Få honom att vakna
Jag skulle vilja ha lite tips på att "väcka upp" en ponny som gått i dvala. Ska ge er lite bakgrund först.
Julle står på en privat ridskola, med 11 hästar. Allt är privatägt och ägaren är även utbildad ridinstruktör, och likväl håller hon instruktörsledd ridning så som turridning. Hon har hästar i lite olika raser och inriktningar (SM-dressyrhäst, islänning, 'skogsmullar', tävlingshästar för mindre klasser etc). Jag har ridit där i 8 år, men har det senaste året tillsammans med en vän fått ta ett helt annat ansvar i stallet, och vi rider mestadels själva.
Hästarna och ponnyerna lever ett bra hästliv, på lösdrift året om med rejäla vindskydd mm. Rids max 1-2 gånger per dag, och slipper den vanliga stressen på större ridklubbar osv.
Julle heter ponnyn jag rider, jag har ridit honom från och till i ett par år, medan jag haft en annan häst som jag ridit mycket på. Men nu har jag fastnat för lille Julle och kemin mellan oss stämmer!
Han är en welsh/arabkorsning på 132 cm över manken, och jag är ca 170cm lång, men då jag inte väger för mycket och inte är intresserad av tävling för tillfället funkar det.
Han har i ca 1,5 år gått mestadels nybörjarlektioner, och tappat "stinget" lite. Den vanliga framåtbjudningen, stödet mot tygeln, osv finns inte längre. Han har tävlat LA i både hoppning och dressyr, hoppningen funkar bra men dressyren är otroligt slapp.
Förr i tiden hade han en framåtbjudning, graciösa steg och man fick jobba med att hålla honom och få honom fokuserad. Nu går han och halvsover och man får hela tiden vara på med hjälperna.
Det jag försöker få fram hos honom är en trevlig framåtbjudning för att locka fram hans kunskaper som gått och gömt sig när ingen använde dem på en längre period.
Igår var en riktigt bra träning, men började väldigt segt. Fick jobba på ordentligt och till slut stöttade han sig mot tygeln, galopperade på en åttvolt och bytte galopp i de olika volterna. Framåtbjudningen var ärlig men hans intensitet i galoppen är inte den samma. Han har försoffat sig, så nu söker jag hjälp här.
Hur kan jag få igång honom, väcka upp honom ur sin dvala? Det verkar just nu som att en skänkelvikning är oerhört jobbig men han har ju tidigare klarat betydligt svårare saker.
Stimulans, rätt foder, kolla om han är frisk,
Och överlåt till någon mer passande ryttare i storlek,
Jag hade satt max 160 cm på en så liten ponny.
#1 Allt det är redan kollat, och han får komma ut ofta och galoppera på ängar, hoppa terräng och dyl. Det fungerar bra på hoppning, uteritter och så, men när det kommer till dressyr har han lagt i en mycket lägre växel.
Tyvärr finns det ingen mindre ryttare i nuläget, och när kemin och dylikt passar så bra mellan oss känns det inte så roligt.
Jag har ridit honom förut i denna längd utan några problem. Det är på senare tid där han mest stått utan någon ryttare som tagit tag i dressyren, som han gömt kunskaperna så att säga. Det som behövs är att locka tillbaka intresset han har för dressyren.
Han kanske inte har ork/kondition att bära sig i mer påfrestande övningar i dressyr.
#3 Uppenbarligen är det så. Dock tycker jag det borde märkas på en del av uteritterna där det är en hel del klättring på schemat, och en hoppträning.

Kanske hitta på något som han tycker är skoj? Mycket övergångar typ skritt till galopp, skänkelvikningar osv för att få uppmärksamhet??? Bara gissar
Hästar är väldigt bra på att stänga av det som är jobbigt och gör ont när de har något roligt att göra, så det behöver inte bevisa så mycket att han är framåt ute och på hoppning.
Först av allt skulle jag låta en duktig equitrapeut gå igenom honom och se om det finns några specifika stelheter eller ojämnheter i hans kropp. Han kanske inte har någon tydlig skada eller sjukdom, men ändå inte mår på topp. Jag skulle satsa på att ge honom massage och stretching, lekar och gos samt gympa och arbete från marken, speciellt om han inte är så ung längre.
#5 Hmm. Har faktiskt inte tänkt så. Tack för tipset!
#6 Vi har inte haft en equiterapeut på plats, men han har "pratat" så att säga med Emelie Cajsdotter. Han har tagit upp punkter han varit missnöjd med, vilka vi har rättat till.
Han masseras även för att förebygga eventuella ojämnheter/stelheter.
Jag arbetar en hel del från marken med honom, vi tränar natural horsemanship emellanåt och går promenader tillsammans. Han är en pigg och glad ponny över lag och han har den där gnistan i allting - fortfarande när vi kommer in på ridbanan, så är den där, men när man sätter igång lite mer krävande saker är det som om han inte förstår vad jag menar. Jag har då hoppat av ibland och förtydligat, gjort övningarna med honom från marken och då fungerar det bättre, men inte fullt ut.
Jag har ridit in och ridit till hästar och känner igen deras frågande känsla "vad menar du?" liksom.
Det är precis som att han glömt allting och stretar emot när man ska göra ett galoppombyte. Det går, men gnistan saknas (förutom ibland, vissa gånger tänder han till). Förut har han ju visat tycke för dressyren och det är det som är konstigt.
Därför vände jag mig till er - som kanske ger tips eller har tankar för något som vi som arbetar med honom inte ser. Tyvärr blir man ju lätt blind för småsaker när man umgås tätt och ofta med en häst.
Rid dressyr ute på fält om det är möjligt.
Ute får de flesta hästar mer egen framåtbjudning.
Även i skogen funkar det bra med dressyr, skänkelvikningar över en plan grus-/skogsväg, ställa och böja på volter mellan träd osv. :) Det är bara fantasin som sätter gränser utomhus.
#8 Rider mycket dressyr ute, men kanske ska börja mera på fält osv. :)
Grusvägar och ängar är nästan det enda jag själv rider dressyr på! De enda gångerna jag sätter min fot i paddocken är om jag ska öva ett program eller göra mycket kavalettiövningar. Fungerar kanon för mina "lata" hästar i.af ^^
Hakuna matata!

det är inte så att han har tröttnat då? alla hästar är inte gjorda för att gå på ridskola.
#11 Han går inte på ridskola, utan det är en "privat" ridskola så att säga. Han går lektion på ridbanan kanske.. 2 gånger i veckan. Annars ute på uteritter, och han går på lösdrift året runt.
Det är aldrig stora ridgrupper, max 4 st. Flera hästar som itne passar på ridskola står där, just för det. Det är lugn och ro runt hästarna osv.