Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 5071 ggr
Betty
0

Köpa häst?!

Har nog haft en sådan här tråd uppe innan men men…

Nu är det strax en plats ledig i det stall där jag är medryttare. Grejjen är att jag vill ha egen häst. Har haft två egna ponnier innan så jag vet ju att det innebär ett ansvar. Har dock haft ett uppehåll i 6 år men varit medryttare sedan januari och ridit ca 4 ggr i veckan.

Nu till mitt bekymmer, det ekonomiska. Jag tjänar ca 15.000. Min hyra är 3000 :- har räknat på att hästen kommer kosta ca 4000:- busskort 690:- sedan övriga räkningar 1000:- 

När allt är betalat har jag ca 6000:- kvar.

Kommer jag att klara det eller tar jag mig vatten över huvudet? Jag vill ju så himla gärna!

Säg ärligt vad ni tror.

(summan till inköpet har jag samt har sparat ihop en liten budget på 10.000 om det skulle behövas)

viktoria91
0

Vet en som hade 2 hästar på ungefär samma inkomst, hon tjänade ca 16.000 kr i månaden och det gick utmärkt för henne=)

Betty
0

jag är bara nojjig att jag inte ska fixa det…bor juh i sthlm och det känns som mat å allt är så dyrt här….skulle se det som ett nederlag om jag inte fixade det när jag väl köpt hästen..

viktoria91
0

Köp en lättfödd häst då går det inte åt lika mkt mat som en svårfödd=)

Zaphix
0

Så du har ingen hyra eller annan avgift för boende? Eller ska de 6000 gå till boende också?

Vet du hur mycket du lägger ut på mat och annat varje månad? Isf är det ju bara att lägga upp en budget och kolla hur det ser ut.

Jag har inkomst på runt 8000 varje månad, skulle inte kunna ha häst utan ekonomisk hjälp från mina underbara föräldrar. Går mer pengar än vad man tror, så lägg inte upp en för optimistisk budget..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Betty
0

#3 Hehe jag tänkte mest mat till mig sj, jag är ganska svårfödd Tungan ute

#4 Min hyra är ju på 3000. Så jag har ca 6000 kvar när jag har betalat allt. Skulle kanske tippa på att jag äter för 2000 per månad.

Då har jag alltså 4000 kvar. Å de klart att min sambo eller mamma skulle ge mig pengar om jag låg hemma och svalt på köksgolvet men jag vill fixa detta själv. Hästar är min passion inte deras.

viktoria91
0

#5 Trodde du menad till hästen=)

Zaphix
0

#5: Jag är lite trög, men efter alla fasta räkningar och fasta hästkostnader har du 6000 kvar?

Isf skulle jag inte tveka. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

CelsiusT
0

Du får räkna på det. Om du efter alla fasta utgifter (så som hyra, räkningar, kläder och mat) har 4000:- kvar så får du räkna på vad det kostar att ha häst i ditt område.

Vad får du för inackorderingshyra? Köper du hö, strö och övrigt foder genom dom och isf till vilka priser? Vad får du för försäkring på den häst du vill köpa? Vad kostar hovslagare i ditt område?

Eller fattade jag fel? Har du 4000:- kvar när även kostnader för hästen (+hyra, mat, räkningar) är betalda? Isf undrar jag vad du funderar på?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Rita-S
0

Om du har hyra på 3 lappar, mat till dig för 2, 4 till hästen, och efter detta och busskort och övriga räkningar ändå har 4-6000 kvar av din lön så ser jag inget problem ekonomisk, då kan du fortfarande lägga åt sidan en tusing eller två varje månad på sparkkonto så du har till oförutsedda utgifter som kan komma i sambant med en häst. Nej jag skulle inte tvekat jag heller då.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Betty
0

#8 Jag har 4000 kvar efter jag har räknat på häst och allt annat som ska betalas. 

Och jag har räknat att hästen kommer kosta ca 4000 i månaden (2500 i hyra inkl mat och strö, hovslagare ca 800-1000 och resten till försäkring)

Jag är bara kontrollfreak och inte vill göra ngt jag inte klarar. Men det kanske bara att göra det, luta sig ut och hoppa Skrattande 

Tack för att ni lyssnar!

WinterPrince
0

Jag tycker det låter som att du har koll på läget. Jag valde att köpa häst på en betydligt snävare budget. Jag hade bara 2500kr kvar efter min hyra och hästens hyra var betald. Det skulle då räcka till mat till mig, bensin och annat jag själv behövde.

[japptravare]
0

Jag är endast 16 år och betalat hela min häst (foderhäst) helt själv utan hjälp av någon :) Betalar allt utom försäkring (som äagren står för) och självklart inköpspriset ;) Jag får ändå "bara" 1050 kr/månaden.

Så länge man sparar allt ma kan och har i reserv om det skulle behövas något så vet jag att jag har :)

Kickilu
0

Jag tycker inte det verkar som att det skulle vara nåt problem. Du verkar veta vad du vill och dessutom redan spart ihop buffert vilket är himla bra att ha för det kommer alltid oförutsedda utgifter.

Lycka tillGlad