är naturliga rörelser.

Kan hästen gå på rakt spår, kan hästen ta förhållningar, kan hästen böja sig och kan hästen flytta fram och bakdelen så ska du kunna rida skolorna…

Hästen kan alltså redan, fungerar det inte borde det vara för att du gör fel, grundskolningen är fel, sadeln är fel eller hästen har något fel i kroppen… Är alltså snarare "bara fortsätt träna så lär DU dig snart", för det är ju ryttaren som ska lära sig göra rätt så att hästen förstår, hästen kan ju redan…

emsems
0

#10. som vanligt. håller med fullständigt.

#0. tag hjälp an tränare eller dyl om u inte får till det. har du kunnat göra korrekta skolor på någon annan häst?

Anna
0

#11 Hennes ägare tränade mig i början innan hon fick så mycket i skolan, och då funkade det fint mellan Windy och mig men det känns som om jag tappade det lite när hon slutade träna oss. Det är likadant på de flesta hästar.

Jag ska be henne träna mig på helgerna och loven, så får vi se hur det går!

annaattlid.se

emsems
0

låter som en bra idé! man drar lätt på sig ovanor när ingen tjatar på en!

Peppe
0

hur är det med windy nu?  har hon fått en triangel på rumpan? hörde nåt om att hon va halt för några år sen och att hon kanske aldrig mer skulle kunna ridas, va även någon som sa att hon avlivats men som tur är så verkar hon ju levande i allra högsta grad :)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Anna
0

#14 Oh hon mår bara bra :) Och ingen triangelmärkning heller. Hovproblemet försvann och det märks inget på henne alls nu! Ömmar ibland om man rider på hårt underlag men inget mer. Fick föl i somras och hon älskar livet och att bli riden, tack för att du frågar. :)

annaattlid.se